جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
۰ نفر

پوپک قاسمی-  خلخال- خبرنگار: شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب در بن‌بست قرار گرفته است. اهالی این منطقه و حتی مردم شهرهای همسایه با خلخال علاوه بر تامین ایمنی جاده‌ها، انتظار دارند با فراهم کردن زیرساخت ارتباطی شاهد حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران در این شهرستان برای رسیدن به توسعه باشند.

۵ دهه انتظار برای تکمیل یک جاده

توسعه‌ای که بی‌شک در بهبود مسیرهای ارتباطی و بهسازی محورهای مواصلاتی میسر است. اما عمر پروژه‌های جاده‌ای این شهرستان به چند دهه می‌رسد و رنگی از امید برای تکمیل و بهره‌برداری ندارد. یکی از این محورها جاده کلور - درام است که پیش‌تر مسئولان وعده افتتاحش را تا خرداد ۹۲ داده بودند اما تاکنون محقق نشده است و بر اساس آنچه از شواهد برمی‌آید، آینده‌ای نزدیک هم نمی‌توان برای تکمیل و بهره‌برداری از این محور مواصلاتی خلخال متصور شد.

هرچند طی سال‌های اخیر اقداماتی برای این پروژه ملی صورت گرفته است، سرعت پیشرفت پروژه در حد مطلوب نیست و امروز همین امر موجب شده است مطالبات مردمی برای افزایش سرعت پروژه و تکمیل آن بالا بگیرد. گفته می شود که پیمانکار فعلی پروژه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند که همین مساله موجب بروز مشکلات و مسائلی در روند احداث و تکمیل پروژه شده است. جاده کلور - درام در بخش شاهرود خلخال و در جنوبی‌ترین نقطه استان اردبیل و راه ارتباطی تهران – زنجان - تبریز و قزوین - رشت است. ایجاد زیرساخت ارتباطی می‌تواند این منطقه را شاهراه حیاتی ارتباط استان با شمال و مرکز کشور کند.

  • نبود جاده ارتباطی

صاحب‌نظران و فعالان منطقه، نبود جاده ارتباطی مناسب را عمده مشکل شهرستان خلخال و مناطق آن می‌دانند؛ برای مثال در روستای تیل شاهرود چشمه آبگرم تیل از مناطق طبیعی جنوب استان اردبیل است که با داشتن چشمه‌های آب‌درمانی به لحاظ توریسم‌درمانی می‌تواند مورد توجه ویژه‌ گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. اهالی روستا سال‌هاست چشم امید به بهره‌برداری از جاده کلور - درام دارند تا با محقق شدن اولین گام توسعه در این منطقه اقداماتی در معرفی و بهسازی این آبگرم برداشته شود.

جاده کلور - درام که ساخت آن از سال ۴۳ آغاز شده تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. این جاده را می‌توان شاهراه امید توسعه شاهرود نامید که سال‌هاست اهالی چشم به تکمیل آن دوخته‌اند. این جاده در مسیر گرمسیری و در حد فاصل شهر طارم قرار دارد و از یک مسیر زیبای کوهستانی از استان اردبیل وارد استان گیلان می‌شود. یکی از مهم‌ترین نکات و ویژگی‌های بارز این جاده هم کاهش مسافت سفر اردبیل به تهران از ۵۹۵ کیلومتر به ۵۱۵ کیلومتر است. تکمیل نشدن جاده‌ای به این تاثیرگذاری برای مسئولان کشور نیز تأمل‌برانگیز بوده است و بر تکمیل هرچه سریع این جاده تاکید داشته و دارند.  

  • امضای طومار برای تسریع در ساخت

«محمد عمیدی» یکی از ساکنان خلخال در انتقاد از پیشرفت کند اجرای محور کلور – درام عنوان می‌کند: ‌ قرار بود این مسیر سال ۹۲ افتتاح شود اما سال‌هاست همچنان به همین وضعیت باقی مانده است. حتی در سال ۹۵ هم مردم منطقه طوماری با ۱۵هزار امضا جمع‌آوری کردند و به وزارت راه و شهرسازی تحویل دادند. کمپین مردمی هم برای پیگیری تکمیل این مسیر تشکیل شده است و با پیگیری‌های مستمر و مساعدت برخی دلسوزان استان در ۱۵ ماه گذشته کار این جاده در وضعیت خوبی قرار گرفت.  

وی ادامه می‌دهد: هرچند طی ماه‌های گذشته این طرح در حال اجرا بود و پیمانکار فعال داشت، طی چند وقت اخیر فعالیت کمتری در آن انجام می‌شود و به نظر می‌رسد دوباره در حال بازگشت به شرایط قبل و توقف اجرای پروژه است. پیمانکار این طرح به علت نامهربابی وزارتخانه و مسئولان استانی نسبت به پروژه با کمبود مالی دست و پنجه نرم می‌کند و این مساله پیشرفت آن را کند کرده است.  

  • خلخال – کلور - درام؛ طرح ملی

فرماندار خلخال با اشاره به این‌که جاده خلخال – کلور - درام به عنوان یک طرح ملی مطرح است، می‌گوید: ساخت و تکمیل این پروژه عمرانی فقط مختص شهرستان خلخال نیست و باید مسئولان استان‌های اردبیل، زنجان و حتی گیلان به عنوان راه اصلی برای آینده استان‌های خود به این جاده نگاه کنند.    «فریدون بابایی» تأمین اعتبارات مالی و جدیت پیمانکاران را ۲ عامل تسریع عملیات احداث جاده عنوان می‌کند و می‌افزاید: تأمین اعتبارات پروژه با پیگیری فرمانداری خلخال و نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی محقق شده است.  

بابایی با بیان این‌که جاده خلخال – کلور - درام در مسیری با آب و هوای گرم و معتدل در حال ساخت است و در طول آن از گردنه‌های صعب‌العبور خبری نیست،  می‌گوید:‌ با تکمیل این جاده فاصله اردبیل تا تهران ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد و علاوه بر آن از بار ترافیکی آزادراه تهران – زنجان - تبریز و قزوین - رشت کم می‌شود.  وی با بیان این‌که در مسیر جاده کلور - درام احداث ۶ پل بزرگ بر روی رودخانه شاهرودچایی پیش‌بینی شده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر ۴ دستگاه از این پل‌ها کاملاً تکمیل شده است و ۲ پل دیگر در مرحله سقف‌ریزی است.  

  • افزایش اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان این‌که پروژه کلور - درام فعال است و برای اتمام این طرح ملی به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ‌اظهار می‌کند: از مجموع مسیر ۵۵ کیلومتری این پروژه ۳۷ کیلومتر در داخل حوزه استحفاظی استان اردبیل واقع شده بود که اخیراً با واگذاری ۵ کیلومتر از مسیرباقی‌مانده در حوزه استان زنجان این مسافت به ۴۲ کیلومتر در داخل حوزه این استان افزایش یافته است.  

  «محبوب حیدری» با اشاره به افزایش اعتبارات حوزه راه و شهرسازی از ۱۵ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۵۰ میلیارد تومان در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بیان می‌کند: با توجه به افزایش بودجه این حوزه تمامی پروژه‌های راه‌سازی این استان دارای ردیف اعتباری ملی هستند.  وی تاکید می‌کند: برخورداری پروژه‌های راه‌سازی از ردیف اعتباری ملی موجب شده با وجود محدودیت در ردیف‌های اعتباری استانی، همه پروژه‌های راه‌سازی استان فعال و در حال پیشرفت باشند.  

حیدری از پروژه راه اصلی خلخال، کلور، درام به منجیل به عنوان یکی از راه‌های اصلی و بزرگ استان اردبیل نام می‌برد و می‌گوید: در سال‌های اخیر با به‌کارگیری پیمانکار توانمند در این پروژه و توجه مسئولان استان عملیات اجرایی این راه شتاب گرفته است. بر این اساس قصد داریم بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بدهی پیمانکار طرح مذکور را پرداخت کنیم و برای پرداخت بقیه مطالبات نیز برنامه‌ریزی می‌شود.  

وی با اشاره به این‌که ما برای پروژه‌های استان اولویت‌بندی انجام داده‌ایم و این جاده جزو اولویت‌های اصلی ما محسوب می‌شود، عنوان می‌کند: با وجود این‌که تکمیل عملیات اجرایی نیازمند تأمین منابع مالی است، با واگذاری ۵ کیلومتر از مسیر واقع در حوزه استحفاظی استان زنجان به راه و شهرسازی استان اردبیل عملیات راه‌سازی در این مسیر هم‌اکنون آغاز شده است و امیدواریم این طرح به زودی زیر بار ترافیک برود. این پروژه ملی، به هیج وجه پروژه ساده‌ای نیست و نیاز به کار کارشناسی دارد؛ البته به دلیل این‌که در منطقه کوهستانی واقع شده است کار را برای پیمانکار سخت می‌کند اما کل مجموعه با تمام توان خود برای تکمیل پروژه کار می‌کنند.

  • مزایای جاده

کلور - درام از طرح‌های مشترک ۲ استان اردبیل و زنجان است و در حال حاضر راه اصلی خلخال به مرکز کشور هم محسوب می‌شود. کارشناس راه و شهرسازی در مورد مزایای جاده کلور - درام اظهار می‌کند: شهرستان خلخال سردسیرترین منطقه استان اردبیل است که به دلیل جغرافیای کوهستانی‌اش در فصل زمستان اغلب راه‌های ارتباطی آن به دلیل بارش برف و کولاک بسته می‌شود. اما جاده کلور - درام به دلیل عبور از مناطق گرمسیرتر، مشکلات سایر جاده‌های برف‌گیر خلخال را در فصل زمستان نخواهد داشت.

  «مهدی حسین‌زاده» می‌افزاید: با ساخت و تکمیل جاده کلور - درام، رانندگان و مسافران در فصل زمستان می‌توانند به جای عبور از گردنه‌های صعب‌العبور و برف‌گیر، از این جاده به عنوان مسیری مطمئن‌ برای تردد به استان‌های زنجان یا گیلان و مرکز کشور استفاده کنند.  حسین‌زاده تاکید می‌کند: جاده خلخال - درام - کلور - منجیل، چند سالی است به دغدغه مردم جنوب استان اردبیل تبدیل شده است و تکمیل آن ضمن جلوگیری از خطرهای سفر در گردنه‌های حیران، اسالم، پونل و سرچم، سفرهایی کوتاه‌مدت و ایمن‌ را برای مسافران رقم می‌زند؛ البته مشروط به این‌که زیرساخت و فضای خوبی را برای مسافرت‌های اهالی منطقه و جذب گردشگران ایجاد کنند.  

این کارشناس تاکید می‌کند: این جاده در جوار رودخانه شاهرود و سفیدرود عاری از گردنه‌های کوهستانی و آب‌وهوای نگران‌کننده برفی برای مسافرت است و با چشم‌اندازهای وصف‌ناپذیر خود می‌تواند به یکی از عوامل موثر بر رونق گردشگری، اقتصاد و اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۰۰ روستای محروم در مناطق خورش‌رستم، شاهرود خلخال و طارم زنجان تبدیل شود.  

  • انتظار برای تکمیل جاده خلخال - کلور - درام ادامه دارد 

جاده ۱۶۰ کیلومتری خلخال - کلور - درام از روستای درو در بخش شاهرود خلخال شروع می‌شود و با گذر از شهر کلور و شال در شهرستان خلخال، از مسیر روستای گلوزان وارد استان زنجان خواهد شد. این جاده در ادامه پس از عبور از حوالی روستاهای جعفرآباد، پاوه‌رود و درام وارد حوزه استحفاظی استان گیلان می‌شود و پس از افتتاح فاصله ارتباطی شهر خلخال با مرکز کشور را ۹۰ کیلومتر کاهش خواهد داد.

این جاده‌ در جنوب استان در صورت تکمیل می‌تواند تحولی در توسعه جنوب استان ایجاد کند اما به مانند دیگر پروژه‌های راه‌سازی شهرستان خلخال تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. برای تکمیل عملیات اجرایی این جاده ۱۴ کیلومتر از مسیر فاقد آسفالت این جاده در داخل حوزه استحفاظی خلخال است که با تکمیل این مسیر ۲۷ کیلومتری روستای ماجولان خلخال تا ماسوله در استان گیلان آسفالت می‌شود. عملیات اجرایی راه ارتباطی خلخال به شهر گردشگری ماسوله در استان گیلان نیز از سال ۵۴ به عنوان یک طرح ملی آغاز شده ولی به دلایل مختلف در سال‌های گذشته پروژه گاهی فعال و در برخی سال‌ها تعطیل شده و بیش از ۴۰ سال است اهالی چشم به این راه دوخته‌اند.

کد خبر 444864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha