یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از تکمیل طرح موزه روستایی قرق تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌گوید: از محل سفر هیات دولت به استان ۷ میلیارد تومان برای احداث موزه روستایی قرق مصوب شد که امیدواریم با ابلاغ و تخصیص این موزه به زودی تکمیل شود.

نمایی از اجرای موزه روستایی قرق

به گزارش همشهری «ابراهیم کریمی» ادامه می‌دهد: سال‌های گذشته در حوزه میراث فرهنگی ترس و نگرانی‌های بسیاری داشتیم و آثار و بناهای تاریخی استان دستخوش تخریب، تعدی و تعرض بود. وی با بیان این‌که دیگر در این زمینه نگرانی وجود ندارد، می‌گوید: اکنون نگران آینده هستیم و باید بتوانیم فرهنگ حفاظت از بناهای تاریخی را در گلستان تسری دهیم. در حال حاضر جمعیت حامیان میراث فرهنگی گلستان به دوستداران محیط‌زیست نزدیک شده و خوشحالیم دیگر در حوزه میراث فرهنگی تنها نیستیم.

کریمی با بیان این‌که در سال‌های گذشته به کمیت و کیفیت موزه‌ها در گلستان توجه چندانی نمی‌شد، اضافه می‌کند: هم‌اکنون گلستان در حوزه موزه و بافت‌های تاریخی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و موزه خصوصی گرگان و موزه گمیشان موفق به کسب لوح برتر موزه‌های کشور شده‌اند. این مسئول با بیان این‌که هم‌اکنون گلستان اجرای ۲ طرح مهم و محوری در حوزه موزه‌ها را در دستور کار دارد، می‌افزاید: عملیات اجرایی موزه بزرگ گنبد از سال گذشته آغاز شده و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسد.

این مسئول بیان می‌کند: به موزه روستایی قرق از محل سفر رئیس‌جمهوری به گلستان در سال گذشته ۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت. امیدواریم با تخصیص ۳/۵ میلیارد تومان از این اعتبار امسال بخشی از این موزه به بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به این‌که استان در زمینه موزه‌های خصوصی حرکت خوبی را آغاز کرده است، ادامه می‌دهد: سال گذشته اولین موزه خصوصی و امسال دومین موزه خصوصی در گلستان به بهره‌برداری رسید و تلاش می‌کنیم موزه‌های خصوصی بیشتری در استان راه‌اندازی کنیم.

کریمی از اهداف طرح موزه روستایی را شناسایی هویت بومی با هدف حفظ و صیانت از آن، غنی‌سازی هویت ملی و تقویت فرهنگ خودباوری و خردورزی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: ایجاد انگیزه در جوانان و پرکردن اوقات فراغت مردم، شناسایی و معرفی ارزش‌های مذهبی و ملی و بازسازی آنها، توسعه اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی، رونق گردشگری و توسعه مفهوم معماری پایدار از دیگر اهداف است.

  • مزیت‌های‌ گلستان

این مسئول می‌گوید: همه موارد در طرح مطالعاتی موزه روستایی دیده شده است. با ذکر مثال از موزه روستایی گیلان، تاثیر آن را توضیح می‌دهم. موزه روستایی گیلان با این‌که در جاده فرعی قرار دارد، می‌تواند ۶ میلیون بازدیدکننده را در سال به خود جذب و نقش موثری در ماندگاری مسافران ایفا کند. وی اضافه می‌کند: مزیت‌ گلستان نسبت به گیلان قرار داشتن موزه روستایی قرق در محور اصلی‌ تردد مسافران است که بیشتر در معرض دید آنان قرار دارد. بدون‌شک از نظر فنی و سازه‌های مستقر موزه گلستان با موزه روستایی گیلان قابل قیاس خواهد بود، چراکه مشاور در هر ۲ مجموعه یک نفر، یعنی دکتر طالقانی و موسسه تحقیقاتی دانشگاه تهران است.  

  • صنایع دستی در موزه روستایی

کریمی درباره صنایع‌دستی و حضور هنرمندان در موزه می‌گوید: بعد از عملیات واچینی و انتقال خانه‌های روستایی به این موزه، صنایع‌دستی استان به‌ صورت زنده در این مجموعه فعالیت خواهند داشت یعنی مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و بازارچه‌های فروش، پخت‌وپز غذاهای سنتی و همه آنچه مربوط به سنت‌ها و مناسک یا هویت روستاها و اقوام ما هستند در آنجا وجود خواهند داشت. وی ادامه می‌دهد: حتی اسب ترکمن هم در موزه به نمایش در می‌آید. از طرف دیگر برای انتقال خانه‌ها بسیار به جزئیات توجه شده است. حتی عکسی که بر دیوار خانه‌ای آویخته‌ بوده هم درست همان جای قبلی آویخته خواهد شد. تلاش شده است همه اجزا دقیقا مانند قبل باشد.

کد خبر 444199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha