یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه سلامت: شایعه تغییر معاون سلامت وزارت بهداشت، تنها چند روز بر سر زبان‌ها بود و «ظاهرا» دوباره همه‌چیز به وضعیت عادی برگشته‌است.

 البته در مورد تغییر مهم‌ترین معاونت وزارت بهداشت، ماجرا بسیار فراتر از یک شایعه بود. آنچنانکه  هفته قبل، حتی معاون پارلمانی وزارت بهداشت هم خبر را تایید و البته علت را «تمدید نشدن مدت ماموریت وی» در این وزارتخانه اعلام کرد.

علویان که فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران است، از سال 81 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و از آغاز کار دولت نهم، به وزارت بهداشت مأمور شده و معاونت جوان‌ترین وزیر کابینه را به عهده گرفته است.

شایعه تغییر علویان، چند ماه قبل هم، بعد از آن‌که او چند روز سر کارش حاضر نشد، در بدنه وزارتخانه و البته رسانه‌ها گسترش یافت، اما بلافاصله تکذیب شد و غیبت او به مرخصی تعبیر شد.

با این‌حال این بار، ظاهرا ماجرا آن‌قدر جدی بود که دکتر حسن امین‌لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت حتی از دکتر امامی رضوی رئیس  دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان جانشین احتمالی وی نام برد.

امین‌لو البته همان‌زمان استعفا و انتخاب جایگزین معاونت سلامت را غیر قطعی دانسته و تاکید کرده بود که اگرچه ترک مقام معاونت سلامت از سوی علویان قطعی است، اما این امر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. با این اوصاف،‌ آنچه «از سوی علویان» قطعی بود، چند روز بعد به کل منتفی و اعلام شد که معاون سابق، ماندنی است.

کم‌حرف و گاهی توفانی

سید موید علویان، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و بنیانگذار انجمن هپاتیت در ایران، در طول 5/2 سال فعالیت خود، اگرچه ارتباط چندان گسترده‌ای با رسانه‌ها برقرار نکرد، اما گاهی اظهارنظرهایش آنچنان صریح بود که او را به کانون توجه جامعه پزشکی و البته رسانه‌ها تبدیل کند.

موضع‌گیری‌های تند و بی‌پرده علویان، گاه در برابر بخش خصوصی، گاه در برابر سازمان‌های غیر دولتی و این اواخر در برابر وزارت رفاه، چهره‌ای غیر منعطف و گاهی عصبی از او در رسانه‌ها ارائه داد که تایید کننده اخبار غیر رسمی‌ای است که حکایت از ارائه استعفاهای مکرر به وزیر بهداشت دارد.

چنانکه سرانجام آخرین استعفای علویان مورد پذیرش اولیه وزیربهداشت قرار گرفت.

بهترین بهانه هم البته اتمام دوره ماموریت او در وزارتخانه بود که حتی آن را مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله هم تایید کردند.

هفته گذشته یکی از مسئولان دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پاسخ به این سوال همشهری مبنی بر اینکه آیا اتمام  مدت ماموریت  دکتر سید موید علویان که نیروی رسمی این دانشگاه است و به‌صورت مامور پست فعلی را عهده دار است، می‌تواند توجیه کننده استعفای او باشد، صراحتا این مطلب را تایید و تاکید کرد این دانشگاه نه تنها دکتر علویان، بلکه دکتر وردی، دکتر پناهی و مسئولان دیگری که در سطوح مختلف وزارت بهداشت پست‌های مختلفی را عهده دار بوده‌اند پس از اتمام دوره ماموریت به دانشگاه باز می‌گرداند.

به گفته این منبع، قوانین نظامی برای همه یکسان اجرا خواهد شد.


شاید هفته پیش که دکتر امامی رضوی در جلسه ای به‌طور غیر رسمی به‌عنوان جایگزین دکتر علویان معرفی شد، مسئولان دانشگاه بقیه‌الله هم باور نمی‌کردند که علویان را بتوان به معاونت سلامت وزارتخانه بازگرداند. اما رایزنی‌ها، ظاهرا غیر ممکن را ظرف یک روز به ممکن تبدیل کرد.

شایعات و تحلیل‌ها

گذشته از اختلاف شدید با مسئولان وزارت رفاه، گفته می شود یکی از دلایل استعفای دکتر علویان مخالفت شدید وی با ورود تجهیزات پزشکی و تصویربرداری گران قیمت به کشور بوده است؛  مسئله‌ای که او را رودرروی بخش خصوصی و در حالت بدبینانه، باندهای پرقدرت واردکننده تجهیزات پزشکی قرار داده.  دکتر عبدالرسول صداقت، رئیس  انجمن رادیولوژی ایران در پاسخ به سوال همشهری در این‌باره، با تأکید
 بر اینکه دقیقا اطلاعی در این باره ندارد می‌گوید: مسئولیت معاونت سلامت وزارت بهداشت مسئولیت واقعا خطیری است و قبول این سمت در یک سال باقی‌مانده از دوره وزارت فعلی نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارد.

وی البته اضافه می‌کند: معمولا دلیل استعفاها در کشور ما نمی تواند اتمام مدت ماموریت باشد چرا که اگر یک کارمند عادی هم به‌عنوان مامور در وزارتخانه ای مشغول به کار باشد و آن وزارتخانه پس از اتمام مدت ماموریت اعلام نیاز مجدد نماید می‌توان برای حتی 10‌سال هم مجددا این مدت را تمدید کرد چه رسد به مقام معاونت وزیر آن هم در وزارتخانه ای با این مسئولیت خطیر و سنگین!
به زعم وی، علت اصلی اکثر استعفاها عدم‌رضایت یکی از طرفین است که متاسفانه در کشور ما علت‌ها هیچ گاه به صراحت و شفاف عنوان نمی‌شوند و همین مسئله منجر به انتشار شایعات و دلایل بی اساس و احیانا بی‌حرمتی‌ها می‌شود.

صداقت با تاکید بر سلامت اخلاقی و وجدان کاری دکتر علویان می‌گوید: اگر احیانا مشکلاتی در سطح معاونت سلامت به‌وجود بیاید قطعا  به دلیل  اطلاعات ناقص و یا کارشناسی نشده رده‌های پایین تر است که به ایشان منتقل شده، چرا که تمام کسانی که دکتر علویان را می‌شناسند در  سلامت اخلاقی وی شک و تردیدی ندارند.

دکتر صداقت در پاسخ به این سوال همشهری که نظر شما به‌عنوان یک کارشناس در مورد تعویض معاونت سلامت با مسئولیت مهمی که به عهده دارد، آن هم در یک سال باقی مانده چیست، می‌گوید: اگر در این جابه جایی ها مسائل خطی و جناحی را کنار بگذاریم و صرفا وجدان کاری، تخصص و مهارت و سلامت اخلاقی فرد را در نظر بگیریم هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و وزیر بعدی هر کسی که باشد و ببیند که معاونش مجدانه کارش را انجام می دهد تصمیم به عوض کردن وی نخواهد داشت؛ کما اینکه در زمان وزارت دکترفرهادی، معاونت درمان وزارتخانه به عهده دکترلاریجانی بود که به لحاظ سمت و سوی جناحی هماهنگ هم نبودند ولی به دلیل تعهد و وجدان کاری که از ایشان دیدند در مقام معاونت درمان آن موقع باقی ماندند.

کد خبر 44442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز