همشهری‌آنلاین: وزیر کشور از تاخیر بانک‌ها درخصوص پرداخت‌های مربوط به سیل‌زدگان گله کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی

عبدالرضا رحمانی فضلی در چهارمین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده که با حضور اسماعیل نجار - رئیس ستاد مدیریت بحران معاون عمرانی وزیر کشور و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف در وزارت کشور برگزار شد، اظهارکرد: در بحث مقابله به نسبت حجم سیل و خسارت‌هایی که می‌توانست ایجاد کند، تلاش شد که در همه حوزه‌ها خسارت‌ها به حداقل ممکن برسد به‌خصوص در بحث خسارت‌های جانی.

به گزارش ایسنا رحمانی فضلی گفت: در زمینه امدادرسانی و نجات سیل‌زدگان، مردم و همه دستگاه‌های اجرایی حضور داشتند. انصافاً دستگاه‌های اجرایی کارنامه قابل قبولی داشتند البته بار اصلی این مسئله بر دوش مردم بود.

وزیر کشور تصریح کرد: آن چیزی که ما در آن عقب هستیم و باید به آن توجه شود، موضوع بانک‌ها است. متاسفانه علیرغم جلسات متعددی که با بانک‌ها گذاشته شده است قرار بود تا آخر خرداد همه قراردادها منعقد و پرداخت‌ها نیز انجام شود اما بر اساس گزارش‌هایی که امروز ارائه شد بانک‌ها عقب هستند البته آنها علت را تغییر نوع پرداخت و تامین منابع اعلام کردند که دولت آن را تامین کرده است. جلساتی نیز اخیراً در بانک مرکزی برگزار شده و بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که در خصوص اجرای این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد و بر اساس مصوبات روز چهارشنبه بانک مرکزی قرار بوده است که از شنبه این موضوع سرعت بگیرد.

او ادامه داد: دلیل این موضوع هر چه که هست برای ما قابل پذیرش نیست. باید این موضوع را حل می‌کردند. ما فرصت را تا آخر خرداد ماه نگه می‌داریم تا تلاش‌شان را بکنند و کار سرعت بگیرند همچنین حداکثر دو هفته دیگر نیز به این زمان اضافه می‌کنیم و تا اواسط تیر بایستی تمام کارها انجام شود.

وزیر کشور با بیان این‌که درحال حاضر در مرحله سوم یعنی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده قرارداریم، اظهارکرد: در مرحله اول که دولت بایستی مصوباتی را انجام می‌داد تمام مصوباتی که در دولت ارائه دادیم، تصویب شد و هیچ ایراد و اشکالی در این زمینه وجود ندارد. روز گذشته نیز مقرر بود که در بحث زیرساخت‌ها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درسه حوزه  تصویب شود که نشد اما  قطعا روز یکشنبه  تصویب خواهد شد.

او در ادامه گفت: موضوع دیگر مقدمات، آماده‌سازی و ارزیابی خسارت‌ها بود که به‌خوبی انجام شد و دستگاه‌ها نیز گزارش‌های لازم را به بانک‌ها و نهادهای مرتبط که بایستی تامین اعتبار توسط آنها صورت بگیرد، ارایه دادند و در اینجا نیز هیچ ایرادی وجود ندارد.

رحمانی فضلی به بحث اجرای عملیات‌ها نیز اشاره و اظهارکرد: در بحث اجرای عملیات در برخی حوزه‌ها پیشرفت خوبی داشتیم. به‌طور مثال در تامین وسایل زندگی اقدامات خوبی انجام شد اما نقصی که وجود دارد این است که آن چیزی تامین کردیم و بر آورد شد بیش از چیزی است که خسارت دیدیم بنابراین بایستی به میزانی که استانداران گزارش دهند و اعلام کنند دستگاه‌ها کار را انجام دهند.

او در ادامه به موضوع بهداشت و درمان در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان همه نگرانی‌ها این بود که خدایی نکرده با بیماری‌های واگیردار وسیعی مواجه شویم. مواردی از اینها نیز در برخی گوشه کنارها پیدا شد اما همه دستگاه‌های متولی از جمله وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و هلال احمر کارهایشان را به‌خوبی انجام دادند و ما با بیماری اپیدمی مواجه نشدیم. برخی دستگاه ها نیز جلوتر بودند. به طور مثال بنیاد مسکن ارزیابی‌های بسیار خوبی انجام داده و در بحث اسکان موقت نیز بیش از ۹۵ درصد اسکان موقت حل شده است و تنها حدود ۲۰۰ خانواده آن هم به دلایل مختلف قابل حل باقی مانده اند.

به گفته رحمانی فضلی در بحث شناسایی واحدهای آسیب دیده نیز اقداماتی صورت گرفت. برخی از خرید اقلام کالاهای ساختمانی نیز انجام و قرارداد با دستگاه‌های مختلف منعقد شد و کارها در مرحله‌ای است که می‌شود با یک تلاش جدی‌تر انجام داد.

رحمانی فضلی افزود: بخش دیگری که نتوانسته است وظایفش را همگام با دیگر دستگاه‌ها پیش ببرد، خزانه است. ما می‌دانیم مشکلات و وضعیت خزانه چیست و همه را درک می کنیم اما سیل‌زدگان اولویت اول کشور هستند. این افراد در دمای ۵۰ درجه سانتیگراد با شرایط سخت در حال زندگی هستند. اموال، دارایی، مسکن و زمین‌های کشاورزی آن‌ها آسیب دیده است و اولویتی اصلی‌تر از این نداریم و حتما باید این اولویت رعایت می‌شد.

وزیر کشور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه را به عنوان دستگاه تشخیص دهنده اولویت قبول داریم. وقتی که سازمان برنامه اعلام می‌کند که ۳ هزار میلیارد باید پرداخت شود خزانه باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد و بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شده است خزانه نصف آن یعنی حدود ۵۰ درصد ان را تامین کرده است و ما انتظار داریم که باقی را نیز با سرعت تامین کند.

به گفته رحمانی فضلی در برخی مناطق مانند لرستان با سرمای زودرس و در خوزستان نیز با کشت تابستانه مواجه‌ایم که بایستی به این موارد نیز توجه کنیم و انتظارمان این است که خزانه این موضوع را در اولویت خود قرار دهد. زیرا اینجا قرارگاه است و قرارگاه با اختیاراتی که رئیس جمهوری داده است و تأکیدات مقام معظم رهبری داشته‌اند بایستی فرآیندها را کوتاه و اولویت‌ها را تعیین کند و اگر قرار باشد که در قرارگاه تصمیماتی گرفته شود اما بانک‌ها و خزانه و یا هر دستگاه دیگر کار خودشان را انجام دهند پس چه نیازی به قرارگاه است؟

وزیرکشور ضمن تشکر از دستگاه‌های که اقدامات خود به‌درستی انجام دادند و گله‌مندی از برخی دستگاه‌هایی که عقب ماندند از آنها خواست که عقب ماندگی را جبران کنند.

او همچنین خطاب به استانداران گفت: استانداران به عنوان نیروهای عملیاتی سر صحنه هستند. انتظار این است که استانداران هم مکتوب و هم شفاهی مسائل را منتقل کنند و رونوشتی نیز را به قرارگاه بدهند. تا ما نیز به کمک استانداران بیاییم ضمن اینکه برای همه زحمات استانداران دستگاه‌های استانی  در این ایام ارزش قائل هستیم.

رحمانی فضلی با بیان این‌که دستگاه‌های بخشی مانند وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو وزارت مسکن و شهرسازی باید مستقلاً پیگیر باشند، اظهارکرد: گزارش‌هایی که دیروز گرفتم مبین این بود که دستگاه‌های بخشی هم پیگیری‌های لازم را انجام ندادند و خواهش من این است که حتما این مسائل مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور تاکید کرد: اولویت ما ابتدا مسکن است برای تامین مسکن موقت رئیس جمهوری دو ماه وقت دادند که تقریبا حدود ۲۰ روز از آن باقی مانده است و بعد از این ۲۰ روز نباید شاهد مشکل مسکن موقت باشیم و همه باید در خانه‌های خودشان باشند. در موضوع نوسازی نیز رئیس جمهوری تا آخر سال به ما فرصت دادند که تا شب عید مردم در خانه‌های خودشان باشند. هر چقدر که به دلیل عدم تامین مالی از طریق بانک‌ها و خزانه عقب هستیم باید باقی‌مانده سال را با سرعت جبران کنیم. ما از شما تا شب نوروز خانه‌های ساخته شده را می‌خواهیم. دستگاه های متولی و مرتبط باید وظایف خود را انجام دهند. کندی را در ابتدای راه با گلایه مندی پذیرفتیم اما توقع ما این است که در زمان‌بندی این کار انجام شود.

او در ادامه به بحث خسارت‌ها نیز اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر ما خسارت‌ها است که در این میان هم  خسارت‌های کشاورزی در اولویت قرار دارند. منابع برای آن خوب تامین شده است و جهاد کشاورزی از تامین  اولیه منابع ابراز رضایت داشتند اما در مسیر پرداخت‌ها از طریق خزانه یا بانک دچار مشکل شدیم و انتظار است که این موضوع نیز به‌سرعت حل شود.

کد خبر 444330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha