رمضان نوری  - ایوان –خبرنگار: تونل قلاجه یا اربعین واقع در شهرستان ایوان با هدف حذف پیچ و خم‌های گردنه قلاجه به صورت موقت افتتاح شده، اما تکمیل سیستم‌های روشنایی و تهویه آن هنوز اندر خم یک کوچه است.

تونل قلاجه

این تونل در مسیر ایلام - ایوان - کرمانشاه از طرح‌هایی است که مردم ایوان و شهرستان‌های سرپل ذهاب و گیلانغرب کرمانشاه هم برای رهایی از پیچ‌های خسته‌کننده گردنه قلاجه امید زیادی به اجرای آن داشتند. تونل اربعین که سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شده، بعد از یک بهره‌برداری ناقص در سال ۹۶، به دلیل نداشتن سیستم تهویه و روشنایی هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. این تونل با ۲۷۰۰ متر طول و صرف بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طرح‌های مهم زیرساختی در استان ایلام شناخته می‌شود که نیاز است مسئولان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

  • مسدود شدن چندباره تونل 

یکی از شهروندان ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: مدت زیادی است که تونل اربعین به بهانه نداشتن سیستم روشنایی بسته شده است و تردد از جاده قدیم قلاجه صورت می‌گیرد. «محسن عزیزی» می‌افزاید: تردد در جاده قدیم قلاجه برای مردم ایوان بسیار سخت است چون در این هوای گرم باید در این همه گردنه و پیچ رفت و آمد کنند.

وی بیان می‌کند: با توجه به این‌که مسیرهای جایگزین همگی کوهستانی و دارای پیچ‌های پی در پی و خطرناک هستند، از مسئولان تقاضا داریم هرچه زودتر این تونل را به بهره‌برداری برسانند. عزیزی می‌گوید: عدم اتمام سیستم روشنایی تونل قلاجه به یک نارضایتی عمومی در شهرستان ایوان تبدیل شده است. وی ادامه می‌دهد: وقتی پروژه تونل قلاجه بدون سیستم روشنایی و به خصوص تهویه هوا مورد استفاده قرار داشت، سموم داخل تونل به شدت زیاد و برای بیماران قلبی و ریوی بسیار خطرناک بود.

  • زمان بهره‌برداری کامل از طرح

مسئولان می‌گویند سیستم‌های تهویه هوا و روشنایی تونل قلاجه تا قبل از اربعین امسال یعنی مهرماه به بهره‌برداری خواهند رسید و انتظار مردم ایوان و شهرستان‌های همجوار بازگشایی این تونل است. فرماندار ایوان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سیستم روشنایی تونل اربعین بیش از ۹۰ درصد و نصب سیستم تهویه آن نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. «امیدعلی سبزی» ادامه می‌دهد: اگر کار با روال کنونی توسط پیمانکار انجام شود و مشکل خاصی پیش نیاید، این طرح تا قبل از ایام اربعین به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

وی اظهار می‌کند: با تکمیل و بهره‌برداری این طرح بیش از ۱۳ کیلومتر از جاده پرپیچ و خم قلاجه حذف می‌شود؛ موضوعی که کاهش تصادفات و استهلاک خودروها را به دنبال دارد. سبزی می‌گوید: تونل اربعین یکی از پروژه‌های بزرگ ملی در استان ایلام محسوب می‌شود که با بهره‌برداری از آن تردد بین استان‌های ایلام و کرمانشاه تسهیل می‌شود و در ایام اربعین حسینی نقش مهمی در تفکیک ترافیک جاده‌های استان خواهد داشت. فرماندار ایوان با اشاره به مطالبه بحق مردم برای تکمیل تونل قلاجه و مشکلات تردد در گردنه قلاجه می‌افزاید: عوامل پروژه به سرعت در حال تجهیز آن در بازه زمانی کوتاه همراه با دقت و سرعت هستند.

  • کاهش بار ترافیک اربعین نیازمند آماده‌سازی تونل اربعین

رئیس پلیس راه ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: طی ایام اربعین مسیرهای ارتباطی به مرکز استان بسیار شلوغ و پرازدحام می‌شوند. در این بین، وجود تونل اربعین در شهرستان ایوان برای تسهیل تردد زائران به دلیل حذف گردنه قلاجه بسیار ضروری است. سرهنگ «رضا همتی‌زاده» ادامه می‌دهد: نصب سیستم‌های روشنایی و تهویه این تونل به دست پیمانکار است. امیدواریم ‌این تونل که نقش مهمی در کاهش ترافیک روزهای اربعین دارد، تا مهرماه برای تردد آماده شود.

وی می‌گوید: بهره‌برداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثه‌خیز را در گردنه قلاجه حذف می‌کند و باعث کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استان‌های ایلام و کرمانشاه می‌شود. همتی‌زاده با اشاره به تشکیل کارگروه رفع نواقص زیرساخت‌های اربعین در ایلام می‌افزاید: اتمام پروژه تونل قلاجه حتما در این کارگروه به طور جدی پیگیری می‌شود. البته برای نقاط آسیب‌پذیر و مستعد حادثه مثل گردنه‌های قلاجه برنامه‌ریزی انجام شده است.

  • تسهیل تردد با وجود تونل قلاجه

رئیس پلیس راه ایلام اظهار می‌کند: وجود گردنه‌های بسیار خطرناک و کوهستانی در استان ایلام احداث تونل را ضروری کرده است. طبق بررسی‌های انجام شده، هم‌اکنون ۱۱/۵ کیلومتر تونل در استان وجود دارد. همتی‌زاده می‌گوید: تونل قلاجه دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور است که در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان و ۶۰ کیلومتری شمال ایلام قرار دارد. به گفته این مقام مسئول، با بهره‌برداری از این طرح، علاوه بر نزدیک شدن راه ارتباطی استان‌های ایلام و کرمانشاه به‌ویژه شهرستان‌های ایوان از توابع استان ایلام و گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه، تردد زائران عتبات عالیات در طول سال به‌ویژه ایام اربعین حسینی نیز تسهیل خواهد شد.

کد خبر 443901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha