شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای دولتی بلژیک که بالاترین نهاد اجرایی این کشور است مجوزهای صادرات سلاح به عربستان را به علت خشونت علیه یمنی‌ها لغو کرد.

جنگ يمن

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه تلویزیونی المسیره با اعلام این خبر افزود: دیدیه رندرز وزیر امور خارجه بلژیک در ماه مه (اردیبهشت- خرداد)، به علت استفاده سعودی از سلاح ها در جنگ یمن خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان شده بود.

وزیر امور خارجه بلژیک از سه ناحیه اصلی این کشور به خصوص "والونیا" خواسته بود تا تصمیمی در این مورد اتخاذ کنند. مقامات سه ناحیه بلژیک (فلاندرز، والونیا و بروکسل) قدرت اعطای مجوزهای صدور به تولیدکنندگان سلاح و تجهیزات نظامی را دارند.

تقریباً ۷۵ درصد از صنعت تسلیحات بلژیک در ناحیه والونیا است و تیربارهای سنگین و سلاح های تهاجمی در آنجا تولید می شود.

سازمان های "انجمن حقوق بشر" و "همکاری ملی برای اقدام درجهت صلح و دموکراسی" در بلژیک در ماه ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد- تیر ۹۷) به علت ادامه خشونت علیه مردم یمن شکایتی را علیه عربستان در شورای کشور بلژیک تنظیم کردند.

بلژیک با این تصمیم در لغو صادرات سلاح به عربستان، به کشور آلمان پیوست. آلمان در سال ۲۰۱۸ مجوزهای فروش سلاح به کشورهای درگیر در جنگ یمن یعنی عربستان و امارات را به علت فشارهای داخلی سازمان های حقوق بشری لغو کرد.

ائتلاف عربی که در راس آن عربستان حضور دارد با حمایت کشورهای غربی جنگ خونین در یمن را ادامه می دهند. انگلیس، فرانسه و آمریکا از جمله کشورهای صادر کننده سلاح به عربستان و امارات هستند که از زمان آغاز جنگ یمن با وجود آگاهی استفاده از این سلاح ها علیه غیرنظامیان یمن، هنوز فروش سلاح به ائتلاف عربی را متوقف نکرده اند.

کد خبر 444068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha