محمد سرابی - خبرنگار: تداوم آلودگی هوای کلانشهرها به‌عنوان بخشی از عوارض ترافیک شدید درون‌شهری ‌ثابت می‌کند که نمی‌توان بر عریض‌کردن خیابان‌ها و ساخت پل و تقاطع‌های غیرهمسطح برای کاهش ترافیک تکیه کرد. امروزه توسعه حمل‌ونقل عمومی و خصوصا حمل‌ونقل پاک راه‌حلی است که شهرداری‌ها برای کاهش معضل ترافیک در پیش گرفته‌اند

دوچرخه ی جادويی

تداوم آلودگی هوای کلانشهرها به‌عنوان بخشی از عوارض ترافیک شدید درون‌شهری ‌ثابت می‌کند که نمی‌توان بر عریض‌کردن خیابان‌ها و ساخت پل و تقاطع‌های غیرهمسطح برای کاهش ترافیک تکیه کرد. امروزه توسعه حمل‌ونقل عمومی و خصوصا حمل‌ونقل پاک راه‌حلی است که شهرداری‌ها برای کاهش معضل ترافیک در پیش گرفته‌اند.

به‌گزارش همشهری، دستاوردهای مقدماتی این رویکرد باعث شده ‌که مسئولان و سیاستگذاران نیز بر ضرورت تداوم آن تأکید کنند. رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این‌باره می‌گوید: خوشبختانه شاهد اجرای برنامه‌های شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها، شهرهای میانی و کوچک و حتی دهیاری‌ها در زمینه توسعه حمل‌ونقل پاک و توسعه پیاده‌راه‌ها و ترویج دوچرخه‌سواری با هدف انسان‌محوری و جایگزینی این موضوع به جای خودرومحوری هستیم.

مهدی جمالی‌نژاد می‌افزاید: خوشبختانه شاهد توجه به ابعاد گوناگون سالم‌سازی‌ محیط‌زیست و راهکارهای مقابله با آلودگی‌های زیست‌محیطی در افکار عمومی و مراکز علمی و پژوهشی و ساکنان شهرها هستیم که انتظارات از مدیریت شهری را در این حوزه بالا برده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به دلسوزی افرادی که دغدغه زیست‌بوم سالم و هوای پاک دارند، می‌گوید: چرا با وجود ساخت بزرگراه‌های متعدد، خیابان‌سازی‌، تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح و... هنوز هم در شهرها دچار آشفتگی ترافیک و افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی هستیم؟ در این حوزه به گفتمان جدید و نگاه نو در شهرداری‌ها و روش‌های جدید اداره شهر نیاز داریم. ظرفیت‌های خوبی در شهرها برای ترویج حمل‌ونقل پاک وجود دارد که مدیریت شهری باید با هوشمندی و برنامه‌های کاربردی از آنها استفاده کند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پیش از این نیز در بازدید از پروژه‌های گردشگری شهرداری گرگان بر بهره‌گیری از حمل‌ونقل پاک در فضاهای گردشگری تأکید کرده بود.

  • دوچرخه‌سواری در تهران

اگرچه امروز پیگیری پیروز حناچی در زمینه سه‌شنبه‌های بدون خودرو با استفاده او از دوچرخه در این روز شناخته می‌شود، اما تشویق به استفاده از دوچرخه در پایتخت در یک سال اخیر ‌بارها از طرف مسئولان مطرح شده است.

شهریور سال97 بود که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌منظور نهادینه‌کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری و استفاده از دوچرخه به جای استفاده از وسایط نقلیه شخصی در شهر، «طرح ترکیبی دوچرخه و مترو» را ارائه داد.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در اسفند سال گذشته تأکید کرد که زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در پایتخت باید توسعه یابد و از تجهیز 12دستگاه سامانه‌ تندروی خط4 و 7 به رک حمل دوچرخه خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در شهر تهران به ‌واسطه فراز و نشیب شهر امکان استفاده از دوچرخه در مبدأ و مقصد وجود ندارد، «رک»‌های دوچرخه در اتوبوس و مترو به‌عنوان یک مزیت بوده و شهروندان می‌توانند به‌راحتی و آسودگی خیال درخصوص دوچرخه‌های خود از این رک‌ها استفاده کنند.

البته طرح «ترکیبی مترو و دوچرخه» هنوز به مرحله اجرا نرسیده است اما یک هفته پیش در مراسم بهره‌برداری از اتوبوس‌های جدید خریداری شده برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، تعدادی از این اتوبوس‌ها به 2جایگاه قرارگرفتن دوچرخه در مقابل سپر جلویی مجهز بودند.

  • پویش ملی حمل‌ونقل

در مهرماه سال۱۳۹۷ و با توجه به بیانیه پایانی نشست معاونان و مسئولان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، پویش ملی حمل‌ونقل پاک شهرداری‌ها آغاز به‌کار کرد. قبل از آغاز به‌کار پویش نیز، اقدامات اثربخشی توسط برخی از شهرداری‌ها در این زمینه انجام‌شده بود و در کنار فعالیت فدراسیون دوچرخه‌سواری و بسیاری از سمن‌ها در کشور، کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو توانسته بود به‌عنوان یکی از موفق‌ترین سمن‌های مردمی، تأثیر شگرفی در تغییر نگرش مسئولان و شهروندان داشته باشد. جلسات این پویش تاکنون در شهرهای مختلف کشور برگزار شده ‌تا از این طریق هماهنگی‌های لازم میان مسئولان ارگان‌ها و گروه‌های مختلف مردمی برای توسعه حمل‌ونقل پاک فراهم شود.

کد خبر 444879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha