مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
۰ نفر

کوروش کائی- ایلام –خبرنگار: آتش‌سوزی‌های گسترده طی هفته‌های گذشته بیشتر از سال‌های قبل در حال پیشروی در جنگل‌ها، مراتع و مزارع کشاورزی استان ایلام است و بسیاری از محصولات کشاورزی مردم در مناطق مختلف استان به دلیل آتش‌سوزی خسارت‌های فراوانی دیده است.

شعله‌های آتش؛ بلاي جان مزارع ایلام

روزی نیست که در شهرستان‌های استان موردی از آتش‌سوزی مزارع، مراتع و جنگل‌ها گزارش نشود. بی‌احتیاطی بعضی از کشاورزان و آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی گاهی باعث آتش‌سوزی‌های گسترده و سرایت آن به مزارع اطراف و مراتع می‌شود. طبق آمارهای موجود، عامل بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌های استان ایلام انسان است و در هفته‌های گذشته تقریبا در همه شهرستان‌های استان ایلام آتش‌سوزی گزارش شده است.

به طور نمونه، آتش‌سوزی در بیش از ۲۵۰ هکتار از مزارع دره‌شهر، ۲۰۰ هکتار از مزارع آبدانان و بیش از ۳۰۰ هکتار از مزارع دهلران گزارش شده که به جنگل‌ها و مراتع استان نیز خسارت زده است. متاسفانه طی هفته‌های گذشته آتش‌زدن پس‌چرای مزارع، علاوه بر ضرر زدن به دامداران، باعث آلودگی هوا و آسیب دیدن زمین‌های کشاورزی حاصلخیز شده است.

آتش زدن بقایای گیاهی سبب آلودگی محیط‌ زیست می‌شود و براساس ماده ۶۸۸ قانون تعزیرات، آلودگی محیط‌زیست جرم است و تا یک سال حبس برای آن در نظر گرفته شده است. طبق اعلام دادگستری‌های شهرستان‌های استان، درباره برخورد قانونی با افرادی که این کار را انجام می‌دهند اطلاع‌رسانی شده و به همین علت از امسال برای این افراد پرونده قضایی تشکیل داده می‌شود.

  • خسارت آتش به کشاورزان استان

یکی از کشاورزان روستایی در ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: امکانات مهار آتش در روستاها بسیار کم است. از مسئولان درخواست داریم آتش‌نشانی و بالگردهای آب‌پاش در این مواقع آماده باش باشند و نگذارند زمین‌ها و مراتع و دام‌ها بسوزند. «سعید نیازی» می‌افزاید: هرچه کاه و گندم و جو برای دام‌ها جمع کرده بودیم، همه در آتش سوخت و برای زمستان آذوغه دام نداریم.

وی می‌گوید: مراتع هم که با پوشش علفی مناسبشان می‌توانند بهترین مکان برای چرای دام‌ها باشند، متاسفانه دچار آتش‌سوزی می‌شوند. نیازی بیان می‌کند: این آتش‌سوزی‌ها باعث شده است مزارع گندم در حال درو و بخشی از باغ‌های مثمر نیز طعمه حریق شوند. وی می‌گوید: لوله‌های آب داخل مزارع کشاورزی هم بر اثر آتش‌سوزی‌ همگی در آتش می‌سوزند. اگر تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در پس‌چرای مزارع و مراتع اندیشیده نشود، فردا شعله‌های آتش به عرصه‌های جنگلی نیز کشیده خواهد شد.

شناسایی نقاط بحرانی مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: نقشه مناطق بحرانی حریق با بررسی ۵۰ عامل در ایلام تهیه و بر اساس آن ۹۰ نقطه بحرانی با ۴۵۰ هزار هکتار شناسایی شده است. «رضا احمدی» بیان می‌کند: کارهای لازم از جمله ساخت راه دسترسی، نصب کانکس، تانکر آب، دمنده و... در مناطق فوق بحرانی صورت گرفته و ۱۵ گشت ۱۰ نفره شامل نیروهای آموزش‌دیده و واکنش سریع در ۱۰ شهرستان استان ساماندهی شده است.

وی می‌گوید: از محل اعتبارات ملی ۴۰ قلم تجهیزات برای اطفای حریق تهیه و به مناطق بحرانی منتقل شده است. وی می‌افزاید: رصد ۸۷ درصد مساحت استان با ۲ میلیون هکتار منابع ملی شامل ۶۴۲ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار مرتع به همکاری مردم نیاز دارد. نیاز به مشارکت بومی‌هااین مسئول ادامه می‌دهد: به دلیل بارندگی‌های خوب امسال، پوشش گیاهی استان نسبت به سال‌های گذشته ۴ تا۱۰ برابر و از طرفی دمای هوا هم ۲ تا ۳ درجه افزایش یافته است و بر این اساس تمام‌ مولفه‌های آتش‌سوزی در آن وجود دارد. احمدی می‌افزاید: ۳ خط تلفن ۱۱۰، ۱۵۰۴ و ۱۵۴۰ به صورت رایگان آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص حریق در مراتع و جنگل‌هاست.

وی می‌گوید: در هیچ نقطه‌ای از استان امکان آتش‌سوزی طبیعی وجود ندارد و تقریبا همه آتش‌سوزی‌ها به واسطه سهل‌انگاری افراد صورت می‌گیرد. مدیرکل منابع طبیعی استان عنوان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳۵ مورد آتش‌سوزی در مزارع و منابع طبیعی استان اتفاق افتاده که نیازمند توجه بیشتر مردم و مسئولان است. وی می‌افزاید: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مزارع بوده و چند مورد هم در جنگل‌های استان اتفاق افتاده که به سرعت مهار شده است.

***
با توجه به بارش‌های متوالی امسال و رویش گیاهان خودرو به صورت یکپارچه در تمام دشت‌ها و کوه‌های ایلام، بزرگ‌ترین خطری که در کمین طبیعت این استان نشسته، آتش‌سوزی است. بنابراین ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت‌گردها و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، از روشن کردن آتش خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی را برای پیشگیری از وقوع حریق رعایت کنند.

کد خبر 444302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha