مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: بیش از ۲ ماه از وقوع سیل فروردین ایلام می‌گذرد.

سیل فروردین ایلام

این سیل ویرانگر در ماژین از توابع شهرستان دره‌شهر و روستای چم‌شیر از توابع شهرستان سیروان بیشترین خسارت‌ها را بر جای گذاشت. بعد از فروکش کردن سیل، کار پاک‌سازی و بازسازی منازل مردم آغاز شد. ولی مردم سیل‌زده این ۲ منطقه همچنان در  دریافت تسهیلات برای ساخت ‌و ‌ساز با مشکلات زیادی مواجه هستند. کم بودن شعب بانک‌های عامل، پرداخت‌ اقساط، نبود ضامن و... از جمله مهم‌ترین مشکلات سیل‌زدگان ایلام در دریافت تسهیلات به شمار می‌روند.

عده‌ای از مردم سیل‌زده هم به دلیل این‌که هنوز زمینی برای ساخت خانه ندارند، در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. خانه‌های این افراد در حریم رودخانه قرار دارند و مسئولان با روش‌های مختلف در حال تهیه زمین برای آنها به منظور جابه‌جایی خانه‌هایشان هستند. گرمای هوا باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مردم سیل‌زده به خصوص در ماژین شده است و قطعا با این روند، علاوه بر تابستان، پاییز و زمستانی سخت هم در انتظار آنها خواهد بود.

  • هنوز تسهیلات خاصی پرداخت نشده است

یکی از اهالی منطقه ماژین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: هنوز تسهیلات خاصی به سیل‌زدگان پرداخت نشده اما کارهای مقدماتی ساخت منازل توسط خود مردم آغاز شده است. «محمد رشیدی» می‌افزاید: علاوه بر ساخت و ساز خانه‌های جدید، بیشتر مردم واحدهای خسارت‌دیده را تعمیر کرده‌اند تا در فصل گرما دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به این‌که از مسئولان انتظار داریم مشکلات پرداخت تسهیلات را حل کنند، می‌گوید: مردم منطقه ماژین با مشکلات زیادی مواجهند و از مسئولان تقاضا داریم به وعده‌هایی که هنگام بازدید از مناطق سیل‌زده داده‌اند، عمل کنند. رشیدی بیان می‌کند: فعلا بیشتر مردم فقط پرونده تسهیلات تشکیل داده‌اند و از ضامن‌گیری و تکمیل‌ها پرونده‌ها خبری نیست. اعلام شده است ۵۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد که بخشی از آن بلاعوض است.

  • چم‌شیر همچنان بلاتکلیف

وضعیت روستای چم‌شیر سیروان نیز همچنان بحرانی است. مردم این روستا خواهان پرداخت خسارت از سوی مسئولان سد سیمره هستند. آنها هنوز جایی برای اسکان دائم ندارند و در چادر زندگی می‌کنند. طبق اعلام مسئولان، آمادگی لازم برای پرداخت خسارت به روستاییان سیل‌زده چم‌شیر وجود دارد ولی مردم و مسئولان بر سر جابه‌جایی به توافق نرسیده‌اند. چم‌شیری‌ها برای تردد با مشکلات زیادی مواجهند و هیچ برنامه دقیقی از سوی مسئولان برای حل مشکلات مردم این روستا در نظر گرفته نشدهاست.

  • معرفی ۳۸۰ خانه تعمیری به بانک‌های عامل

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تاکنون ۳۸۰ واحد تعمیری و ۷۶ واحد احداثی در مناطق سیل‌زده ایلام به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. «حبیب‌الله محبی» ادامه می‌دهد: در منطقه ماژین بانک عامل وجود نداشت اما برای تسریع روند پرداخت تسهیلات، در این منطقه بانک عامل مستقر شده است.

وی می‌گوید: تا اواسط هفته جاری اولین قسط‌های تسهیلات ساخت و سازها به مردم منطقه پرداخت خواهد شد و قطعا روند پرداخت تسهیلات شتاب خواهد گرفت. محبی بیان می‌کند: در بخش پرداخت تسهیلات بلاعوض نیز تاکنون، بر اساس پیشرفت‌ ساخت و ساز منازل، مبالغ لازم در اختیار افراد قرار گرفته است. مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام می‌افزاید: درمجموع در کل استان ۱۶ هزار و ۶۳۸ واحد مشمول خسارت سیل شده‌اند که از این تعداد ۳۲۸۰ واحد جدید باید احداث شوند و بقیه تعمیری هستند.

  • توزیع سیمان رایگان بین سیل‌زدگان

محبی می‌گوید: تسهیلات ساخت مسکن روستایی شامل ۴۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض است. تسهیلات ساخت واحدهای مسکونی شهری هم شامل ۵۰ میلیون تومان وام ارزان‌قیمت و ۱۲ میلیون تومان وام بلاعوض است. وی ادامه می‌دهد: به متقاضیان دریافت تسهیلات شهری و روستایی، بعد از پی کنی و احداث فونداسیون ۱۶۰ کیسه سیمان رایگان اهدا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام بیان می‌کند: در ارتباط با جابه‌جایی سیل‌زدگان روستایی طرح حریم ۲۵ ساله رودخانه تهیه شده است. وی می‌افزاید: بر اساس این طرح، خانوارهای کمتری به جابه‌جایی نیاز پیدا می‌کنند و مابقی خانه‌ها در مکان قبلی با سازه ایمن بازسازی و ساحل رودخانه هم ایمن‌سازی می‌شود. با این طرح، مشکلات زمین اکثر سیل‌زدگان برطرف می‌شود.

این مسئول می‌گوید: با توجه به این‌که خانوارهای سیل‌زده به سرپناه ایمن در کمترین زمان ممکن نیاز دارند، با هماهنگی به عمل آمده، تهیه لیست این خانوارها برای قرار گرفتن آنها در اولویت پرداخت تسهیلات صورت می‌گیرد و آنها به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. محبی اظهار می‌کند: طرح هادی اضطرار برای روستاهای حاشیه سیمره در بخش ماژین تصویب و به زودی اجرایی می‌شود.  

کد خبر 444414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha