همشهری آنلاین: در یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های قضایی ترکیه ۲۲۴ نفر از متهمان شرکت در کودتای نافرجام سه سال پیش این کشور در دادگاه حضور یافتند. ۱۷ تن از نظامیان متهم به شرکت در این کودتا هر یک به ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شدند.

آکین اوزترک

به گزارش دویچه وله، تقریبا سه سال پس از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه دادگاهی در آنکارا ۱۷ تن از سران ارشد پیشین ارتش این کشور را به زندان‌های طویل‌المدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۱ ژوئن) هریک از این متهمان در دادگاه به اتهام "نقض قانون اساسی" و سوءقصد به جان رئیس جمهور" به ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شدند. در میان محکومان نام آکین اوزترک، فرمانده سابق نیروی هوایی این کشور نیز به چشم می‌خورد.

 دولت ترکیه منتقد این کشور فتح‌الله گولن را مسئول اصلی تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ میلادی در این کشور می‌داند.

در جایگاه دوم متهمان این دادگاه اوزترک، رئیس پیشین نیروی هوایی این کشور قرار دارد. او نیز به همراه ۱۶ تن دیگر از نظامیان ارشد ستاد مشترک ارتش به مجازات ۱۴۱ بار حبس ابد محکوم شد.

اتهام دستگاه قضایی ترکیه به نظامیان پیشین این کشور "تلاش برای سرنگونی دولت" عنوان شده است. علاوه بر این مسئولیت کشته شدن ۲۵۱ نفر در جریان این کودتا بر عهده این افراد گذاشته شده است.

جریان محاکمه نظامیان در دادگاه یکی از تقریبا ۳۰۰ محاکمه‌ای است که در ارتباط با کودتای نافرجام ترکیه در طی سه سال گذشته برگزار شده است.

عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه ضمن استقبال از احکام صادر شده در این دادگاه آن را "نمونه‌وار" خواند. او کار قضات دادگاه را ستود و گفت: «عدالت به درستی اجرا شده است. »

  • مسئولیت اوزترک در سازماندهی نظامیان

طیب رجب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن را مسئول اصلی انجام کودتای نافرجان ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور معرفی کرده است. از اوزترک به عنوان متهم دوم مسئول انجام این کودتا نام برده می‌شود. اتهام اوزترک مسئولیت هماهنگی سربازان شرکت‌کننده در کودتا است.

گولن از ۲۰ سال پیش (از سال ۱۹۹۹) در آمریکا به سر می‌برد. او هر گونه اتهام دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را رد کرده است. پرونده قضایی  گولن و ۱۲ متهم دیگری که در داگاه حضور نداشتند مسکوت مانده است.

  • موج بازداشت‌ها

علاوه بر ۲۵۱ کشته در جریان کودتای نافرجام ترکیه آمار رسمی زخمی‌ها نیز حدود دو هزار نفر اعلام شده است.

محاکمه متهمان پرونده کودتا در سال ۲۰۱۷ در زندان سینجان در آنکارا آغاز شد. این بزرگترین جریان دادگاه برای ۲۲۴ تن از متهمان برای عضویت در شورای موسوم به "صلح در میهن" و شرکت در کودتای نافرجام ترکیه بود.

از آن زمان تا کنون نزدیک به ۲۹۰ پرونده در دادگاه در ارتباط با کودتا مطرح شده است که در ۲۶۱ مورد به محکومیت ۳۲۳۹ نفر انجامیده است.

ده‌ها هزار نفر دیگر نیز به اتهام حمایت از کودتا از کار اخراج شده‌اند که در میان آنان تعدادی از قضات دادگاه و یا دادستان‌های پیشین بوده‌اند.

بسیاری از این افراد به دادگاه حقوق بشر اروپا (EGMR) شکایت کرده‌اند.

به گفته اردوغان در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر از طرفداران گولن در ترکیه در زندان به سر می‌برند.

کد خبر 444834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha