شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

عاطفه علیان- اصفهان - خبرنگار: آسمان غبارآلود روزهای پایانی بهار هم باعث نشد از خیل عظیم بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی کم شود.

اصفهان؛ کانون دیپلماسی و گردشگری

نمایشگاهی که پای وزیر امور خارجه ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور را در کنار «غادا هیجاوی»، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، به اصفهان باز کرد. در یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی همه مسئولان اصفهان متفق‌القول شدند تا به پیام رهبر معظم انقلاب لبیک بگویند و با بازتعریف و توسعه گردشگری و صنایع‌دستی بخواهند «بند ناف بودجه و اقتصاد کشور را از نفت خام و فروش و تجارت نفت خام ببرند». همین پیام رهبر معظم انقلاب، دستمایه‌ای شد تا عنصر وحدت و همدلی در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تجلی یابد و عزم مسئولان در توسعه صنعت پاک و سبز جزم شود.

در این نمایشگاه نشست تخصصی طرح «اصفهان ۲۰۲۰ »که مسیر اصفهان را تا سال آینده در هنر، میراث فرهنگی و گردشگری هموار می‌کند نیز برگزار شد. طرحی که با نظر مساعد معاون رئیس جمهوری به تصویب رسید و مقرر شد تاریخی در تقویم به این رویداد اختصاص پیدا کند. به قول محمد جواد ظریف طرح «اصفهان۲۰۲۰» نماینده توانمندی ویژه اصفهان است که با محیط‌زیست و ‌زیست‌بوم اصفهان سازگار بوده، توانمندی‌های تاریخی اصفهان را نمایان می‌کند.

  • طرح ۲۰۲۰؛ الگویی پایدار با میراثی ماندگار

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان که طرح «اصفهان ۲۰۲۰» را با همکاری چند نفر از اعضای شورای شهر اصفهان مطرح کرد و طرح مذکور موفق به دریافت مصوبه شورای شهر شد، به همشهری می‌گوید: در گذشته انتخاب اصفهان بر پایه صنایع شایسته نبود، صنایع متناسب با ظرفیت و اقلیم شهر اصفهان انتخاب نشدند و ماحصل آن خشکی زاینده رود، آلودگی آب و هوای این شهر و مهاجرت بی‌رویه مازاد بر ظرفیت شهر را در پی داشت.  

«نصیر ملت» اضافه می‌کند: مهاجرت بی‌رویه در دهه‌های گذشته به اصفهان تبعاتی همچون کاهش کیفیت خدمات، ترافیک سنگین، فاصله طبقاتی و مشکلات و ناهنجاری‌های عدیده‌ای را موجب شده که راه حل‌های اتخاذ شده هم پاسخگوی مناسبی برای آن نبوده است. وی با اشاره به این‌که هرمسئول شهری که دغدغه مسائل اصفهان را دارد، ناگزیر است که به انتخابی دست بزند که مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی شهر باشد و میراث ماندگاری برای آیندگان به‌جا بگذارد، تصریح می‌کند: شورای شهر پنجم، در اولین گام خود با مطالعات و بررسی کارشناسان متخصص به این نتیجه رسید که برای حل معضلات شهر اصفهان اقدامات موثری انجام دهد؛ برونداد این اقدامات طرح «اصفهان۲۰۲۰» بود.

عضو شورای شهر اصفهان اظهار می‌کند: «اصفهان۲۰۲۰» در سه محور گردشگری، هنر و میراث فرهنگی از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی با چشم‌انداز توسعه فراصنعتی اصفهان، توسعه پایدار شهری و توسعه منابع انسانی با بهره‌برداری از طرح‌های شاخص شهری در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و همچنین اجرای رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی در محورهای گردشگری برگزار خواهد شد.  

وی با اشاره به این‌که با اجرای «اصفهان۲۰۲۰» می‌توان از تمام ظرفیت‌های ملموس و ناملموس میراث فرهنگی، هنر و گردشگری اصفهان استفاده کرد، اضافه می‌کند: «اصفهان۲۰۲۰» با شناسایی، معرفی و احیای جنبه‌های متنوع گردشگری می‌تواند مقاصد گردشگری را توسعه دهد؛ دارایی‌های ماندگار اصفهان هم در بخش هنری، با محوریت صنایع دستی، موسیقی، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی به‌صورت یک‌جا در طرح «اصفهان ۲۰۲۰» شناسایی و معرفی می‌شود. ملت با بیان این‌که طرح «اصفهان ۲۰۲۰» دروازه‌ای طلایی در مسیر توسعه اصفهان از وضعیت موجود به مسیری مبتنی بر ظرفیت واقعی شهری است، می‌افزاید: در سال ۲۰۲۰ میلادی تمام رخدادها، رویدادها، طرح‌ها و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود به‌ صورت واحد و منسجم توسط دستگاه‌های اجرایی و متخصصان موضوعی بر نیل به اهداف این طرح متمرکز است.

وی تاکید می‌کند: طرح «اصفهان۲۰۲۰» سیاست‌گذاران را به این باور می‌رساند که تنها راه توسعه اصفهان از مسیر گردشگری و توجه به ظرفیت میراث فرهنگی و هنر می‌گذرد.  ملت با اشاره به این‌که در ابتدا سعی شد با تشکیل کمیته علمی از دانشگاهیان و ایجاد دبیرخانه در دانشگاه اصفهان و دانشگاه هنر فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بازوهای اجرایی طرح مذکور شوند، ابراز می‌کند: قرار است با بسترسازی هرکس بتواند نقش موثری در پیشبرد اهداف طرح «اصفهان ۲۰۲۰» ایفا کند.  وی می‌افزاید: باور ما این است که ظرفیت‌های شهر اصفهان ارزشمند است و اگر این طرح به‌درستی اجرا شود نقطه عطفی در تحول استان اصفهان خواهد بود و به الگویی پایدار در رشد و توسعه ایران عزیزمان بدل خواهد شد.

ملت با بیان این‌که «اصفهان ۲۰۲۰ » کلیدواژه تضمین آینده اصفهان و تنها راه عبور شهر از بحران‌هایی است که به دلیل بی‌توجهی‌های دهه‌های گذشته ایجاد شده و با حمایت تمام شهروندان تحقق پیدا خواهد کرد، ادامه می‌دهد: اصفهان در مسیر گردشگری، میراث فرهنگی و هنر، فقط یک رویداد بزرگ جهانی نیست بلکه تغییر نگرش عظیمی نسبت به آینده اصفهان است؛ آینده‌ای که نگرش جهانی را هم می‌تواند متحول کند.  

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر این‌که گام نخست ما در «اصفهان ۲۰۲۰ » نگاه به کلان‌شهر اصفهان است، تصریح می‌کند: در گام‌های بعدی در جهت محقق شدن سلایق و انتظارات گوناگون شهروندان، با تکیه بر آرا و تجارب متخصصان وهم‌افزایی، نیاز شهرستان‌های استان اصفهان نیز در طرح مذکور سنجیده شده است. طرح «اصفهان ۲۰۲۰» تمام شهرهای ایران را همراه خود خواهد کرد و با ایجاد مسیرهای گردشگری متنوع، زمینه توسعه گردشگری در کشور عزیزمان ایران فراهم خواهد شد.  

  • شهرداری نباید تنها مجری اصفهان ۲۰۲۰ باشد

شهردار اصفهان با اشاره به این‌که نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی فرصتی را در تحول عرصه گردشگری ایجاد کرد، می‌گوید: برای توسعه صنعت گردشگری به حرکتی منسجم و واحد نیاز است و طرح «اصفهان۲۰۲۰» به هم‌افزایی و همدلی سازمان‌ها نیاز دارد. «قدرت‌الله نوروزی» با اشاره به این‌که شهرداری نباید تنها نهاد مجری طرح «اصفهان۲۰۲۰» باشد، ادامه می‌دهد: باید از توان و مشارکت بخش خصوصی برای به ثمر رسیدن این طرح استفاده کنیم، زیرا این طرح پنجره‌ای رو به دنیاست و از این طریق جهانیان می‌توانند نظاره‌گر ایران باشند.  شهردار اصفهان می‌افزاید: ۱۰ درصد از تولید ناخالص جهانی با توسعه صنعت گردشگری به دست می‌آید که با توجه به این واقعیت می‌توانیم در داخل کشور با قرار دادن گردشگری به عنوان مبنای توسعه، بنگاه‌های کوچک را به بنگاه‌های بزرگ تبدیل کنیم.

  • نمایشگاه یازدهم از هر نظر ویژه بود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  اصفهان با رضایت از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی و گردشگری به همشهری می‌گوید: از ابتدا این نمایشگاه با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده پیش رفت. در زمینه تبلیغات و هماهنگی‌هایی که در دستگاه‌های مختلف حاصل شد و با دعوت از میهمانان خارجی به‌ویژه خواهرخوانده‌های اصفهان و دعوت از سفرا و نمایندگان خارجی از کشورهای دیگر این نمایشگاه با عنوان «بین‌المللی» با اقتدار و منسجم برگزار شد.

«فریدون الله‌یاری» می‌افزاید: در این نمایشگاه ۳۳۰ غرفه در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی حضور برپا شد. یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی از نظر کیفیت نسبت به دوره‌های قبل ممتاز بود و استقبال و رضایت‌مندی بازدیدکنندگان، فعالان صنعت گردشگری و هنرمندان صنایع‌دستی تاییدکننده آن است.

وی با اشاره به برگزاری ۳۶ نشست تخصصی و گفت‌وگوهای سازنده و تعاملی متخصصان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی اظهار می‌کند: نشست‌ها و گفت‌وگوهای فنی و تخصصی در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنایع‌دستی و موضوع‌های برندینگ و بازاریابی برگزار شد که نشان‌دهنده نمایشگاهی فراتر از رویدادی مقطعی بود و می‌تواند آثار درازمدتی در تعیین خط مشی آینده حوزه‌های مختلف گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشد.  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار می‌کند: در «اصفهان۲۰۲۰» بهتر است تفکر را معطوف به گردشگری خلاق کنیم. فاصله زیادی با شاخص‌های گردشگری در دنیا داریم، همه شاخص‌ها در گردشگری پیوند دارند و باید با هم رشد کنند. اگر بسترها فراهم باشد، زیرساخت‌های گردشگری توسعه پیدا خواهد کرد. الله‌یاری می‌افزاید: در گردشگری خلاق باید با یک برنامه‌ریزی خلاق زیربنایی، بستر را برای توسعه فراهم کرد. برای توسعه گردشگری باید زمینه فکری و خلاقیت را ایجاد کنیم، با دستور و پروتکل، اتفاقی در گردشگری نخواهد افتاد. گام‌ها را باید واقع‌بینانه برداشت و نباید به دنبال موفقیت‌های فوری بود.

  • حضور ۱۳ خواهرخوانده اصفهان

مدیر اجرایی و رئیس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی می‌گوید: این نمایشگاه توانست در سطح بین‌المللی رضایت شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی را به دست آورد و با استقبال قابل توجه همشهریان و دعوت‌شدگان مواجه شد.   «ستار کیان‌پور» با اشاره به این‌که در این رویداد فرهنگی و اقتصادی و نمایشگاه تخصصی، ۱۳ خواهرخوانده اصفهان از جمله شیان، باسلونا، فلورانس، سن پترزبورگ، یاش، فرایبورگ، ایروان، هاوانا، لاهور، داکا و بعلبک حضور داشتند، افزود: در این رویداد فرهنگی که در فضایی به مساحت ۴ هزار متر مربع برگزار شد، فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری ۳۱ استان کشور نیز توانمندی‌های خود را به معرض نمایش گذاشتند. وی می‌افزاید: ۳۶ برنامه برای این نمایشگاه پیش‌بینی شده بود که مهم‌ترین آنها راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری، رونمایی از ماکت تاریخی منارجنان، کارگاه تخصصی برندینگ و نمایش توانمندهای روستاهای ملی و جهانی بود.

  • هدف ما، سرآمدی اصفهان است

علی یارمحمدیان- مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان: در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است و امسال برای اولین بار نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری به صورت توام برگزار و با استقبال چشمگیر مردم مواجه شد. از منظر دیپلماسی، گردشگری علاوه بر تقویت مناسبات و ارتباطات بین کشورها، به کاهش ایران‌هراسی، باورمندی به ایران امن، سیاست تعاملی سازنده با جهان و اقدامات میان‌دولتی در زمینه مسائل بانکی منجر خواهد شد.

این نمایشگاه که از پرمخاطب‌ترین، پربازدیدترین و فاخرترین نمایشگاه‌های سالانه اصفهان محسوب می‌شود، امسال، ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی که بیشترین میزان فضای موجود برای برگزاری یک نمایشگاه به شمار می‌رود را در اختیار گرفته بود. با بازدیدی که وزیر امور خارجه از روند ساخت نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اصفهان داشت، امیدواریم بتوانیم سال آینده این نمایشگاه را در مکان جدید برگزار کنیم.

در آغاز یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان از متولیان حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در استان دعوت کرد پیشنهادات خود را برای برپایی نمایشگاه ارائه دهند. با پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مجری برگزاری نمایشگاه مشخص شد و در نهایت، فعالیت‌های اجرایی برپایی نمایشگاه از سوی مجری مورد پیگیری قرار گرفت. شرکت نمایشگاه اصفهان نیز همچون همیشه، با جدیت، سخت‌کوشی و حمایت، تلاش کرد شرایط مطلوبی برای برگزاری یک نمایشگاه ویژه و قابل قبول فراهم آورد.  

اگر موضوع گردشگری را از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که توسعه گردشگری موجبات اشتغال‌زایی، پایداری اقتصادی، کاهش تورم و توزیع بهینه منابع را به دنبال خواهد داشت. از منظر دیپلماسی، گردشگری علاوه بر تقویت مناسبات و ارتباطات بین کشورها، به کاهش ایران‌هراسی، باورمندی به ایران امن، سیاست تعاملی سازنده با جهان و اقدامات میان دولتی در زمینه مسائل بانکی منجر می‌شود.

در حوزه اجتماعی نیز گردشگری بر حفظ آداب، رسوم و سنت‌ها، تقویت هویت بومی و غرور مدنی در جامعه بومی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی تاثیر مثبت می‌گذارد. این تاثیرات در صورتی ایجاد خواهد شد که گردشگری، روندی رو به رشد و بر مدار توسعه طی کند. یکی از وجوه توسعه گردشگریاصفهان در سال‌های اخیر و به‌ویژه امسال، برگزاری نمایشگاهی قوی و تاثیرگذار بود. می‌توان به این نتیجه رسید که برگزاری هرچه مطلوب‌تر نمایشگاه گردشگری، می‌تواند آثار مثبت و مطلوبی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک و همچنین اجتماعی داشته باشد.  

یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان که بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد، با توجه ویژه به مباحثی مانند «نوآوری و تحول دیجیتال»، «سرمایه‌گذاری و کارآفرینی»، «آموزش و ایجاد اشتغال»، «امنیت سفر و کاستن از مشکلات آن»، «پایداری اجتماعی و فرهنگی» و «تبادل اقدامات و تجارب موفق»، صنعت گردشگری اصفهان و ایران را بیش از پیش به سوی پیشرفت و توسعه هدایت می‌کند.  تاکید همیشگی ما این است که «نمایشگاه» بستری مهم و قابل اتکا برای توسعه همه‌جانبه شهرها است. باشد که «نمایشگاه اصفهان» شرایطی را فراهم آورد که اصفهان، سرآمد تمامی شهرهای منطقه شود.

  • دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه در اصفهان

نشست مشترک برنامه‌ریزی استراتژیک ایران و ترکیه در چارچوب رایزنی و مشورت‌های مستمر سیاسی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در اصفهان برگزار شد. به گزارش تسنیم، نشست مشترک برنامه‌ریزی استراتژیک ایران و ترکیه در چارچوب رایزنی و مشورت‌های مستمر سیاسی بین دو کشور با حضور «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در اصفهان برگزار شد.

این نشست با حضور تنی چند از مقامات سیاسی دو کشور در هتل عباسی اصفهان برگزار شد. روابط دوجانبه از جمله اجرایی کردن توافقات قبلی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و نیز آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله مهم‌ترین محورهای مذاکرات و مشورت‌های ظریف و چاووش‌اوغلو در اصفهان بود. در جریان این نشست همچنین سند همکاری‌های سیاسی وزارتخانه‌های خارجه ایران و ترکیه به امضای دو وزیر رسید.

  • نمایشگاه گردشگری، فرصتی برای معرفی توانمندی‌های ایران

وزیر امور خارجه گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان فرصتی برای معرفی توانمندی‌های ایران اسلامی در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی و تاریخی است. «محمدجواد ظریف» در حاشیه بازدید از طرح نمایشگاه بزرگ اصفهان افزود: ایران به عنوان کشوری که دارای ۷ هزار سال سابقه شهرنشینی است، این مزیت را در دنیا دارد که سایر کشورها بدانند فراز و نشیب‌های بسیاری را گذرانده و قلدرهای بسیاری آمدند و رفتند که هیچ‌یک از آنها باقی نمانده است. وی اظهار کرد: ایران کماکان ثابت و استوار و سرافراز باقی مانده و کسانی که از اصفهان بازدید می‌کنند به طور حتم به این واقعه پی می‌برند.

وی تصریح کرد: کاشان، شیراز، کرمان و جاهای دیگر که میراث شهرنشینی در ایران را به دنیا نشان می‌دهند می‌توانند این واقعیت را بیان کنند که با یک ملت بسیار بزرگ طرف هستند نه ملتی که بتوانند به آنها زور بگویند. وزیر امور خارجه با اشاره به روند ساخت نمایشگاه بزرگ اصفهان خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که سال ٩٤ خودم کلنگ آغاز ساخت این نمایشگاه بزرگ را به زمین زدم، می‌توانم بگویم که میزان پیشرفت آن در زمان مسئولیت شهردار فعلی اصفهان چشمگیر بوده است. این پروژه، بسیار زیبا و باشکوه است و حق اصفهان همین است.

وی اضافه کرد: امیدوارم در آینده نزدیک این پروژه به بهره‌برداری برسد که با توجه به پیشرفت کار به طور حتم به‌زودی این پروژه افتتاح خواهد شد. ظریف اظهار امیدواری کرد نمایشگاه گردشگری سال آینده در همین مکان افتتاح شود. وی درباره طرح ملی اصفهان ٢٠٢٠ بیان کرد: بسیار خرسندم که این توانمندی ویژه اصفهان که سازگار با محیط زیست، ‌ زیست بوم و توانمندی‌های تاریخی اصفهان است، مورد توجه شورای شهر و شهرداری اصفهان قرار گرفته تا اصفهان را به سمتی هدایت کند که سازگار با امکانات این شهر باشد.

کد خبر 444862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha