فرشاد شیرزادی-خبرنگار: میدان چایچی تا میدان اطلاعات در منطقه ۱۳ از ۵ ماه پیش صاحب ریفیوژ شده است. این ریفیوژ به قول کاسبان و اهالی محله باعث زحمت رانندگان شده و از تردد روان و بی‌دردسر در خیابان جلوگیری می‌کند.

مشکلات خیابان مهربار

خیابان «مهربار» در این محدوده قرار دارد که خیابان مورد بحث ماست. تمام فرعی‌های این خیابان بدون استفاده مانده و برخی از مردم برای‌ تردد ناچارند قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را زیر پا بگذارند و وارد خیابان‌های ورود ممنوع شوند. اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، در این خیابان اگر راننده یک خودرو در ابتدای میدان چایچی قصد ورود به یکی از فرعی‌های آن سوی خیابان را داشته باشد، باید تا میدان اطلاعات رفته و با مصرف سوخت بیشتر، به محل سکونت یا کسب خود دسترسی یابد. گزارش ما را در این‌باره بخوانید.  

  • ۷۰ سال، بدون تصادف خطرناک

«امیر بهدادفرد» شورایار محله آشتیانی همراه ما در محله است. او با دیدن ما بلافاصله گلایه می‌کند و می‌گوید: «بلوک‌های سیمانی در خیابان مهربار به نوعی ترافیک خیابان «بلال حبشی» را نیز زیاد کرده و خیابانی که به موازات این خیابان کشیده شده تجاری است. از حدود ۷۰ سال پیش تا امروز خیابان مهربار همین وضع را داشت و ترافیک و تصادف مهیب به خود ندیده بود اما با وجود این بلوک‌های سیمانی ترافیک بیشتر شده. به نوعی که اگر یک دستگاه اتوبوس وسط خیابان توقف کند، ترافیک شده و راه ‌بند می‌آید. برای حل مشکل بلوک‌های سیمانی خیابان مهربار استشهاد محلی هم جمع کرده‌ایم اما مسئولان شهری بدون مشورت و پیوست با مردم این اقدام را طی یک شب انجام دادند و فردای آن شب هم اعلام کرد که این اقدام با هماهنگی پلیس‌راه انجام شده است. پلیس راهور اعلام کرده که این اقدام برای جلوگیری از تصادف انجام شده ولی همان‌طور که گفتم ما طی ۷۰ سال گذشته کمتر شاهد تصادف خطرناک در این محدوده بوده‌ایم. »

  • بلوک‌های سیمانی را بردارید 

سبحان محمدخانی که کاسب محل است و در مسکن «سبحان» کار می‌کند می‌گوید: «وجود بلوک‌های سیمانی وسط خیابان مهربار به خودی‌خود باعث ایجاد تصادف می‌شود. چند وقت پیش یک خودرو با سرعت بالا از این خیابان عبور می‌کرد که تصادف خطرناکی رخ داد.  خیابان مهربار ایستگاه اتوبوس و نانوایی دارد و به همین دلیل کسانی که می‌خواهند کنار خیابان پارک کنند، با مشکل مسدود شدن خیابان روبه‌رو خواهند بود. اگر اتوبوسی در خیابان توقف کند، خودروهای دیگر معطل می‌شوند. مردم خواهان بلوک‌های سیمانی‌اند و در طرح تفصیلی شهرداری علناً شطرنجی کردن خیابان‌های فرعی مهربار بی‌فایده مانده است. به همین سادگی وقتی ما می‌خواهیم مشتری‌ای را به خیابان «باباطاهر» ببریم باید تا میدان چایچی رفته و از آنجا دور بزنیم. این کار باعث افزایش ترافیک و بالا رفتن مصرف سوخت می‌شود. » 

  • ترافیک «بلال حبشی» اضافه شد

«مهدی حجامی» یکی دیگر از کاسبان محله است که او نیز با برداشتن بلوک‌های سیمانی وسط خیابان موافق است و می‌گوید: «میخ‌های جدول چند بار باعث پنچر شدن لاستیک خودروها شده است چون این بلوک‌ها به‌طور آزمایشی و موقت در اینجا قرار گرفته‌اند. شهرداری اعلام کرده که این کار با هماهنگی و به دستور پلیس راهور انجام گرفته اما این مسئله هنوز برای ما روشن نیست. در حال حاضر البته این خیابان خلوت است اما صبح‌ها، هنگام بازگشایی مدارس و عصرها هنگام برگشتن مردم به خانه، این خیابان گنجایش این حجم از ترافیک را ندارد و بلوک‌های سیمانی ترافیک را مضاعف کرده‌اند. از آنجا که دسترسی به فرعی‌های خیابان مهربار محدود شده مردم از خیابان بلال حبشی‌ تردد می‌کنند که همین کار باعث بیشتر شدن ترافیک در این خیابان می‌شود. » «عباس عالی» شهردار ناحیه ۴ منطقه ۱۳ نیز در این‌باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: «این اقدام توسط معاونت حمل‌ونقل شهرداری منطقه ۱۳ انجام شده و ما دخالتی در این کار نداشته‌ایم. » 

  • رئیس پلیس راهورمنطقه۱۳:
  • تصادف کم شده است
سرهنگ محمد پوستی-رئیس پلیس راهور منطقه ۱۳

سرهنگ «محمد پوستی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۳ اما به گونه‌ای دیگر به این موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: «کارشناسان شهرداری منطقه خیابان مهربار را بررسی کردند. در این خیابان تخلفات زیاد بود و رانندگان خودروها انحراف به چپ زیادی داشتند. این موضوع همچنین روی تصادف‌ها تأثیر می‌گذاشت و مردم هر جا که دلشان می‌خواست دور می‌زدند. پلیس راهور با همکاری شهرداری به این نتیجه رسید که سنگچین در این خیابان قرار دهیم. این کار البته آزمایشی است اما در عین حال باعث کاهش تصادفات شده است. در ظاهر به نظر می‌رسد که این طرح برای مردم ایجاد زحمت می‌کند و تردد را در این خیابان برایشان سخت‌تر کرده است اما به نظر پلیس راهور این طرح برای رفاه حال مردم انجام شده.

مردم در این خیابان اغلب دوبله پارک می‌کنند. قرار دادن بلوک‌های سیمانی البته از سوی دیگر باعث آهستگی و کند شدن سرعت می‌شود اما مردم باید خودشان قوانین را رعایت کنند. بیشتر کسانی که گلایه ‌دارند مایلند مقابل مغازه‌هایشان دوبله پارک کنند. عده‌ای هم ناراضی‌اند به این دلیل که باید با فاصله بیشتری از میدان چایچی و اطلاعات دور بزنند. » او در پاسخ به این پرسش که آیا این موضوع کارشناسی شده که به هر حال باعث بالا رفتن ترافیک در خیابان بلال حبشی می‌شود، می‌گوید: «من این موضوع را بعید می‌دانم. البته جا دارد که شهرداری و پلیس راهور این موضوع را باز هم کارشناسی کنند. احتمالش هم هست که این بلوک‌ها برداشته شود. این بلوک‌ها آزمایشی است و در حال حاضر نیز به شکل سنگچین وسط خیابان قرار دارد. اما قطع یقین آمار تصادف‌ها در این خیابان کمتر شده است. »

  • مشکلات را بررسی می‌کنیم
سید رضا تربت‌جو-معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۳

ما برخی از طرح‌ها را به شکل خشکه‌چینی و موقت انجام می‌دهیم و اگر نتیجه بگیریم و آمار تصادفات و فوتی و جرحی و زخمی پایین بیاید و وضع تغییر کند، آن را ثابت خواهیم کرد و آن طرح لایتغیر می‌شود. اما اگر بررسی کنیم و دریابیم که نتیجه نگرفته‌ایم، قطعاً فکر دیگری می‌کنیم و طرح را به شکل دیگری اجرا خواهیم کرد. در طرح‌های ترافیک بیشتر روش‌های علمی وجود دارد تا مثلاً روش‌های پیوسته اجتماعی.  به‌طور مثال به مردم توصیه می‌کنند که کلاه ایمنی بگذارند یا از کمربند ایمنی استفاده کنند و از سرعت مطمئنه تجاوز نشود اما مردم رعایت نمی‌کنند و همیشه عده‌ای راه خودشان را می‌روند. به همین دلیل قوانین سختگیرانه‌تر انجام می‌شود و اعمال قانون شدیدتری را شاهد خواهیم بود.

در برخی از طرح‌ها مردم نمی‌دانند اجرا شدن آنها به سودشان است یا نه اما وقتی که اجرا می‌شود، شاید در نگاه اول سودی برایشان نداشته باشد اما طی بررسی دقیق و ارائه آمار متوجه می‌شویم که تعداد کشته‌ها و تصادفات نسبت به قبل به مراتب کمتر شده. به همین دلیل ما کار خودمان را انجام می‌دهیم تا مثلاً به فرض دنبال پیوست اجتماعی باشیم. در خیابان «مهربار» کاسبان از این منظر به موضوع نگاه می‌کنند چون مردم نمی‌توانند دوبله پارک کنند بنابراین از آنها خرید نمی‌کنند. شورایاری هم از این منظر به موضوع نگاه می‌کند که کاسب‌ها ناراضی‌اند. ما اما نگاه فنی خودمان را داریم. شاید نظرسنجی مردمی هم در چنین طرحی جوابگو نباشد چون مردم دوست دارند از هر سو و در کمترین زمان به خانه‌شان برسند.

‌اما در مجموع انتظار مردم از ما این است که قوانین را اجرا کنیم. در مورد دیگران وقتی قوانین را رعایت می‌کنیم مردم احسن و آفرین می‌گویند اما وقتی نوبت خودمان می‌رسد، تحملمان در برابر اجرای قانون کم است. اما در نهایت متوجه می‌شویم که کار کارشناسی تنها راه خدمت واقعی به مردم است. همواره سلسله‌ای از کارهای بازدارنده در حوزه ترافیک هست که باید انجام شود. درباره بلوک‌های سیمانی خیابان مهربار نشستی با پلیس راهور داریم. نظر پلیس راهور را کتبی می‌گیریم و نتایج آن را به کمیته شبکه معابر انتقال می‌دهیم. چنانچه مصوب شود طرح مذکور لایتغیر خواهد شد. باید بگویم که بین فلکه اطلاعات و چایچی اتفاق خاصی نیفتاده است. جدول‌هایی که شما می‌بینید روی خطوط سفید قرار داده شده و خطوط سفید محوری برای فرهنگ ترافیکی ما مثل دیوار می‌ماند اما مردم برای اینکه بتوانند حرکات خودشان را آزادانه انجام دهند با قرار گرفتن جدول مخالف‌اند. ولی در درازمدت متوجه می‌شوند که این طرح برای مردم بوده و برای ما هیچ‌گونه سودی نداشته و صرفاً برای افزایش ایمنی شهروندان انجام گرفته. هرکاری هم تجربه خودش را می‌طلبد. هر طرح و هر اقدامی محیط داخلی و بیرونی خودش را دارد و برای همه طرح‌ها نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید. قدر مسلم اگر نتیجه بگیریم، این بلوک‌ها خواهد ماند و اگر نتیجه نگیریم برچیده خواهند شد.  

کد خبر 443687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha