چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

نفیسه زمانی‌نژاد - اصفهان- خبرنگار:  دشواری و سنگ‌اندازی‌های فراوان برای دریافت تسهیلات بانکی از گلایه‌هایی است که همواره از سوی صنعتگران استان مطرح شده است.

واحد صنعتی در اصفهان

به طوری که بارها شنیده شده پرداخت تسهیلات به صنعت در اصفهان در حد صفر است اما به‌تازگی با اعلام خبری از سوی استاندار مبنی بر تصویب افزایش ۴ برابری تسهیلات بانکی استان اصفهان، روزنه‌هایی از امید برای این فعالان ایجاد شد.

  • افزایش تسهیلات بانکی 

فعالیت بیش از ۹هزار واحد صنعتی در اصفهان، نشان‌دهنده رتبه نخست اصفهان درکشور، از نظر اشتغال و سرمایه‌گذاری در صنعت است، اما آمارها نشان می‌دهد که امسال همین استان پیشرو در صنعت ۲۷ درصد رشد ریزش نیروی کار داشته، به‌طوری که ۱۲۰ واحد صنعتی آن با مشکل تولید مواجه شده‌اند. گفتنی است تحریم‌های اقتصادی از یک‌سو و نبود ثبات در بازار در کنار مشکلات ریشه‌ای اقتصاد ایران از سوی دیگر موانع فراوانی بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد کرده و قابل تامل است که با وجود چنین معضلاتی، تاکنون سهم استان اصفهان از تسهیلات بانکی تغییری نکرده است.

این درحالی است که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان «رونق تولید» را در شرایط کنونی تنها راه نجات اقتصاد کشور و لازمه آن را تسهیل امور اجرایی، افزایش تسهیلات بانکی و رفع موانع دریافت آن و درکل همراهی دولتمردان و مردم با تولیدکنندگان می‌دانند. در همین زمینه «عباس رضایی» استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات صنعتگران در راستای اخذ تسهیلات بانکی اظهار می‌کند: در حضور رئیس کل بانک مرکزی تصویب شد که تسهیلات بانکی استان اصفهان تا ۴ برابر افزایش پیدا کند. مصوبات آن جلسه در دست بررسی است اما باید روند اجرایی شدن این مصوبه تسریع شود که امید است هرچه سریع‌تر چنین مصوبه‌ای به اجرا درآید.

  • نجات صنعت استان با پرداخت تسهیلات

«حسن عطایی»، رئیس هیات‌مدیره شهرک صنعتی رازی شهرضا بابیان این‌که اصفهان قطب صنعتی کشور است، می‌گوید: این استان از لحاظ اعتبار ریالی و اسنادی نیاز به تسهیلات بیشتری دارد.  وی می‌افزاید: اما باوجود قرار گرفتن در شرایط بحران و رکود و تغییراتی چون افزایش نرخ ارز و گرانی هزینه‌های تولید، میزان تسهیلات بانکی تغییر نکرده است. با این اوصاف با شرایط اقتصادی فعلی منابع بانکی استان جوابگوی نیاز صنعتگران نیست درحالی‌که ضرورت نگاهی ویژه به استان اصفهان و صنعت آن به‌شدت محسوس است.

این مسئول تصریح می‌کند: دستورالعمل‌های بانکی قدیمی است و با توجه به شرایط رکود اقتصادی و مشکلات بخش صنعت لازم است که تحولاتی در این زمینه رخ دهد، چه ‌بسا برخی مشکلات بانکی سبب تأخیر پرداخت تسهیلات به شرکت‌های تولیدی و واحدهای صنعتی شده است.   عطایی در ادامه اظهار می‌کند: دیگر مشکل صنعتگران این استان معضلات مالیاتی است تا جایی که فعالان بسیاری به دلیل چنین معضلی ترجیح به کناره‌گیری و یا فرار از اصفهان گرفته‌اند. درصورتی‌که در بسیاری از استان‌ها با شرکت‌ها و کارخانه‌ها در زمینه پرداخت مالیات همکاری می‌شود، چنین مساعدتی در استان اصفهان مغفول مانده که تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های استان، پیامد آن است.

  • شرط اصلی رونق تولید

همچنین «اکبر رحیمی» از صنعتگران فعال در استان اصفهان براین باور است که شرط اصلی رونق تولید، ساماندهی و رفع موانع پرداخت وام‌های بانکی به تولیدکنندگان است، چون در زمان حال کمبود نقدینگی مشکل واقعی همه تولیدکنندگان به‌شمار می‌آید و بخش بزرگی از این بحران تنها با پرداخت تسهیلات بانکی حل می‌شود.  وی خاطرنشان می‌کند: البته از این نکته نباید غافل شویم که دریافت تسهیلات بانکی از سوی تولیدکنندگان به معنای تغییر در فرایند تولید است، اما متأسفانه عده‌ای با دریافت تسهیلات فقط اقدام به پرداخت بدهی‌های خود می‌کنند، درحالی‌که به فردی بدهکارتر به بانک تبدیل می‌شوند که این نیز نشان‌دهنده بی‌برنامگی در پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید است.

این فعال می‌افزاید: نکته دیگر تعیین سود ۱۸ درصدی برای تسهیلات بانکی است که بازپرداخت را با دشواری همراه می‌کند، این‌گونه که پرداخت این‌ تسهیلات فقط تولیدکنندگان را گرفتار بازپرداخت کرده و درنهایت آنان را به ورشکستگی می‌کشاند. وی بیان می‌کند: باوجود چنین معضلاتی که بر سر راه صنعتگران استان وجود دارد، برخی ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به‌جای تولید در بازارهایی دیگر مانند ارز، طلا و یا در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، درحالی که با توجه به شرایط کنونی، اقتصاد کشور نیاز مبرم به رونق تولید دارد که پیش‌نیازش جذابیت فضای کسب‌وکار برای سرمایه‌داران و رفع همه موانع از پیش روی آنها است.  این صنعتگر تأکید می‌کند: با تداوم شرایط کنونی اقتصادی و عدم تحول در روند پرداخت تسهیلات بانکی به بخش تولید، تا مدت‌زمان دیگری از صنعت استان فقط صنعتی ورشکسته باقی می‌ماند که نجاتش بسیار دشوارتر از حال و شاید ناممکن خواهد بود.

  • گامی موثر برای رفع مشکلات صنعتگران

با توجه به تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر پرداخت ۳۱ هزار میلیارد ریال به واحدها و طرح‌های صنعتی استان اصفهان از سوی بانک صنعت و معدن، «مسعود گلشیرازی»، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در حاشیه این تفاهم‌نامه می‌گوید: افزایش مؤلفه‌های تولید یکی از چالش‌های تولیدکنندگان در شرایط کنونی است و بانک‌ها با افزایش سقف تسهیلات می‌توانند در سال رونق تولید به تولیدکنندگان کمک کنند. وی افزایش ٥ برابری حد اعتباری بانک صنعت و معدن استان اصفهان را گام مؤثری برای حل مسائل مالی فعالان اقتصادی برمی‌شمرد و می‌افزاید: نرخ ارز طی یک سال افزایش چشمگیر داشته و واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه به منابع مالی بیشتر از گذشته نیاز دارند.

کد خبر 443591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha