یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
۰ نفر

به گزارش همشهری، اعضای بازار متشکل ارزی به‌همراه صراف‌ها عصر دیروز جلسه‌ای مشترک با رئیس کل بانک مرکزی و هیئت عامل این بانک برگزار کردند.

ارز

در پایان این جلسه مقرر شد حق عضویت صرافان در بازار متشکل ارزی ۲۵ میلیون تومان در نظر گرفته شود. بازیگران اصلی این بازار، بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هستند که باید برای ورود به این بازار، مدارک خود را به بانک مرکزی ارائه کرده و کد کارگزاری دریافت کنند. تاکنون ۷۰ صرافی برای فعالیت در این بازار افتتاح حساب کرده اند.

محمود شکسته‌بند مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: برای اینکه صراف‌های ضعیف نیز بتوانند وارد بازار متشکل ارزی شوند، تصمیم گرفتیم حق عضویت را از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان کاهش دهیم.

او تأکید کرد: این تصمیم حاصل تصمیم رئیس کل بانک مرکزی و هیئت عامل این بانک، هیئت مدیره بازار متشکل ارزی و کانون صراف‌هاست. او اضافه کرد: با توجه به اینکه تقریباً تمام امور مربوط به راه‌اندازی بازار طی شده است، احتمال دارد که از تیرماه رسماً فعالیت بازار متشکل ارزی سر گرفته شود. به گفته مدیرعامل بازار متشکل ارزی، با راه اندازی این بازار، ثبات به این بازار باز خواهد گشت. محمود شکسته بند با بیان اینکه این بازار بین صرافان و خریداران قرار می‌گیرد، گفت: معاملات واقعی هستند و هیجانات کاذب نمی‌تواند در نرخ‌ها تأثیرگذار شود و در نتیجه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

  • افزایش شفافیت

وحید شقاقی یک کارشناس اقتصادی هم درباره نقش بازار متشکل ارزی گفت: معاملات این بازار متشکل ارزی قابل‌ردیابی و شفافیت آن بسیار بالاست. از سوی دیگر می‌توان توسط این بازار همه خرید و فروش‌ها در کوچه و پس‌کوچه‌ها را ساماندهی کرد. او درباره تأثیر این بازار بر قیمت ارز گفت: به طور طبیعی وقتی شفافیت، بیشتر شود هیجانات و التهابات تا حد بسیار زیادی کنترل می‌شود و از این طریق، قیمت ارز دچار التهاب و نوسانات هیجانی نخواهد شد.

  • جلوگیری از رانت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره نقش بازار متشکل ارزی گفت: جذابیت قیمتی در بازار متشکل ارز باعث افزایش حجم ورود ارز توسط صادرکنندگان به کشور می‌شود و این بازار می‌تواند جلوی رانت و فساد را گرفته، قیمت ارز را کاهش دهد و تعادل منطقی در بازار ایجاد کند.

محمدرضا پور ابراهیمی توضیح داد: اگر برنامه جامعی که برای این بازار در نظر گرفته شده است اجرا شود حتماً این بازار می‌تواند به ساماندهی بازار ارز کمک کرده و از رانتی که در اقتصاد وجود دارد جلوگیری کند. او ادامه داد: پس از راه اندازی بازار متشکل، نرخ ارز خودش به صادرکنندگان این علامت را می‌دهد که ارز را به کشور وارد کنند زیرا برای آنها جذابیت قیمتی خواهد داشت. او تاکید کرد: تاکنون صادرکنندگان به دلیل جذابیت پایین، تمایل نداشتند که ارز خود را در بازار نیما عرضه کنند، اما با تشکیل بازار متشکل ارز و افزایش جذابیت قیمتی، بخش عمده‌ای از ارزی که تاکنون به کشور باز نمی‌گشت در آینده وارد بازار خواهد شد.

کد خبر 444257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha