مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هیات بلندپایه مدیران شهری کشور عمان به میزبانی شهرداری تهران از رصدخانه شهری تهران واقع در مجموعه برج میلاد بازدید کرد.

بازديد هيات كشور عمان از رصدخانه شهري

به گزارش شهرنوشت، صبح دوشنبه ۲۷ خرداد یک هیئت بلندپایه از کشور عمان شامل شهرداران شهرهای ضنک، مصیره، الرستاق، سمائل و صحار، دبیر بخش CBI در استان ظهیرا، مدیرکل همکاری‌های خدمات سلامت استان ظفار، دبیر بخش CBI در استان مسقط و هماهنگ‌کننده شهر سالم در استان صور، به میزبانی شهرداری تهران برای بازدید از رصدخانه شهری پایتخت به مجموعه برج میلاد رفتند.

اعضای این هیئت ضمن آشنایی با توانایی این مرکز در پایش موضوعاتی از قبیل جمعیت تهران، تراکم جمعیت، سطح درآمد، دهک رفاهی، سینماها، فرهنگسراها، دسترسی به سینماها، قیمت املاک، نوسازی بافت فرسوده، کیفیت زیست‌محیطی، کیفیت زندگی، روشنایی معابر، آلودگی صوتی، آتش‌نشانی، وضعیت مسیل‌ها و حریم گسل‌ها، توضیحات محمدرضا واعظ مهدوی را شنیدند که پیش از این معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران را بر عهده داشت.

واعظ مهدوی با اشاره به این‌که در برنامه‌ریزی علاوه بر مدیریت مسایل شهری مثل ترافیک، نظافت شهری، خدمات شهری و غیره، به کاهش نابرابری‌ها و ارتقای کیفیت زندگی مردم نیز توجه داشتیم، گفت: امروزه هدف برنامه‌ریزی در نظام‌های پیشرفته جهان برقراری عدالت است. ثروتمندان و گروه‌های برخوردار مشکلات خودشان را حل می‌کنند، ولی فقرا و محرومان باید مورد حمایت دولت‌ها قرار داشته باشند.

او ادامه داد: تلقی ما این است و بود که برخورداری از امکانات شهری باید برای همگان باشد، به همین دلیل کاهش نابرابری‌ها را هدف‌گذاری کردیم. با کمک سازمان جهانی بهداشت با مدلی آشنا شدیم که در انستیتو «کوبه» ژاپن تدوین شده و هدف آن نیز کاهش نابرابری‌ها بود. این مدل عمدتاً برای شهرهای بزرگ طراحی شده بود. اسم این مدل urban heart یا -به‌طور خلاصه- عدالت در شهر (Urban Health Equity Assessment and Response Tool) بود.

واعظ مهدوی گفت: ما این مدل را براساس شرایط شهر تهران، بومی و هم‌زمان با چند شهر بزرگ دیگر در دنیا عملیاتی کردیم. در این مدل حوزه اجتماعی را به شش حیطه یا دامنه تقسیم کردیم. حیطه زیرساخت‌های شهری، حیطه حکمرانی یا گاورننس (مسئولیت‌پذیری شهری)، حیطه مسایل اجتماعی مثل سواد، بهداشت و بیماری‌ها، حیطه اقتصادی مثل فقر، تورم، بیکاری و مسایلی از این قبیل و حیطه کیفیت زندگی و سلامت روان و تغذیه.

او افزود: برای هر کدام از این حیطه‌ها تعدادی شاخص تعریف کردیم و جمعا حدود ۵۴ شاخص استنتاج شد. این ۵۴ شاخص را در سرتاسر شهر تهران اندازه‌گیری کردیم. ٢٢ منطقه در شهر تهران داریم و بیش از ٣٧٠ محله. تمام این ۵۴ شاخص را در ٣٧٠ محله محاسبه و وضعیت هر کدام از شاخص‌ها را در هر محله با یکدیگر مقایسه کردیم. در این زمینه، بیش از ۵٠ استاد دانشگاه و حدود ۴٠٠ کارشناس با ما کار می‌کردند.

این استاد دانشگاه در ادامه چند نقشه استخراج‌شده از تحقیقات علمی این مدل را بر روی یک سطح سه‌بعدی از شهر تهران نشان داد که وضعیت مصرف دخانیات، وضعیت پوکی استخوان، سکته قلبی، سواد مردان، سواد زنان و وضعیت عمومی و وضعیت اجتماعی شهروندان را با تقسیم‌بندی محلات نشان می‌دادند. در این نقشه‌ها هر محله که درمورد هر شاخص وضعیت ناخوشایندتری داشت، به رنگ قرمز نشان داده شده بود و محلاتی که وضعیت متوسط داشتند با رنگ زرد و محلات کم‌خطر با رنگ سبز نشان داده شده بودند.

واعظ مهدوی پس از نمایش نقشه سواد در شهر گفت: اگر به این نقشه دقت کنید، می‌بینید خطی تهران را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند که نشان می‌دهد نیمه جنوبی مشخصاً و بدون هیچ تردیدی به توجه بیشتر نیاز دارد.

او در پایان توضیحاتش خاطرنشان کرد: مشابه این برنامه در تعدادی از کلان‌شهرهای دیگر نیز در دست اجراست و برنامه‌ای نیز برای مداخلات اجتماع محور بر همین اساس تنظیم و اجرا شد. مجموع و تلفیق ۵۴ شاخص در این نقشه نشان داده می‌شود. در بودجه‌بندی شهر تهران این محلات قرمز بودجه بیشتری دریافت کردند.

در ادامه این بازدید، زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران توضیحاتی را به هیئت بلندپایه عمانی ارائه داد.

نصیری گفت: ما در شهر تهران بر روی سلامت شهری کار می‌کنیم، این یعنی تمام مولفه‌های اجتماعی و محیطی که بر سلامت شهروندان تاثیر می‌گذارد و تمام موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل عمومی، عمران شهری و ... که بر سلامت جسمی و روانی مردم تاثیرگذار است را ازطریق روش‌هایی علمی و تخصصی دنبال می‌کنیم.

او خاطرنشان نشان کرد: سنجش عدالت در سلامت جزء برنامه‌هایی است که در ادامه اتفاق خواهد افتاد. احصای شاخص‌های سلامت روان شهر تهران نیز در برنامه سوم شهر پیش‌بینی شده و نیازسنجی وضعیت گروه های جمعیتی که کم تر دیده می‌شوند مثل کودکان زنان افراد دارای معلولیت و ... در برنامه سوم بیشتر از قبل دیده شده است.

کد خبر 444320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha