مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران گفت: در حال طراحی اپلیکیشنی برای جمع‌آوری زباله‌ها هستیم. مردم می‌توانند از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند و زباله تفکیک شده‌شان را در اختیار شرکت‌های مربوطه قرار دهند.

عبدلي

به گزارش ایسنا، رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در حاشیه تهران‌گردی اعضای شورای شهر گفت: شهرداری تهران ۱۲۲ ناحیه دارد که نواحی نسبت به انعقاد قرارداد با پیمانکاران اقدام می‌کند. در مجموع ۱۲۲ پیمانکار در شهر تهران مشغول به کار هستند که حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ کارگر دارند و بیش از ۲۵۰۰ دستگاه ماشین آلات نظافت نیز دارا هستند. مأموریت آنها این است که به‌صورت شبانه روزی ۱۳۲ کیلومتر سطح شهر تهران و معابر آن را نظافت و ۲۱ المان شهری را پاکسازی و ۵۷ هزار مخزن تعبیه شده را نیز جمع‌آوری کنند.

او گفت: از زمانی که زباله‌ها تحویل ۱۰ ایستگاه زباله می‌شود، مسئولیت سازمان پسماند آغاز می‌شود. روزانه ۳۰۰ سرویس کانتینر وظیفه انتقال زباله‌ها به آرادکوه را بر عهده دارد.

عبدلی با بیان این‌که زباله‌ها به دو مرکز آبعلی و آرادکوه ارسال می‌شود، گفت: ما اسنادی از کتابخانه ملی دریافت کردیم که در سال ۱۳۳۵ رسماً تیمسار زاهدی مرکز آبعلی و آرادکوه را به عنوان دپوی خاک، نخاله و زباله تهران تعیین کرده‌بود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به این‌که در قانون مدیریت پسماند و آئین‌نامه اجرایی نیز صراحتاً تاکید شده که محل دپوی زباله هر شهر باید توسط وزارت کشور و جهاد کشاورزی تعیین و تحویل شهرداری‌ها شود و شورای عالی شهرسازی نیز می‌بایست محل را تأیید کند، گفت: شهرداری صرفاً مجری است. پس این‌که مدام می‌گویند آرادکوه را جابه‌جا کنید، باید محل را تعیین کنند چرا که ما فقط مجری هستیم.

او افزود: بیش از ۱۰۰ سال از مدیریت پسماند می‌گذرد اما هنوز سند بالادستی نداریم. در سال ۹۷ فراخوان جذب تهیه سند با کمک مرکز مطالعات صادر شد و پیش نویس طرح جامع مدیریت پسماند نوشته و تا پایان امسال به شورای شهر ارائه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران افزود: بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند ما باید نحوه جمع‌آوری، دپو و … پسماند را بدانیم. در برخی کشورها از یک سال قبل زباله‌ها را پیش فروش می‌کنند اما اینجا باید التماس کنیم و اگر سندی داشته باشیم می‌توان به‌راحتی برنامه‌ریزی کرد.

او گفت: زباله‌های ارزشمند شامل مواد آهنی، پلاستیک و … است. برخی زباله‌ها نیز دارای مواد آلی هستند و قابلیت تبدیل شدن به کود را دارند اما برخی مواد را نمی‌شود کاری کرد از جمله ظرف‌های یک بار مصرف فومی که قابلیت بازیافت ندارند و تنها باید زباله‌سوز داشته باشیم.

عبدلی با اشاره به این‌که روزانه ۹۰۰ تن زباله حجیم همچون چوب و … جمع‌آوری می‌شود، اظهارکرد: روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ سرویس زباله حجمی داشتیم که سه چهار ماه است که طی بخشنامه‌ای ورود آن به آرادکوه ممنوع شده است.

او گفت: کمپوست کرمانشاه یکی از غنی‌ترین کمپوست‌ها بود، گفت: حالا کمپوست تولید شده در سازمان مدیریت پسماند شهرداری به دلیل آنکه رطوبت خاک را نگه می‌دارد جز بهترین کمپوست‌ها است و سه ماه پیش با بخشنامه معاون خدمات شهری مقرر شد که از این پس سازمان پارک‌ها از بیرون مجموعه کود نخرد و ۵۰ هزار تن کود از مجموعه سازمان پسماند خریداری کند.

عبدلی اضافه کرد: سال گذشته ۳۲ هزار تن پسماند ساختمانی به بیرون شهر تهران منتقل شد. یک زمان ۱۰۰ هزار تن پسماند ساختمانی نیز داشتیم اما حالا با رکود بخش ساخت و ساز پسماند این بخش نیز کاهش یافت.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران با بیان این‌که متأسفانه کارگران ایرانی برای فعالیت در سازمان پسماند رغبتی ندارند، گفت: بارها برای جذب کارگر ایرانی اطلاعیه صادر کردیم اما مورد استقبال قرار نگرفت و مجبور شدیم از کارگران افغانی دارای مجوز استفاده کنیم.

او در ادامه در حاشیه بازدید از محل دپوی زباله آرادکوه تصریح کرد: در گذشته ۱۲ هکتار دریاچه شیرابه زباله‌ها وجود داشت که توانستیم با اقدامات انجام شده طی پنج تا شش سال این دریاچه را خشک کنیم، گفت: اگر مردم مراعات کنند حجم شیرابه‌ها کاهش می‌یابد به گونه‌ای که اگر از روش‌های ساده‌ای همچون خالی کردن آب تفاله چایی یا خالی کردن باقیمانده نوشابه یا مابقی نوشیدنی‌ها در زباله‌ها خودداری کنند حجم زیادی از شیرابه‌ها کم می‌شود.

عبدلی با بیان این‌که متأسفانه شاهد هستیم که زباله‌های برخی از محلات تهران روزانه دو تا سه بار جمع‌آوری می‌شود، اظهارکرد: شهروندان اگر زباله‌های خود را شب‌ها بیرون بگذارند حجم زیادی از کار کارگران پسماند کاهش می‌یابد.

به گفته او، ۴۰ درصد از زباله‌های تولیدی مردم در روز جمع‌آوری می‌شود این در حالی‌ست که بر اساس استانداردها باید شب به شب زباله‌ها جمع‌آوری شود.

او توضیح داد: مردم می‌توانند در کاهش حجم زباله و شیرابه‌ها نقش زیادی داشته باشند. اگر رطوبت زباله‌ها توسط مردم گرفته شود حجم زیادی از شیرابه‌ها کم می‌شود و همیشه گفته‌اند که بخش زیادی از ضربه به محیط زیست را شهروندان می‌توانند در سینک آشپزخانه‌هایشان مدیریت کنند.

عبدلی اضافه کرد: برخی‌ها از جمع‌آوری سطل‌های زباله و مخازن صحبت می‌کنند اما باید بر اساس طرح جامع عمل کنیم. طرح جامع تا پایان سال نهایی و در آن طرح بهترین روش جمع‌آوری اعلام می‌شود.

او گفت: در صدد هستیم با واقعی سازی رقم مزایده جمع‌آوری زباله توسط پیمانکاران موضوع زباله گردی را حل کنیم. رقم مزایده در سال ۹۶، ۱۲ میلیارد تومان بود و الان به ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. قصد داریم بر اساس نظر کارشناسی قیمت پایه مزایده را واقعی کنیم.

عبدلی گفت: در حال حاضر انگیزه پیمانکاران بیشتر شده است و نسبت به استخدام زباله گردان اقدام می‌کنند. ما برنامه‌ای در مورد ساماندهی ایستگاه‌های میانی زباله داریم که به خط پردازش متصل و روند جمع‌آوری زباله صد درصد مکانیزه شود. این مسئله سبب می‌شود که بیش از ۸۰ درصد زباله‌ها کم شوند.

کد خبر 444901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha