آذربایجان غربی تاکنون القاب زیادی مانند استان سیب و انگور، دروازه اروپا و... داشته است اما در زمینه صنایع دستی استانی شناخته شده برای عموم مردم نیست. این در حالی است که فرش و صنایع چوبی هنرمندان آذربایجان غربی زبانزد خاص و عام است.

صنایع دستی آذربایجان‌غربی

 به گزارش همشهری، بر اساس برآوردها در سال گذشته حدود ۶ میلیون دلار از صنایع‌ دستی استان به خارج از کشور صادر شده است؛ رقمی که  شایسته هنرمندان استان نیست. به نظر می‌رسد برای افزایش صادرات صنایع ‌دستی نیاز است آثار هنرمندان در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی و حتی بازارچه‌ای ثابت در مرکز استان به صورت متناوب به نمایش درآید تا از این طریق علاقه‌مندان بیشتری جذب شوند.

  • مشکلاتی که ادامه دارد 

یکی از هنرمندان صنایع‌ دستی استان می‌گوید: مشکلات هنرمندان این حوزه نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه هر روز بر حجم آنها افزوده می‌شود.   «امین محمدی» ادامه می‌دهد: سال‌ها با مشکل بیمه درگیر بوده‌ایم و این روزها هم اجاره بالای مغازه‌ها، مالیات، نوسانات ارز و ده‌ها مورد دیگر به این مشکل افزوده شده است. انتظار داریم این مشکلات یک جایی پایان پیدا کند تا ما هم با فراغ بال بیشتری به تولید بپردازیم.

آثار هنری فاخری که از سوی هنرمندان استان آذربایجان غربی تولید می‌شود چیزی در حد معجزه است چراکه هنرمندان برای خلق اثر، آسایش روحی و روانی می‌خواهند.  به گفته این هنرمند، چرخه کامل تولید، بازاریابی و فروش به هنرمندان صنایع ‌دستی آذربایجان غربی به طور کامل آموزش داده نشده است. نمی‌شود که هنرمند فقط به خلق آثار جدید فکر کند، بدون آن‌که بازار فروشی برای آن متصور باشد. نتیجه نبود این آموزش‌ها باعث می‌شود بسیاری از هنرمندان به تولید آثار پرفروش اما سطحی از جمله وسایل بازی چوبی روی بیاورند.

  • تلاش برای صادرات صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: تمام تلاش ما، با وجود همه محدودیت‌ها و کم و کاستی‌ها، حمایت از هنرمندان است. ما نیز اعتقاد داریم که باید تعاملات اداره کل میراث با هنرمندان بیش از این باشد و انتقادات را در این زمینه می‌پذیریم.   «جلیل جباری» ادامه می‌دهد: هدف ما فروش و صادرات محصولات صنایع ‌دستی استان است. بر این اساس نیز در طول سال تلاش می‌کنیم هنرمندان بتوانند آثار خود را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی به فروش برسانند. اگرچه راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی صنایع‌ دستی در شهرهای مختلف استان پاسخگوی مشکلات فعالان این عرصه نیست و باید تدابیر تازه‌ای برای شاغلان در بخش صنایع‌ دستی اندیشیده شود، همه تلاش سازمان میراث فرهنگی در این حوزه ارتقای جایگاه صنایع ‌دستی در استان و کشور است.

به همین دلیل آماده پشتیبانی از هنرمندان صنایع ‌دستی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هستیم. به گفته وی، به دلیل نبود تشکل صنفی هنرمندان صنایع ‌دستی و وجود سلیقه‌های مختلف بین هنرمندان، چندان که مورد انتظار است شاهد حضور گسترده در برخی نمایشگاه‌ها نیستیم. اما انتظار داریم هنرمندان از فرصت‌ها و حمایت‌هایی که در اخیارشان قرار داده می‌شود بهره لازم را ببرند.

  • کارگاه‌های آموزشی برای هنرمندان

جباری با اشاره به لزوم ساخت یک بازارچه برای فروش صنایع ‌دستی بیان می‌کند: اگر شهرداری ارومیه زمینی را در یکی از خیابان‌های پرتردد در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد، تمام اعتبارات لازم برای ساخت و تجهیز آن تامین شده است. این مسئول تاکید می‌کند: یکی دیگر از مشکلات صادرات آثار هنرمندان استان، نبود تجربه لازم در بسته‌بندی آثار خلق‌شده است. برای کاهش این مشکل، یک کارگاه خوب برای هنرمندان برگزار شد. در زمینه بازاریابی و فروش هم ۲ نمایشگاه سراسری و منطقه‌ای در مرکز و شمال استان و همچنین ۳۰ بازارچه موقت صنایع‌ دستی در شهرهای مختلف استان برپا شد که فروش خوبی داشتند.  

  • صنایع دستی پولساز 

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که باید صنایع‌ دستی بیش از گذشته رونق پیدا کند، اظهار می‌کند: این اداره، برای توسعه صنایع‌دستی استان و توجه عمومی به اهمیت این حوزه، سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار داشته و دارد که یکی از آنها آموزش و توسعه همگانی صنایع ‌دستی در شهرها و روستاهای مختلف استان است.  جلیلی ادامه می‌دهد: در عصر جدید مردم به همان اندازه که در پی برآورده کردن نیازهای اولیه خود همانند خوراک، پوشاک، امور پزشکی و سلامت هستند، به نیازهای ثانویه همچون تفریح، گردشگری و خرید آثار هنری هم اهمیت می‌دهند.

بر همین اساس، کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و صنایع ‌دستی از جمله فعال‌ترین و پردرآمدترین مشاغل به شمار می‌روند.  به گفته وی، بر اساس همین نیاز، برآورد ارزش محصولات صادراتی صنایع‌ دستی هنرمندان استان به کشورهای مختلف در سال گذشته ۵/۷ میلیون دلار بوده است. اما این رقم در مقابل توانایی هنرمندان استان بالا نیست. باید با بازاریابی مناسب تلاش کنیم، با وجود رقبای قدرتمند و محدودیت‌های مالی، این رقم را چندین برابر افزایش دهیم.

کد خبر 444274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha