چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

پوپک قاسمی-  نمین - خبرنگار: جنگل‌ فندقلو فردا میزبان جشنواره‌ای از جنس بابونه خواهد بود. این منطقه گردشگری، با بیش از ۴۴۰۰ هکتار وسعت در شهرستان نمین، یکی از زیباترین مراکز گردشگری استان اردبیل و حتی کل خاورمیانه است.

جشنواره‌ای از جنس بابونه

زیبایی این جنگل در نیمه اول خردادماه با رویش گل‌های متنوع دوچندان می‌شود و گل‌های بابونه در این مجموعه چشم‌اندازی متفاوت را پیش دیدگان گردشگران می‌گسترانند. گیاه بابونه هر سال در اواخر فصل بهار به گل می‌نشیند و طبیعت دشت و جنگل را بسان عروسی زیبا می‌آراید و همگان را از این همه زیبایی متحیر می‌کند.  مهم‌ترین محل و مرکز رویش این گل‌ها در شهرستان نمین، در بخش‌های شمال و شمال غربی جنگل فندقلو قرار دارد که شهرداری نمین مجموعه‌ای مجهز به امکانات اقامتی را در این منطقه از جنگل برای استفاده گردشگران مهیا کرده است. برگزاری جشنواره بابونه‌ها می‌تواند ظرفیت مناسبی برای معرفی گردشگری نمین باشد و طبق روال ۶ سال گذشته، امسال نیز ۳۰ خردادماه شاهد برگزاری این جشنواره ملی خواهیم بود.

  • لزوم شناسایی هرچه بهتر بهشت بابونه‌ها

نمینی‌ها می‌گویند جذابیت فندقلو و به خصوص زیبایی‌های آن در فصل رویش بابونه‌ها برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده و بهتر است با توجه به پس و پیش شدن اوج رویش بابونه‌ها، زمان برگزاری این جشنواره متغیر باشد، چراکه امسال تا زمان برگزاری جشنواره در اواخر خرداد، وسعت و طراوت بابونه‌ها همانند نیمه خرداد نیست.

یک فعال اجتماعی نمینی در این زمینه می‌گوید: تبلیغ جاذبه‌های گردشگری شهرستان نمین در فضای مجازی و اینترنت به‌تنهایی کافی نیست و ادارات ذی‌ربط از جمله شهرداری نمین و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان هم باید وقت و هزینه بیشتری برای شناساندن جنگل فندقلو و زیبایی بی‌بدیل بابونه‌هایش صرف کنند.

«مهدی جعفری» معتقد است تبلیغ هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری جنگل فندقلو تاثیر مستقیمی بر افزایش میزان اشتغال جوانان شهرستان نمین در بخش گردشگری خواهد داشت.یکی از گردشگران این منطقه هم که همراه خانواده‌اش در حال گرفتن عکس یادگاری از دامنه‌های آراسته به گل‌های بابونه است، بیان می‌کند: حضور ما در طبیعت زیبا و حیرت‌انگیز جنگل فندقلو کاملا اتفاقی بود و شانس آوردیم که در پمپ بنزین سر راه از یک جوان بومی درباره محل‌های دیدنی استان پرسیدیم و یکراست به اینجا راهنمایی شدیم.«صادق ماهانی» ادامه می‌دهد: قبلا از این جنگل بازدید کرده بودیم اما فصل بابونه‌ها نبود. زیبایی این منطقه در فصل رویش بابونه‌ها غیرقابل توصیف است و خوشحالیم که این زیبایی را دیدیم.  

  • تلاش برای برگزاری مطلوب جشنواره 

شهردار نمین با بیان این‌که باید با برگزاری جشنواره‌های گردشگری طبیعت زیبای منطقه را در کانون توجه علاقه‌مندان قرار داد، می‌گوید: امسال هفتمین دوره جشنواره ملی گل‌های بابونه ۳۰ خردادماه با شرکت عموم مردم برگزار می‌شود. امیدواریم امسال، با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این جشنواره به نحو احسن برگزار شود.

«براتعلی شوقی» می‌افزاید: بی‌تردید جنگل فندقلو، در صورت معرفی صحیح، می‌تواند طبیعت‌گردان را به استان اردبیل و شهرستان نمین سرازیر کند و صنعت توریسم استان را رونق بخشد.  وی اظهار می‌کند: این رویداد فرهنگی و گردشگری با هدف شناسایی و معرفی قابلیت‌ها و استعدادهای بی‌نظیر منطقه در حوزه توریسم و جذب سرمایه‌گذار، رونق گردشگری شهرستان نمین، معرفی سنت‌ها و آیین‌های محلی مردم منطقه و همچنین ایجاد همدلی و وحدت بین مردم با مشارکت دستگاه‌های اجرایی شهرستان برگزار می‌شود.به گفته شهردار نمین، این شهرستان با برخورداری از ۱۶ هزار هکتار جنگل با مناظر بی‌نظیر طبیعی، گونه‌های متنوع گیاهی از جمله گیاهان دارویی، دریاچه جنگلی، مراتع سرسبز، چشمه‌های زلال معدنی و صخره‌های منحصر به فرد می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران در فصل‌های تابستان و بهار باشد.

  • برنامه‌های جشنواره 

فرماندار نمین نیز درباره برنامه‌های جانبی این جشنواره می‌گوید: پخت غذاهای محلی از جمله آش دوغ، حلوا و فطیر، برپایی غرفه‌های صنایع دستی و اجرای برنامه‌های شاد همراه با موسیقی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.  «عاطف ناصری» ادامه می‌دهد: امیدواریم جشنواره‌های شاد اجتماعی در نمین تداوم ‌یابد تا بتوانیم شور و نشاط را در مردم ایجاد کنیم.

وی بیان می‌کند: فرهنگ مردم نمین از غنای قابل توجهی برخوردار و توسعه همه‌جانبه حق مردم این شهرستان است.ناصری می‌گوید: تدارکات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره دیده شده است و از عموم مردم برای حضور در آن دعوت می‌کنیم.

  • فندقلو؛ نگین گردشگری نمین 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری نمین هم با بیان این‌که جشنواره ملی گل‌های بابونه در روزهای پایانی خردادماه در منطقه نمونه گردشگری فندقلوی این شهرستان برگزار می‌شود، اظهار می‌کند:‌ نمین که با توجه به تلاقی‌اش با استان گیلان، وجود گردنه بی‌نظیر و زیبای حیران در آن و همچنین آب و هوای متبوع موقعیت خاصی دارد، پذیرای گردشگران و مهمانان از سراسر کشور خواهد بود.

«منوچهر نورزاده» با اشاره به قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری این شهرستان می‌افزاید: جنگل فندقلو نگین گردشگری نمین و جشنواره بابونه نیز فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر این منطقه جنگلی است.وی ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان، جنگل فندقلو و مراتع این منطقه را نعمت‌ عظیم الهی توصیف می‌کند و می‌گوید: این منطقه سیاحتی سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند. بر این اساس، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری نمین به‌ویژه جنگل فندقلو، توسعه امکانات گردشگری در آن، نمایش توانایی استان در زمینه تولید گیاهان دارویی و ایجاد شور و نشاط در جامعه از دیگر اهداف این جشنواره است.

  • جشنواره گل‌های بابونه در ایستگاه ۷

بابونه گیاهی است یک ساله و معطر با طول ساقه۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که در مزارع، دشت‌ها و باغ‌ها می‌روید و گل آن در طب سنتی، داروسازی صنعتی و تولید مواد بهداشتی کاربرد فراوان دارد.  روییدن گل بابونه به صورت بی‌شمار در جنگل فندقلو در شهرستان نمین موجب شده است از ۶ سال پیش تاکنون جشنواره‌ای ملی به نام این گل در اواخر خرداد در این منطقه برگزار شود. امسال هفتمین دوره این جشنواره برگزار می‌شود و مسئولان امیدوارند همانند سال‌های گذشته استقبال خوبی از این ظرفیت گردشگری شهرستان نمین و جنگل‌ فندقلو صورت بگیرد.

کد خبر 444600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha