روح‌الله یارمحمدی- قم - خبرنگار: بر اساس گمانه‌زنی و آمارهای موجود، چیزی حدود ۳۰ شرکت فناور و استارت‌آپی در حوزه سلامت در استان قم فعالیت دارند که بیشتر آنها عضو مراکز رشد و پارک علم و فناوری هستند.

رشد استارت‌آپ‌های حوزه سلامت در قم

اما نکته جالب توجه در مورد این نوع شرکت‌ها ظرفیت بالای تولید انواع داروها، مواد و تجهیزات پزشکی است که می‌تواند نقطه عطفی در رونق تولید استان باشد، به طوری که یکی از صندوق‌های عامل معتبر و مهم کشوری درصدد حمایت و توسعه طرح‌های فناورانه این شرکت‌های استارت‌آپی مستقر در قم است. به همین منظور گزارشی از نشست مدیران صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی استان البرز با شرکت‌های فناور حوزه سلامت تهیه شده است.

  • ارائه تسهیلات

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز با بیان این‌که شرکت‌های حوزه سلامت استان به رشد و توسعه خوبی دست یافته‌اند اظهار کرد: شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک قم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی برای حمایت و توسعه دارند. «مریم قدیری» با اشاره به این‌که خط اعتباریاین شرکت بیش از ۸۰ میلیارد تومان است گفت: در فرایند پرداخت و بازپرداخت در مقام عاملیت تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان می‌توانیم تسهیلات بدهیم.

وی از پرداخت تسهیلات خبر داد و بیان کرد: از قالب‌هایی که به عنوان تسهیلات به شرکت‌ها می‌دهیم وام با کارمزد ۱۸ درصد تا سقف یک میلیارد تومان است. عضو هیأت مدیره صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز به دیگر خدمات این صندوق اشاره کرد و افزود: این صندوق در ارائه مشاوره فنی و وکالت حقوقی، ایجاد فرایند تسهیل در روند اداری شرکت‌ها و ایجاد ارتباط‌های تجاری شرکت متقاضی با شرکت‌های معتبر فعالیت مداوم دارد.

  • ضرورت دفاع از حقوق معنوی شرکت‌های فناور

در بخش دیگری از این نشست، مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری با بیان این‌که باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فناور شناسایی و حمایت شود اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک تنوع و کیفیت خدمات آنهاست. «حمزه مظفری» با تأکید بر این‌که باید راهکارهای انعقاد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه میان پارک و صندوق پرشین اجرا شود بیان کرد: واقعیت این است که نیاز اول و درخواست اصلی شرکت‌های عضو پارک از صندوق تسهیلات مالی نیست و ما دنبال استفاده از تجربیات و برند و راهبری صندوق پرشین هستیم. در ادامه، مدیران ۶ شرکت فناور حوزه سلامت به تشریح فعالیت و موقعیت کاری خود پرداختند.

  • بی اعتنایی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیر یکی دیگر از شرکت‌های فناور حوزه سلامت پارک با طرح این مطلب که برخی بانک‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند همراه و تسهیلگر شرکت‌های صنعتی دانش‌محور باشند اظهارکرد: صندوق پژوهش و فناوری به عنوان جایگزین نظام پیچیده و انعطاف‌ناپذیر بانکی باید زمان اعطای تسهیلات را به کمترین فرسایش زمانی ممکن برساند. «رضا رنجبر» با بیان این‌که ارائه تسهیلات باید بر اساس سرمایه در گردش باشد گفت: با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی، بسیاری از شرکت‌های فناور از زیر و بم بازار کم اطلاع هستند که لازم است صندوق پژوهش و فناوری به عنوان عاملیت مالی و حقوقی شرکت‌های فناور آنها را از این فراز و نشیب‌های اقتصادی مطلع و از آنها دفاع کند.

مدیر واحد فناور یک شرکت تولیدکننده دارو نیز با طرح این نکته که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشی و فنی شرکت‌های فناور ناشناخته مانده است اظهار کرد: زبان اقتصادی امروز کشور بیشتر سنتی و سطحی است و به نیازهای بلندمدت و اصلی مردم توجه نمی‌شود. «اباذر حسینی» با تأکید بر این‌که شرکت‌های فناور می‌توانند نیازهای بلندمدت و دانش‌بنیان جامعه را شناسایی و تأمین کنند گفت: شرکت‌های نوپا به دلیل ضعف پشتوانه مالی و پشتیبانی و کم‌تجربگی در بازار نیاز به حامیان توانمند حقوقی و فناوری دارند. وی با گلایه از این مسأله که محصولات فناورانه و دانش‌بنیان قابل ارزیابی و ارزش‌گذاری مالی نیست افزود: این مسأله نه فقط سبب می‌شود محصولات فناورانه ارزان عرضه شود بلکه ارزش‌های کارکردی و کیفی آن در مقایسه با محصولات معمولی پایین‌تر جلوه می‌کند.

  • نبود قالب ارزش‌گذاری طرح‌های فناورانه

مدیر عامل یک شرکت با بیان این‌که در حوزه تجهیزات و مواد شیمیایی-پزشکی و رنگ و رزین فعالیت می‌کند گفت: درصدد دریافت ۴ مجوز دانش‌بنیان برای طرح‌های مختلف خود هستیم. «رضا زمانی» با طرح این نکته که بسیاری از شرکت‌های فناور و استارت‌آپی توانایی صنعتی کردن ایده‌های خود را ندارند اظهار کرد: مشکل اساسی این نوع شرکت‌ها ناتوانی در تبدیل پروژه‌های فناوری آزمایشگاهی به محصولات صنعتی و قابل عرضه به بازار است.

وی با تأکید بر این‌که پروژه‌های آزمایشگاهی در حد فرمولاسیون ارزش دارند اظهار کرد: این پروژه‌ها تنها زمانی به یک دانش فنی قابل ارزش‌گذاری تبدیل می‌شوند که فرمول‌های پروژه‌ها به سطح صنعتی برسند. این مدیر شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که صندوق‌های پژوهش و فناوری باید به بازار و تجاری‌سازی شرکت‌های فناور کمک کنند اضافه کرد: نیاز اساسی شرکت‌های فناور صاحب محصول ارزش‌گذاری فناوری و تجاری‌سازی محصولات است. زمانی با اشاره به این‌که کمترین پروژه حوزه پزشکی نزدیک به ۲ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد تأکید کرد: نظام بانکی بدون توجه به موقعیت و اهمیت فعالیت شرکت‌های نوپا به دنبال دریافت وثیقه‌های ملکی سهل‌الوصول هستند و تا ۱۲۰ درصد میزان تسهیلات وثیقه دریافت می‌کنند.

کد خبر 445003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha