شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیشرفته‌ترین هواپیمای جاسوسی دنیا در نزدیکی کوه مبارک در حریم ایران سرنگون شد.

اینفو

مقامات نظامی ایران گفته‌اند: پهپاد آمریکایی ۳.۵۵صبح وارد حریم هوایی ایران شده و پدافند ارتش هم به آن ۴بار اخطار داده، اما با بی‌توجهی پهپاد آمریکایی، در نهایت ۱۰دقیقه بعد با شلیک سامانه موشکی سوم خرداد در حوالی کوه مبارک ساقط می‌شود. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که این هواپیما وارد حریم ایران نشده است، اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان مختصات جغرافیایی محلی را که پهپاد آمریکا وارد مرزهای ایران شده، منتشر کرده است.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: «همان لحظه‌ای که پهپاد جاسوسی رهگیری شد، هواپیمای جاسوسی دیگری با نام P-۸ نیز در نزدیکی آن در حال پرواز بود که حدود ٣٥ سرنشین داشت و می‌توانستیم آن را هم سرنگون کنیم، اما این کار را نکردیم. »
او در ادامه گفته: در هفته قبل هم خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ایران به سمت ما شلیک کرده است و می‌خواست ما را سرنگون کند، در واقع آن تیر اخطار بود و آنها باز بی‌توجهی کردند؛ اگر قرار بود هواپیمایشان را آن روز که MQ- ۹ بود سرنگون کنیم، همان موقع می‌زدیم.
خبر سرنگونی پهپاد اسم و رسم‌دار آمریکایی به سرعت خبر اول رسانه‌های جهان شد که آمریکایی‌ها ابتدا خبر را تأیید نکردند، بعد اعلام کردند پهپادی با مأموریت در آسمان ایران نداشته‌اند و در مرحله سوم تأیید کردند که یکی از پهپادهای آنان در خلیج‌فارس سرنگون شده است. با این حال آمریکایی‌ها مدعی شدند گلوبال هاوک در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است.
ترامپ دیروز هم از مذاکره با ایران سخن گفت و حتی خبرگزاری‌های غربی مدعی شدند او در تماس با مقامات عمان خواستار مذاکره ایران و آمریکا شده اما مقامات رسمی ایران هرگونه پیام از سوی ترامپ و از کانال مسقط را تکذیب کردند؛ درحالی‌که ایران با استناد به ماده ۵۱منشور ملل متحد یعنی استفاده از حق دفاع مشروع شکایت از آمریکا را به سازمان ملل برده است. این همه ماجرای یک ۲۴ساعت داغ بود که البته در روزها و هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت.

کد خبر 444980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha