مژگان مهرابی-خبرنگار: بزرگ‌ترین پایانه مسافربری درون‌شهری جنوب‌شرق تهران در منطقه ۱۵ واقع شده است. پایانه‌ای ۳۸ هزارمترمربعی که با داشتن ۱۴خط اتوبوس، ۳ خط سامانه تندرو و ۵ خط تاکسی ظرفیت جابه‌جایی جمعیتی بیش از ۴۰ هزار مسافر را دارد.

پایانه تاکسیرانی خاوران

پایانه خاوران از پایانه‌های شلوغ و پررفت و آمد پایتخت محسوب می‌شود، از این‌رو حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای رفاه مسافران اقدام به مسقف کردن بخشی از پایانه کرده است. البته اجرای این طرح به سال ۹۳ برمی‌گردد. یعنی از زمانی که سازه‌های فلزی پایانه نصب شد، قرار بر این بود در مدت زمان کوتاهی اقدامات لازم برای مسقف شدن آن انجام شود. اما بعد از گذشت ۵ سال سازه فلزی شکل و شمایل اولیه خود را حفظ کرده و هنوز از مسقف شدن آن خبری نیست. این امر گله راننده‌ها، مسافران و شهروندان را به همراه داشته چراکه معتقدند سازه فلزی با گذشت زمان و در اثر تغییرات جوی مستهلک می‌شود و هزینه هنگفتی که برای برپا کردن سازه‌ها صرف شده هدر می‌رود. برای آنها جای سؤال است که چرا حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای اتمام طرح مسقف کردن پایانه دست به کار نمی‌شود و وعده خود را به سرانجام نمی‌رساند. این موضوع را با «سعید دادگستر» رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۵ در میان می‌گذاریم.

 برخلاف دیگر پایانه‌ها که برای پیدا کردنشان باید روی نقشه بگردید، رفتن به پایانه خاوران نیاز به پرس‌وجو ندارد. انتهای بزرگراه بسیج، جایی که با خیابان خاوران تلاقی پیدا می‌کند، محوطه بزرگی است که تعداد زیادی تاکسی و اتوبوس در آن دیده می‌شود، تعدادی از اتوبوس‌ها مربوط به سامانه تندرو (۲، ۳ و۸) است که از پایانه خاوران به علم و صنعت، آزادی و پایانه جنوب می‌روند. اتوبوس‌های قرمز رنگ در جایگاه‌های خود پشت سر هم قطار شده از دور به قطار قرمز رنگی می‌مانند که در ایستگاه منتظر مسافر هستند.

کمی آن طرف‌تر محوطه وسیعی است که به جایگاه توقف اتوبوس‌های خصوصی (فیدر) تعلق دارد. فضای بزرگی است. ۱۰ سکو برای ۱۴ خط اتوبوس تعبیه شده و مسافران را به مقصد مشیریه، کیانشهر، پایانه کوهسار، شهرک بروجردی، شهرک والفجر، ناصرخسرو، بهارستان، میدان شهدا، شهرری، شوش و مسگرآباد می‌برد. تعدادی از آنها خطوط فرامنطقه‌ای‌اند که مقصدشان پاکدشت، قیامدشت و خاورشهر است. اغلب اتوبوس‌ها بالای ۱۰ سال عمر دارند و فرسوده شده‌اند. بدتر از آن بوی دود ناشی از در جا کارکردنشان که آزاردهنده است و تنفس را سخت می‌کند.  

  • سازه فلزی عظیم‌الجثه‌ 

محوطه‌ای که برای اتوبوس‌های بخش خصوصی(فیدر) در نظر گرفته شده با سازه فلزی عظیم‌الجثه‌ای محصور شده است. به گفته «اکبر بهمنی» معتمد محله ابوذر از ۵ سال پیش قرار بوده سازه فلزی مسقف شود که هنوز انجام نشده است. او دلخور از نیمه‌کاره ماندن طرح به نکته مهمی اشاره می‌کند: «هزینه قابل توجهی برای برپا کردن این سازه فلزی صرف شده است. برای اینکه شهروندان در تابستان و زمستان از گزند آفتاب و باران در امان باشند. بعد از برپا شدن اسکلت فلزی مسئولان وعده امروز و فردا دادند که به‌زودی آن را مسقف می‌کنند. این موضوع تا امروز که چند سال می‌گذرد، در حد حرف مانده است. سازه فلزی با تغییرات جوی دچار پوسیدگی شده و از استحکامش کم می‌شود.

مهم‌تر اینکه شهروندان نسبت به وعده‌های مدیران شهری بی‌اعتماد می‌شوند. تابش مستقیم آفتاب روی سر مسافرها کلافه‌کننده است. «‌ابراهیم کریم‌وند» راننده خط خاورشهر با تأیید صحبت‌های بهمنی ادامه می‌دهد: «حرکت اتوبوس‌ها طبق زمانبندی است. تا وقتی مسافرها سوار شوند باید بیرون از اتوبوس بایستیم و گرما را تحمل کنیم. در فصل بارندگی هم از برف و باران در امان نیستیم. مسئولان شهری فقط وعده امروز و فردا می‌دهند که سقف را کامل می‌کنند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. صندلی‌های داخل ایستگاه را هم به تازگی نصب کرده‌اند و گرنه تا چند وقت پیش مسافر باید مدت زیادی سرپا می‌ایستاد. » او رو به خانمی که روی صندلی نشسته و کودکش را با تکه کاغذی باد می‌زند می‌گوید: «داخل اتوبوس بنشینید حداقل آفتاب به سرتان نمی‌خورد. » 

  • «سعید دادگستر» رئیس اداره حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۱۵ 
  • پایانه با سقف خورشیدی

اجرایی نشدن طرح مسقف شدن پایانه خاوران معضلی است که شهروندان محله ابوذر و همچنین راننده‌ها و مسافران با ما در میان گذاشتند. برای جویا شدن چرایی آن سراغ «سعید دادگستر» رئیس حمل‌ونقل و ترافیک می‌رویم.  او می‌گوید: «پایانه خاوران ۳۸هزارمترمربع وسعت دارد. در واقع پایانه تلفیقی است که ۳ خط سامانه تندرو، ۱۴ خط اتوبوس بخش خصوصی و ۵ خط تاکسی در آن مستقر است. » به گفته دادگستر، وسعت سازه فلزی ۶۰۰۰‌مترمربع است. او درباره تأخیر در اجرایی شدن طرح مسقف کردن این پایانه می‌گوید: «اینکه مدت زمان زیادی طول کشیده و هنوز مسقف نشده به دلیل طرحی است که قرار است اجرا کنیم. در نظر داریم سقف پایانه را به سیستم انرژی خورشیدی مجهز کنیم.

نصب صفحه‌های خورشیدی می‌تواند انرژی برق زیادی را تولید کند. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با کمک وزارت نیرو رایزنی‌های لازم را انجام داده و در واقع نخستین پروژه‌ای است که انرژی برق منطقه‌ای را تأمین می‌کند. البته طبق بررسی‌های وزارت نیرو چون انرژی برق تولید شده بیشتر از نیاز پایانه است از مازاد آن برای دیگر فضاهای شهری استفاده می‌شود. » خبر دیگری که دادگستر می‌دهد این است که به زودی ماشین‌های برقی در پایانه مستقر می‌شوند. طرحی که در حال بررسی است و با تصویب آن انرژی‌شان از سلول‌های خورشیدی پایانه تأمین می‌شود. او می‌گوید: «این کار نیاز به اعتبار قابل توجهی دارد که تاکنون تأمین آن برای مدیریت شهری میسر نبوده است. حوزه حمل‌ونقل و ترافیک همه تلاش خود را به کار گرفته تا بودجه لازم را فراهم کند و در آینده‌ای نزدیک طرح مسقف شدن پایانه و نصب سلول‌های خورشیدی روی آن اجرا خواهد شد. »  

کد خبر 444650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha