همشهری آنلاین: کشورهای حوزه دریای مدیترانه در جنوب اروپا و پرتغال خواستار تقسیم عادلانه مهاجران در داخل اتحادیه اروپا شدند. این کشورها با فعالیت کشتی‌های امدادی خصوصی که در سواحل لیبی برای نجات جان مهاجران فعالیت می‌کنند مخالفت کردند.

اجلاس كشورهاي جنوب اروپا

به گزارش دویچه وله، کشورهای جنوب اروپا که در حوزه دریای مدیترانه واقع شدند روز شنبه ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) درخواست کردند که تقسیم پناهجویان بر اساس معیارهای "همبستگی و تقسیم عادلانه پناهجویان" انجام گیرد.

سران کشورهای حوزه دریای مدیترانه، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتقال، یونان، قبرس و مالتا در شهر والتا، پایتخت مالتا با صدور بیانیه‌ای خواستار اقدامات بیشتر در مبارزه علیه "قاچاقچیان انسان" شدند.

سران کشورهای جنوب اروپا همچنین درخواست کردند که تمامی کشتی‌هایی که در دریای مدیترانه فعالیت می‌کنند حقوق بین‌المللی را رعایت کنند و مانع اقدامات گارد ساحلی لیبی نشوند. این خواست آنان بیشتر متوجه کشتی‌های امدادی است که به طور خصوصی در دریای مدیترانه جان صدها مهاجر را از غرق شدن نجات می‌دهند.

پناهجویان در خود لیبی هم سرنوشت تلخی دارند. فعالان حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی بارها گزارش‌های تکان دهنده‌ای درباره وضعیت آنان داده‌اند. آنها انتقاد می‌کنند که صدها هزار مهاجر در اردوگاه‌های لیبی به دام افتاده‌اند و تحت شکنجه و بدرفتاری قرار می‌گیرند.

نهادهای حقوق بشری همچنین اتحادیه اروپا را متهم کرده‌اند که از گارد ساحلی لیبی حمایت کرده‌ است.

لیبی کشوری ترانزیت برای پناهجویان آفریقایی است که می‌خواهند از طریق دریای مدیترانه وارد اتحادیه اروپا شوند. اکثر این پناهجویان با قایق‌های فرسوده‌ ازطریق دریای مدیترانه به ایتالیا پناه می‌آورند. سفر دشوار آنان گاهی سرانجامی تلخ دارد و کم نیستند شمار کسانی که در مسیر ایتالیا غرق می‌شوند.

ژوزف ماسکان، نخست وزیر مالت در نشست سران کشورهای جنوب اروپا گفته است که نیروهای گارد ساحلی لیبی کار خود را عالی انجام داه‌اند.

  • اختلاف فرانسه و ایتالیا

ماتئو  سالوینی، وزیر کشور ایتالیا حدود یک سال است که فعالیت کشتی‌های ناجی پناهجویان را که به طور خصوصی انجام  می‌گیرد ممنوع اعلام کرده است و در نتیجه پناهجویان مجبورند چندین روز بر روی کشتی بمانند. حکومت ایتالیا اجازه نداده است تا این کشتی‌ها در بندرهایش لنگر بیندازند.

دولت راستگرای پوپولیستی ایتالیا هفته پیش قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کشتی‌های امدادی که برای نجات جان پناهجویان آفریقایی تلاش می‌کنند  جریمه پرداخت کنند.

ایتالیا خواسته است که به طور خودکار پناهجویان میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم شوند. این پیشنهاد ایتالیا با مخالفت فرانسه روبرو شده است. فرانسه برخلاف ایتالیا خواسته است که پناهجویان به نزدیک‌ترین بندر کشور فرستاده شوند. اما این اقدام بیشتر شامل ایتالیا و مالت خواهد شد.

فرانسه همچنین خواسته است که پذیرش پناهچویان از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت داوطلبانه باشد.

کد خبر 444106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha