محمد جعفری: گردانندگان مافیای موادمخدر اغلب افراد ناشناسی هستند که ممکن است تا سال‌ها هیچ‌کس از هویت‌شان با خبر نشود، اما بعضی از آنها وقتی به دام می‌افتند.

تمساح خليج فارس

صدای دستگیری‌شان مثل بمب می‌ترکد. یکی از مشهورترین آنها جوانی است که هنگام دستگیری ۳۱سال داشت، اما بزرگ‌ترین قاچاقچی‌ای است که تاکنون به دام افتاده. این را می‌شود از گردش مالی‌اش فهمید: «درآمد ۲هزار میلیارد تومانی، فقط در ۲سال». اما این نخبه دنیای قاچاقچیان موادمخدر که یک سرباز فراری است و فقط ۵کلاس سواد دارد چه‌کسی است؟

  • قاچاقچی نوظهور

از چند سال قبل با ایجاد دیوار و موانع و افزایش پاسگاه‌ها در مرزهای شرقی کار قاچاقچیان موادمخدر سخت شد. دیگر مرزهای شرقی ایران راه مطمئنی برای ورود محموله‌های چندتنی موادمخدر نبود. با وجود این، مأموران مبارزه با موادمخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد همچنان محموله‌های قابل توجه موادمخدر وارد کشور می‌شود. اما معلوم نبود این محموله‌ها از چه راهی و توسط چه باندهایی وارد کشور می‌شود.

این معما تا مدت‌ها ذهن مأموران را درگیر کرده بود تا اینکه سرانجام معلوم شد در پشت‌پرده بخش عظیمی از موادمخدری که وارد کشورمان می‌شود پسر جوانی قرار دارد که به تمساح خلیج‌فارس معروف است. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن بود که این جوان که اهل جنوب کشور است، عیسی نام دارد و متولد سال۱۳۶۲ است. او که فقط ۵کلاس درس خوانده و سرباز فراری بود از مدتی قبل وارد کار قاچاق موادمخدر شده و در ۳کشور ایران، پاکستان و افغانستان به شکل گسترده‌ای در زمینه قاچاق موادمخدر فعالیت می‌کرد و صدها نفر برای او کار می‌کردند.

  • مسیر تازه

شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد بعد از مسدودشدن مرزهای شرقی، تمساح خلیج‌فارس راهی دور، اما مطمئن‌تر را برای ترانزیت موادمخدر انتخاب کرده است. او محموله‌های بزرگ موادمخدر را این‌بار نه از مرزهای شرقی بلکه با استفاده از قایق‌های تندرو و لنج از مرزهای آبی جنوبی وارد کشور می‌کرد. او برای این کار شبکه گسترده‌ای از قاچاقچیان مخوف را به‌کار گرفته بود که هرکدام در ایران و کشورهای مختلف وظیفه مشخصی داشتند.

گروهی در افغانستان محموله را تحویل می‌گرفتند و به پاکستان منتقل می‌کردند. در آنجا گروه دیگری بودند که محموله را به مرزهای آبی این کشور می‌بردند و در نهایت به لنج و قایق‌هایی که از قبل برای انتقال محموله از دریا درنظر گرفته شده بود منتقل می‌کردند. از اینجا به بعد قاچاقچیان ایرانی وارد عمل می‌شدند و پس از تحویل گرفتن محموله‌ها در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان از طریق شبکه‌ای که داشتند موادمخدر را به استان فارس و تهران منتقل و توزیع می‌کردند. از این گذشته بخشی از محموله موادمخدر هم به استان آذربایجان غربی منتقل و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شد.

  • تمساح در دام

تمساح خلیج‌فارس، این باند قاچاق موادمخدر تلاش می‌کرد از راه دور اعضای باند را هدایت کند و خودش کمتر آفتابی می‌شد. از سوی دیگر او مدام در حال جابه‌جایی در مخفیگاه‌های مختلفش در افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج‌فارس بود. او معمولا چندین رابط داشت که وقتی شرایط برایش مهیا می‌شد برای چند روز به کشور وارد می‌شد. اواخر شهریورماه سال۹۳ مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد تمساح خلیج‌فارس که آن زمان ۳۱سال داشت از دبی وارد استان هرمزگان شده است.

او قصد داشت برای واردکردن محموله ۱۰۰تنی موادمخدر به کشور برنامه‌ریزی کند، اما سرانجام در عملیات مشترکی که بین نیروی انتظامی و سربازان گمنام وزارت اطلاعات انجام شد این قاچاقچی در مخفیگاهش محاصره شد و پس از سال‌ها تلاش به شکل غافلگیرکننده‌ای به دام افتاد.

  • درآمد ۲هزار میلیاردی

عیسی که در زمان دستگیری ۵/۲میلیارد تومان پول نقد از مخفیگاهش کشف شد اعتراف کرد که در مدت ۲سال با تغییر مسیر ترانزیت موادمخدر از مرزهای زمینی به مرزهای آبی توانسته بیش از ۴۰۰تن موادمخدر وارد کشور کند. او همچنین برای انتقال پول از حساب بانکی افراد فوت‌شده یا افرادی سالمند استفاده می‌کرد که کشف و بررسی این حساب‌ها نشان می‌داد که او در ۲سال بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است،

اما این، همه دارایی تمساح خلیج‌فارس نبود، چرا که در ادامه معلوم شد او در پوشش بنگاه‌دار معاملات ملکی، پول‌های به‌دست‌آمده از راه قاچاق موادمخدر را در شهرهای مختلف کشور به ملک تبدیل کرده که در زمان دستگیری‌اش ارزش این املاک بالغ بر ۵۰۰میلیارد تومان بود. ازجمله دارایی‌های آنها تعداد زیادی املاک زراعی، بیش از ۶۰منزل مسکونی، چندین فروند شناور صیادی مثل لنج و قایق، ۱۶دستگاه انواع خودرو، ۶قبضه اسلحه شکاری و بالغ بر ۵/۲میلیارد تومان پول نقد است. با وجود همه این دارایی‌ها تمساح خلیج‌فارس مدتی قبل به اعدام محکوم شد و حالا در زندان در انتظار اجرای حکم است.

  • قاچاق هوایی؛ از منجنیق تا کوادکوپتر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های قاچاقچیان، حمل موادمخدر است و اغلب محموله‌ها هنگام جابه‌جایی لو می‌روند. اما در این سال‌ها بعضی قاچاقچیان خلاقیت‌های‌شان گل کرده و از راه‌های هوایی، آن هم با وسایل ابداعی و منحصربه فرد برای جابه‌جایی محموله‌های موادمخدر استفاده می‌کنند.

  • پاراگلایدر

مدتی بود که پلیس در جریان قاچاق موادمخدر به‌صورت هوایی از مرز افغانستان قرار گرفته بود، اما اطلاعات دقیقی در این‌باره وجود نداشت تا اینکه مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد قاچاقچیان از پاراگلایدر برای انتقال مواد به داخل کشور استفاده می‌کنند. این شواهد حاکی از آن بود که ساعتی قبل یک پاراگلایدر در حوالی شهرستان تربت جام در منطقه‌ای جنگلی فرود آمده است. در این شرایط مأموران در عملیاتی موفق شدند سرنشین پاراگلایدر و ۶هم‌دست او را دستگیر کنند. در این عملیات معلوم شد قاچاقچیان مدت‌هاست با استفاده از پاراگلایدر محموله‌های موادمخدر را به کشور منتقل می‌کنند و در هر مورد حدود ۱۰۰کیلوگرم موادمخدر به شکل پروازی وارد کشور می‌شد.

  • منجنیق

اختراع و استفاده از منجنیق به هزاران سال قبل برمی‌گردد اما این وسیله هنوز هم کاربرد دارد؛ آن هم برای قاچاق موادمخدر. قاچاقچیان در مناطق مرزی با استفاده از آهن‌های نبشی و تیوپ تایر خودرو نوعی منجنیق ساخته‌اند که برای پرتاپ ١٠کیلو موادمخدر تا فاصله یک یا ٢کیلومتری کاربرد دارد. قاچاقچیان در روزهایی که بادهای ۱۲۰روزه سیستان‌وبلوچستان در حال وزیدن است و به‌دلیل گرد و خاک فراوان، شعاع دید به حداقل ممکن می‌رسد، کارشان را با استفاده از این وسیله شروع و محموله‌های موادمخدر را از روی دیوارهای مرزی به داخل خاک ایران پرتاب می‌کنند و در این طرف مرز نیز هم‌دستان‌شان با حضور در محلی که گلوله‌های مواد فرود می‌آیند، آنها را جمع‌آوری و به این ترتیب به دیگر شهرهای ایران قاچاق می‌کنند.

  • کوادکوپتر

حالا که تکنولوژی پیشرفت کرده قاچاقچیان هم راه‌های سنتی را کنار گذاشته‌اند و از وسیله‌های جدید استفاده می‌کنند. نمونه آن مردی است که با استفاده از کوادکوپتر دست به قاچاق موادمخدر از ایران به ترکمنستان می‌زد. مدتی قبل مأموران هنگ مرزی گلستان یک دستگاه کوادکوپتر به همراه حدود ۷۰۰گرم تریاک کشف کردند و شواهد نشان می‌داد که قاچاقچیان قصد داشته‌اند با استفاده از این پرنده قابل کنترل از راه دور، مواد کشف‌شده را به ترکمنستان قاچاق کنند. به این ترتیب با انجام تحقیقات مرد قاچاقچی دستگیر شد و مأموران در بازرسی خانه‌اش حدود نیم‌کیلو تریاک و یک دستگاه کوادکوپتر دیگر کشف کردند. متهم در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرد که تاکنون چندین مرتبه با استفاده از کوادکوپتر موادمخدر به ترکمنستان قاچاق کرده است.

کد خبر 444712

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha