نفیسه مجیدی‌زاده: شعار روز جهانی محیط‌زیست امسال این است: «آلودگی هوا را شکست دهید!»

شيشه‌ی دودی را بشكنيم

 خب، ظاهراً جنگ با آلودگی‌ها دارد آغاز می‌شود؛ پس بهتر است آماده‌ی نبرد باشیم!

اگرچه این‌روزها هوا خیلی خوب است؛ بادهایی که چند روز یک‌بار می‌وزند، باران‌های گاه و بی‌گاه و البته تعطیلی مدرسه‌ها باعث شدند آلودگی‌ها عقب‌نشینی کنند؛ اما ممکن است در تدارک یک حمله‌ی گسترده باشند. بنابراین بهتر است فریب این هوای نسبتاً سالم را نخوریم، خودمان را تجهیز کنیم و آماده باشیم که آلودگی‌ها پشت در منتظر فرصت هستند.

* * *

در تقویم جهانی، روزهای فراوانی به موضوع محیط‌زیست ارتباط دارند؛ اما از سال ۱۹۷۲ میلادی تا به امروز، ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) را روز جهانی محیط‌زیست می‌نامند؛ روزی که هرسال در آن، یک موضوع مهم زیست‌محیطی، شعار محوری‌اش است و حدود ۱۵۰ کشور در سراسر جهان، در فعالیت‌های روز جهانی محیط زیست شرکت می‌کنند.

بنابر گزارش جدید سازمان ملل متحد، شعار «آلودگی هوا را شکست دهید»، امسال از سوی کشور چین به‌عنوان میزبان مراسم، انتخاب شده است. شعاری که همه‌ی ما را دعوت می‌کند تا خیلی جدی به این موضوع فکر کنیم که چه‌طور می‌توانیم با ایجاد تغییر در زندگی روزمره‌مان، به کاهش میزان آلودگی هوا کمک کنیم. هم‌چنین چگونه می‌توانیم با کاهش آلودگی هوا، نقش مؤثری در کاهش گرمایش زمین و در نهایت، کاهش اثرات آن بر سلامت خودمان ایفا کنیم.

* * *

شاید با خودتان فکر کنید مگر ما نوجوانان هم می‌توانیم اثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشیم؟ اصلاً در نبرد با آلودگی‌ها، جای ما کجاست؟

کارشناسان محیط‌زیست راه‌های بسیاری برای مقابله با آلودگی هوا دارند که در بسیاری از آن‌ها نوجوانان هم می‌توانند اثر داشته باشند؛ به‌خصوص وقتی صحبت از تغییر الگوی زندگی می‌شود، نقش نوجوانان برجسته‌تر است.

تغییر الگوی زندگی کار زیاد سختی نیست، آلاینده‌های هوا در اطراف ما پراکنده اند، فقط کافی است کم‌تر سراغ آن‌ها برویم.گاهی پیاده‌رفتن، کم‌تر از آسانسور و پله‌برقی استفاده‌کردن، مراقبت از درخت‌ها و جنگل‌ها، استفاده‌ی درست از منابع انرژی و... تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست دارند.

***

این‌روزها وقتی گاه و بی‌گاه باران و باد می‌آید و تابلوهای نشانگر کنترل کیفیت هوا، خبر از سلامت نسبی هوا می‌دهند یک‌باره به یاد آن مثل فارسی می‌افتم؛ قصه‌ی مورچه‌ای که برای فصل زمستان، غذا جمع می‌کرد و گنجشکی که فقط از بهار و تابستانش لذت می‌برد و البته زمستان را بدون آذوقه می‌ماند. حالا در این جیک و جیک مستان، کسی به یاد زمستانش هست؟

* * *

در پیام «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت این روز آمده است: آلودگی هوا سالانه دست‌کم جان هفت‌میلیون انسان را می‌گیرد، به رشد کودکان آسیب می‌زند، به اقتصاد خسارت وارد می‌کند و درعین‌حال، در بروز شرایط بحرانی اقلیمی در سراسر دنیا مؤثر است.

هم‌چنین خبرگزاری ایسنا یادآور شده است که براساس گزارش نشریه‌ی «بیزینس استاندارد»، آلودگی هوا چه در بیرون و چه در داخل خانه‌ها قاتل خاموشی است که منجر به مرگ زودهنگام دست‌کم هفت‌میلیون نفر در سال می‌شود. نکته‌ی مهم‌تر این‌که ۶۰۰‌هزار نفر از این هفت میلیون قربانی آلودگی هوا، کودکند. به گزارش خبرگزاری ایسنا، امروزه در اکثر نقاط دنیا تقریباً کسی از پیامدهای آلودگی هوا در امان نیست و طبق هشدار سازمان ملل متحد از هر ۱۰ انسان ساکن بر روی زمین، ۹ نفر در حال حاضر، هوای آلوده تنفس می‌کنند.

***

شعار روز جهانی محیط زیست امسال به ما یادآوری می‌کند که باید همیشه حوسمان جمع باشد روزهایی هم هست که آسمان رنگ دیگری پیدا می‌کند، روزهایی که نگاه‌کردن به آسمان، مثل تماشای آسمان از پشت شیشه‌ی دودی است؛ شیشه‌ای دودی که ما می‌توانیم آن را بشکنیم و در این نبرد پیروز شویم.

کد خبر 443768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha