جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

علی مولوی: در دو شماره‌ی گذشته، مسیر قهرمانی قهرمان‌های این فصل بوندس‌لیگای آلمان، اردویسه‌ی هلند، سری‌آ ایتالیا، لالیگای اسپانیا، لیگ‌۱ فرانسه و لیگ‌برتر انگلیس را مرور کردیم.

قهرمانان

در این شماره هم نگاهی می‌اندازیم به فینال‌های حساس و نفس‌گیر لیگ قهرمانان اروپا بین تیم‌های لیورپول و تاتنهام، لیگ اروپا بین تیم‌های آرسنال و چلسی و لیگ ملت‌های اروپا بین تیم ملی پرتغال و تیم ملی هلند.

«لیورپول» از عجیب‌ترین باشگاه‌های فوتبال دنیاست! از سال ۱۹۹۰ میلادی تا حالا، ۲۹ سال است که این باشگاه پرهوادار انگلیسی طلسم شده و نتوانسته در لیگ جزیره به مقام قهرمانی برسد، اما در همین مدت دوبار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، یک‌بار قهرمان جام یوفا (لیگ اروپا) و دوبار قهرمان سوپرکاپ اروپا شده است! انگار قهرمانی در اروپا برای مردان بندر لیورپول راحت‌تر است تا قهرمانی در لیگ برتر انگلیس!

از سال ۲۰۱۵ تا حالا با آمدن «یورگن کلوپ» سرمربی سرشناس آلمانی به لیورپول، این تیم حسابی متحول شده و هرسال از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ جزیره به‌شمار می‌رود. امسال هم لیورپول، فقط با یک امتیاز اختلاف جام قهرمانی انگلیس را به منچسترسیتی واگذار کرد. ظاهراً هرچه‌قدر هم که این مربی و شاگردانش تلاش می‌کنند، قرار نیست این طلسم تاریخی به این راحتی‌ها در جزیره بکشند.

البته در لیگ قهرمانان اروپای امسال هم کم‌تر کسی بعد از بازی رفت لیورپول و بارسلونا در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا تصور می‌کرد این تیم بتواند شکست سه بر صفر در خانه‌ی حریف را جبران کند. اما شاگردان کلوپ، معجزه‌ی فوتبال را تکمیل کردند و با پیروزی چهار بر صفر در بازی برگشت، برای دومین سال متوالی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند.

در دوره‌ی قبل، رئال مادرید موفق شد لیورپول را سه بر یک در فینال شکست دهد، اما در این دوره، لیورپولی‌ها با دو گل «محمد صلاح» و «دیووک اوریگی» در برابر تاتنهام که نخستین تجربه‌ی حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا را تجربه می‌کرد، به پیروزی رسیدند و برای ششمین‌بار فاتح لیگ قهرمانان اروپا شدند. گفتنی است لیورپول پس از رئال مادرید با ۱۳قهرمانی و آ.ث.میلان با هفت قهرمانی، سومین تیم پرافتخار تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست.

اگر امروز نوجوان باشید، احتمالاً همیشه باشگاه چلسی انگلیس را از مدعیان قهرمانی در لیگ انگلیس و لیگ‌های اروپایی دیده‌اید. اما این باشگاه ۱۱۴ساله‌ی لندنی تاریخ متفاوتی دارد. این باشگاه در سال‌های دور، مثل امروز نبود ومهم‌ترین افتخاراتش در قهرمانی سال ۱۹۵۵ میلادی در لیگ برتر انگلیس، سه قهرمانی جام حذفی و چند قهرمانی جنبی دیگر خلاصه می‌شد. اما از سال ۲۰۰۳ میلادی که «رومن آبراموویچ»، تاجر ثروتمند روس این باشگاه را خرید، وضعیت این تیم حسابی فرق کرده است.

چلسی از سال ۲۰۰۴ میلادی تا حالا، پنج‌بار در لیگ جزیره، پنج‌بار در جام‌حذفی انگلیس، سه‌بار در جام اتحادیه‌ی باشگاه‌های انگلیس، دوبار در سوپرجام انگلیس، یک‌بار در لیگ قهرمانان و دوبار قهرمانی در لیگ اروپا را تجربه کرده است. امسال هم با این‌که در لیگ‌برتر انگلیس سوم شدند، اما از ابتدا در لیگ اروپا عملکرد خوبی داشتند. آن‌ها در مرحله‌ی گروهی با ۱۶ امتیاز صدرنشین شدند و در مرحله‌ی حذفی از سد تیم‌های مالمو سوئد، دیناموکی‌یف اوکراین، اسلاویاپراگ جمهوری چک و آینتراخت فرانکفورت آلمان گذشتند و به فینال رسیدند. در بازی فینال هم آرسنال انگلیس را چهار بر یک شکست دادند و برای دومین‌بار جام قهرمانی لیگ اروپا را بالای سرشان بردند.

یوفا (اتحادیه‌ی فوتبال اروپا) از سال ۲۰۱۸ میلادی رقابت‌های تازه‌ای را در سطح ملی برنامه‌ریزی و برگزار کرد به‌نام «لیگ ملت‌های اروپا». قرار است این جام فوتبالی، هردو سال یک‌بار با حضور ۵۵ کشور عضو یوفا برگزار ‌شود و اولین دوره‌ی آن هم از ماه سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد و تا یک‌شنبه‌ نهم ژوئن ۲۰۱۹ میلادی ادامه داشت. این رقابت‌ها به این دلیل به تقویم یوفا اضافه شد که یوفا تصمیم گرفت رقابت‌های بیش‌تری را در قالب دیدارهای رسمی ملی برگزار کند و از تعداد بازی‌های ملی دوستانه بکاهد.

این رقابت‌ها در چهار لیگ دسته‌بندی می‌شود که رقابت اصلی و قهرمانی در لیگ اول این رقابت‌ها و بین ۱۲ تیم حاضر در این لیگ است. ۱۲ تیم این لیگ به چهار گروه سه تیمه تقسیم شدند و در طول سال ۲۰۱۸ با هم بازی کردند. تیم اول هرگروه به مرحله‌ی نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا راه پیدا کرد و تیم آخر هرگروه هم به لیگ پایین‌تر سقوط کرد.

در این دوره هلند، سوئیس، پرتغال و انگلیس به‌عنوان سرگروه به مرحله‌ی نیمه‌نهایی صعود کردند و در پایان تیم ملی پرتغال موفق شد به مقام قهرمانی دست پیدا کند و جواز مستقیم حضور در جام‌ ملت‌های اروپا ۲۰۲۰ را به دست بیاورد. تیم‌های هلند، انگلیس و سوئیس نیز رتبه‌های دوم تا چهارم را کسب کردند

کد خبر 443765

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha