شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: یکشنبه 28 بهمن بالاخره طلسم چندساله بورس بین‌المللی نفت ایران می‌شکند و با عرضه مشتقات نفتی در تالار کیش، دور دوم تلاش‌ها آغاز خواهد شد تا این بورس تخصصی با معامله نفت خام توسط خریداران و فروشندگان بین‌المللی برازنده دومین تولیدکننده نفت خاورمیانه باشد.

هر چند کارشناسان بازار کماکان معتقدند راه‌اندازی بورس نفت خام کار دشواری است و به سرعت نمی‌توان به این هدف دست یافت.

با این حال همه امیدوارند برداشت گام اول در نهایت به معامله شفاف نفت، افزایش درآمدهای نفتی ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی منتهی شود.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم برای تحقق این هدف وعده می‌دهد: کمیته مشترکی که وزارتخانه‌های اقتصاد، نفت، امور خارجه و بانک مرکزی در آن عضویت دارند بررسی ورود و خروج ارز به کشور، نظام‌های معاملاتی و کارگزاران بین‌المللی را آغاز کرده تا به زودی معاملات بین‌المللی در تالار کیش آغاز شود.

صالح‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: 20 کارگزاری جدید به بورس کالا اضافه شده و فاز اول بورس نفت هم با کارگزاران موجود فعالیت خود را آغاز می‌کند اما در آینده کارگزارانی از حوزه نفت و گاز به این تعداد اضافه خواهد شد.

به گفته او کارگزاران در بورس نفت در قالب بین‌المللی فعالیت خواهند کرد. به این ترتیب عملکرد آنها عملا با معامله در بورس کالا متفاوت خواهد بود چرا که حوزه فعالیت بورس کالا به بازار داخلی محدود می‌شود.

نتیجه اینکه معامله در بعد بین‌المللی شرط اولیه حیات موفق بورس نفت است چون قطعا نمی‌توان تالاری را که فقط یک عرضه‌کننده انحصاری در آن حضور دارد و خریداران هم محدود و داخلی هستند بورس بین‌المللی نفت نامید و به گفته شاهین شایان آرانی از کارشناسان بازار سرمایه در این صورت در خوشبیانه‌ترین حالت می‌توان به آن تالار معاملات کیش لقب داد.

با این همه حسین خزلی‌‌خرازی عضو هیات مدیره بورس کالا معتقد است: راه‌اندازی بورس بین‌المللی نفت غیرممکن هم نیست.

خرازی می‌گوید: امکان سنجی اولیه برای راه‌اندازی بورس نفت در 3 سال گذشته نشان داده، در 25 گام می‌توانیم هدف تاسیس بورس نفت را محقق کنیم؛ بورسی که در آن نه تنها ایران بلکه دیگر کشورهای منطقه هم حضور خواهند داشت و متقاضیانی در سراسر جهان برای خرید به این بورس مراجعه خواهند کرد.

البته خرازی در ادامه توضیح می‌دهد: این امکان‌سنجی به دلیل مطمئن نبودن مجریان هرگز اجرایی نشد اما با این حال در صورت تصمیم درست مسئولان ایده تاسیس بورس نفت باز هم قابل تحقق خواهد بود.

کد خبر 44444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز