همشهری آنلاین: هزاران نفر از روستاییان هند با هجوم بی‌سابقه هوای گرم و آغاز تاریخی‌ترین دوره خشکسالی، ناچار شدند خانه و زندگی خود را در تلاش برای یافتن آب رها کنند.

خشكسالي در هند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، دمای هوا در بخش‌های مختلف هندوستان به شکلی کم‌سابقه افزایش یافته و در دهلی‌نو به ۴۸ درجه سانتیگراد رسیده است؛ بالاترین دمای ثبت‌شده در تاریخ پایتخت در ماه ژوئن. شهر چورو در ایالت راجستان هم به تازگی دمای ۵۰.۸ درجه سانتیگراد را تجربه کرد تا به این ترتیب داغ‌ترین نقطه روی کره زمین لقب بگیرد.

کمتر از ۴۰۰ کیلومتر که از بمبئی (مرکز اقتصاد و تجارت هند) که به سوی جنوب برویم، روستا پس از روستا خالی از سکنه شده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد روستاییان در این منطقه خانه و زندگی و بیماران و افراد پیر را پشت سر گذاشته و گریخته‌اند. بحران آب چنان گلوی زندگی مردم را فشرده که هیچ امیدی برای رهایی از وضعیت موجود و بهبود شرایط در آینده دور یا نزدیک متصور نیست.

چشمه‌ها و چاه‌ها در دمای ۴۵ درجه می‌خشکند و مقام‌های رسمی معتقدند خشکسالی امسال بدترین مورد از سال ۱۹۷۲ است؛ زمانی که کمبود شدید آب زندگی ۲۵ میلیون نفر را فقط در ماهاراشترا تحت تاثیر قرار داد. نخستین نشانه‌های خشکسالی از روزهای ابتدایی ماه دسامبر پدیدار شده بود و تا پایان ماه می در روستای دو هزار نفری هاتکاروادی تنها ۱۰ تا ۱۵ خانوار مانده‌اند. این روستا در ۳۰ کیلومتری شهر بید قرار دارد.

فقط در دو ایالت کارناتاکا و ماهاراشترا هشت میلیون کشاورز و دامدار زندگی و برای زنده داشتن خود و دام‌هایشان تلاش می‌کنند. به ترتیب ۸۰ و ۷۲ درصد این دو ایالت درگیر خشکسالی‌اند و بیش از شش هزار تانکر حمل آب هر روز مسئولیت رساندن آب مورد نیاز را به روستاییان و بادیه‌نشینان ایالت ماهاراشترا بر عهده دارند. جنگ بر سر تامین آب در این دو ایالت شدت گرفته و روز به روز بر دامنه آن افزوده می‌شود.

ایالت ماهاراشترا بیش از دیگر مناطق هند درگیر بحران آب و خشکسالی است و همین بحران در پنج سال گذشته به خودکشی حدود ۴۷۰۰ کشاورز و دامدار انجامیده است. فقط سال گذشته ۹۴۷ کشاورز به زندگی خود پایان دادند. کمبود آب روستاییان را بیش از شهرنشینان تحت تاثیر قرار می‌دهد. در شهر می‌توان با هزینه کردن سه پوند هزار لیتر آب خرید و اوضاع در این مناطق اندکی بهتر است.

با کاهش شدید باران‌های موسمی، تا پایان ماه می حدود ۴۳ درصد از خاک هندوستان درگیر کم‌آبی است؛ اتفاقی که در چهار سال اخیر (جز سال ۲۰۱۷) تکرار می‌شود. باران‌های موسمی جنوب-غرب شامل ۸۰ درصد بارندگی در سراسر هندوستان است که امسال با تاخیر و البته در حجم کمتر به این کشور می‌رسد.

کد خبر 443672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha