چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷
۰ نفر

گلاله صادقی  - سنندج- خبرنگار:  خوشنویسی بخشی از فرهنگ بومی ما ایرانیان است و کردستان نیز مانند دیگر استان‌ها هنرمندان شاخصی در این زمینه دارد.

اشرف زانیار

یکی از این هنرمندان «اشرف زانیار» است. وی که دستانش هنوز با توانایی خاصی قلم را بر صفحه کاغذ به حرکت درمی‌آورد، خستگی برایش معنایی ندارد. برای دلش می‎نویسد و هنرمندانه واژه‎ها  را به رشته تحریر درمی‎آورد. در دهه هفتم زندگی‌اش اغلب وقتش را صرف قرائت قرآن و کتابت آن می‌کند و از این‌که واژه‎های این کتاب آسمانی را به نگارش درمی‎آورد، احساس شعف دارد و در این فضای عرفانی سیر می‌کند. گفت‎وگو با این هنرمند خوشنویس و رئیس هیات‌مدیره خانه خیرین امیدواران کردستان را در ادامه می‎خوانید.

  • علاقه و آشنایی شما با خوشنویسی چگونه و از چه زمانی بوده است؟

از همان کودکی به تشویق پدر مرحومم پی به زیبایی خطم بردم. ایشان مشوق خیلی خوبی برای من بودند. سال‌های اول در طبقه فوقانی پاساژ حبیبی که توسط ارشاد اسلامی اجاره شده بود، کلاس‌های خوشنویسی تشکیل شد، سپس به مدت کوتاهی توانستیم کارهایی انجام دهیم، ولی استادی برای آموزش نبود. کسانی هم که بودند زیاد مایل به آموزش و یاد دادن نبودند. من که پرشور و مشتاق یاد گرفتن بودم، استادان طفره‌ می‌رفتند و به انحای مختلف من را از سر خودشان باز می‌کردند. بعد از مدتی در طبقه زیرزمین پاساژ آشنا کلاس دایر کردم و به دنبالش نمایشگاهی از آثار خودم را بر پا کردم.

  • از چه تاریخی خوشنویسی قرآنی را شروع کرده‌اید؟

سال ۱۳۶۷ برای اولین بار جزء ۳۰ را کتابت کردم. در سال ۱۳۷۰ جزء ۲۹ را کتابت کرده‌ام و بارها چاپ و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گرفته است. در سال ۱۳۷۱ جزء ۳۰ قرآن با روخوانی ساده کتابت شده است. از سال ۱۳۸۱ به مدت ۴ سال کل قرآن به شیوه‌ خط عثمان‌طه و اعراب‌گذاری ایرانی را کتابت کردم و در سال ۱۳۸۴ کل قرآن را در ۸۷۲ صفحه کتابت کردم. به‌جز این‎کتابت‎ها، تابلوهای خطی در زمینه آیات قرآنی و احادیث با طرح‌های متفاوت کتابت و در مساجد و تکایا و منازل مورد استفاده است.  

  • کتابت ۲ اثر قرآن کریم چه مدت طول کشید؟

کتاب اول رمضان ۹۱ تا ۹۷ و در رمضان ۹۸ نهایی شد. کتاب دوم هم ۴/۵ سال به طول انجامید.

  • هنگام کتابت چه احساسی داشتید، تفاوت آن با سایر آثار خوشنویسی چیست؟

راستش می‌توانم بگویم وصف شدنی نیست. مثل زمانی که به خانه‌ خدا مشرف می‌شوید و تا خود آنجا حضور نداشته باشید، حال و هوایش را حس نمی‌کنید در این گونه خوشنویسی و خلوت‎ها هم هنگام کتابت آیات نور حس شیرین و عرفانی به آدم دست می‌دهد.  

  • شیوه‌های مختلف خوشنویسی برای کتابت قرآن‌ و احادیث کدام است؟

انواع شیوه‌ها را داریم که شامل حافظ عثمان، تبریزی و نسخ ترکی است که من خط عثمان‌طه را انتخاب کردم.

  • چه کسی بیشترین نقش را در کتابت خوشنویسی قرآن در شما داشته است؟

مرحوم مادرم. (روحشان شاد)

  • چه آثار دیگری را برای کتابت خوشنویسی در دست دارید؟

فعلا در حال تصمیم‌گیری هستم. رونمایی از آنها را  برای وقت مناسبی گذاشته‌ام. ان‌شاءالله به‌زودی کارهای بی‌نظیری در دست اجراست.

  • مردم بیشتر شما را به عنوان یک آدم خیر یا یک خطاط برجسته می‌شناسند؟

ابتدا من چون در مغازه لوازم‌التحریری وسایل خوشنویسی را به مردم عرضه کردم و خط را نیز آموزش می‌دادم در جامعه هنرمندان یک خطاط بودم و کم‌کم به لطف خدا و علاقه خودم توانستم در کارهای خیر پیشقدم باشم که می‎توانم عنوان کنم مردم من را با هر دو می‎شناسند.  

  • خیر بودن انگیزه‌های نوشتن شما را تغییر داده است؟ نوشته‌ای در راستای کمک به دیگران و تاثیر آن در مردم داشته‌اید؟

بله قطعا، کلام خدا راهنمایی است برای دستگیری از نیازمندان. بارها  نوشته‌هایی در این زمینه داشته‌ام. هرگاه دوستی از من نوشته‌ای خواسته باشد، با توجه به موقعیت شغلی و زندگی او متنی نوشته‌ام که موجب شعف و گاه حیرت او شده است.

  •  چه سنی برای یادگیری خط مناسب است؟ والدین از کجا به استعداد فرزندانشان برای یادگیری خط پی ببرند؟

بهترین سن ۶ سالگی به بعد است که طرز درست گرفتن مداد را یاد می‌گیرند. بچه‌ها با کشیدن خط، خود را پیدا می‌کنند. کم‌کم نقاشی را یاد می‌گیرند و آموزش خط را از ۹ سالگی پیشنهاد می‌کنم.

  • خط خوش‌ را به چه کسانی برای یادگیری توصیه می‌کنید؟

خط خوش نشان‌دهنده شخصیت انسان نیز می‌تواند باشد، من به همه‌ مردم تمرین خوش‌خطی و داشتن خط زیبا را سفارش می‌کنم، به‌ویژه به پزشکان.

کد خبر 444567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha