سعیده مرادی-خبرنگار: صفی‌الله لطفی بابارود، ساکن ۷۶ ساله محله تهرانسر، بازهم به‌عنوان شهروند نمونه گل و گیاه منطقه ۲۱ برگزیده شد.

لطفی شهروند نمونه گل و گیاه

این ساکن قدیمی تهرانسر که از سال ۱۳۵۷ تاکنون در این محله سکونت دارد در حیاط خانه‌اش باغچه‌ای زیبا و ۴۰ ساله با بیش از ۱۰۰‌گونه گیاهی دارد که رزهای چندمتری سر به فلک کشیده‌اش شهره محله شده و از هر بیننده‌ای دل می‌برد. یک روز بهاری در کنار باغچه‌ای سرسبز مهمان آقای لطفی بودیم تا شهروند نمونه گل و گیاه منطقه از راز و رمز کارش برایمان بگوید. از ۴۰ سال پرورش و نگهداری از انواع گل و گیاه که هرکدام را از شهر و کشوری آورده و در باغچه کوچک حیاط کاشته تعریف کند. برای او این باغچه روح و جان دارد و یکی از اعضای خانواده محسوب می‌شود.

  • معجون دلپذیر سایه و گل و قناری 

سایه سنگین درختان آفتاب تیز ظهر را کند و بی‌رمق کرده و خنکی دلپذیری به حیاط و میزی که دور آن نشسته‌ایم بخشیده است. ترکیب سایه و گل‌های رز رنگارنگ ۳ متری و قناری‌هایی که در قفس‌های آویزان شده به شاخه درختان زیر آواز زده‌اند، معجون دلپذیری است که در حال و هوای اردیبهشتی روح و روان انسان را نوازش می‌کند. بوته‌های گل رزهلندی، گل کلماتیس، شمعدانی، آلاریا یا برگ انجیری، کاکتوس، آلوئه ورا، شویدی، کوکب، گل‌ساعت، گل کاغذی، درختان انگور، عناب، آلبالو، سیب، انجیر، هلو انجیری و بادام فقط بخشی از ۱۴۰‌گونه گیاهی است که لطفی در باغچه ۵۰ مترمربعی حیاط خانه‌اش و گلدان‌های ‌ریز و درشت نگهداری می‌کند.

خودش درباره این باغچه می‌گوید: «مساحت باغچه حدود ۵۰‌متر است اما به اندازه باغی ۵۰۰ متری در اینجا گل و گیاه دارم و محصول برداشت می‌کنم. درخت سیب باغچه پارسال به اندازه ۱۰‌ـ ۱۲ جعبه کوچک سیب داد که آن را بین در و همسایه و فامیل تقسیم کردم. » بعد با دست به درخت انگور و بادامی که در گوشه حیاط قرار دارد اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «ببینید ماشاالله چقدر بار داده‌اند. درخت بادام از بس بارش زیاد شده کمرش خم شده است. اگر هر کسی فقط یک درخت بکارد و به اندازه یک‌متر فضای سبز ایجاد کند محل زندگی‌مان تبدیل به بهشت می‌شود. در این باغچه حدود ۱۳۰ شاخه رز و ۱۵ درخت میوه دارم. »

  • استفاده از آبیاری قطره‌ای 

هنگام تماشای باغچه کوچک اما پر بار آقای لطفی نکته‌ای که جلب توجه می‌کند استفاده از آبیاری قطره‌ای برای آبیاری گیاهان است تا در مصرف این مایه حیات صرفه‌جویی شود. لطفی می‌گوید: «تلاش می‌کنم تا در مصرف آب حداکثر صرفه‌جویی را داشته باشم. حتی آب‌هایی را که قابل استفاده مجدد باشد در ظرفی می‌ریزم و برای آبیاری باغچه استفاده می‌کنم. کسی که مثل من عاشق گل و گیاه باشد قدر آب را هم می‌داند. شعار «آب مایه حیات است» را کاملاً درک می‌کنم و حتی قدر یک لیوان آب را که می‌تواند به یک گیاه زندگی ببخشد هم می‌دانم. می‌دانم اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نکنیم و دچار کمبود آب شویم، روزی تمام گیاهان خشک خواهند شد. برای آبیاری و پرورش گیاهان باید روش‌های سنتی را کنار بگذاریم.
برای انجام و شروع هرکاری نباید بگوییم وقتی دیگران رعایت نمی‌کنند چرا ما انجام دهیم. هرکسی مسئول اعمال خودش است. از طرف دیگرهرکاری یک نخستین نفر یا نخستین نفرها دارد. چرا ما نخستین نفر یا از نخستین نفرها نباشیم و کار درست را انجام ندهیم!؟ وقتی با سیستم آبیاری قطره‌ای آشنا شدم آن را اجرا کردم و از نتیجه کار هم بسیار راضی هستم. مصرف و هزینه آب کاهش پیدا کرده و در عین حال باغچه‌ام سیراب می‌شود. »

  • اکسیر جوانی 

شهروند نمونه گل و گیاه منطقه ۲۱ پیرمرد بازنشسته‌ای است که عشق به گل و گیاه و طبیعت باعث شده تا به قول خودش در ۷۶ سالگی هم احساس پیری نکند و از درون جوان بماند. آقای لطفی می‌گوید: «نمی‌دانم چرا و چطور به گل و گیاه علاقه‌مند شدم. درست مثل وقتی از یک عاشق درباره دلیل عاشق شدنش سؤال می‌کنید و واقعاً جوابی برای شما ندارد. من هم فقط می‌دانم عاشق گل و گیاه هستم. گل و گیاه آنقدر به من انرژی و احساس خوبی می‌دهد که از درون احساس می‌کنم جوانی ۱۸ ساله‌ام. هرچقدر برای گل وگیاه پول خرج کنم و وقت بگذارم ناراحت نمی‌شوم و افسوس نمی‌خورم. به هر مسافرت داخلی و خارجی که می‌روم حتماً با خودم یک گیاه می‌آورم و در باغچه یا گلدان می‌کارم.

این‌قدر آنها را دوست دارم که برایشان حرف می‌زنم، موسیقی می‌گذارم و مثل یک مادر به آنها آب و غذا می‌دهم. تمام این کارها و عشقی که به گیاهان می‌دهم نتیجه داده و باعث رشد خوب آنها شده است. شاید باورتان نشود اگر چند روز خانه نباشم با اینکه آب و غذا گیاهان مثل همیشه به موقع است پژمرده می‌شوند و یکی، ۲ روز بعد از آمدنم دوباره سرحال می‌آیند. » در همین لحظه همسر لطفی هم به نشانه تأیید می‌گوید: «برای من هم عجیب است. ارتباط عمیقی بین آنها شکل گرفته است و انگار وقتی که آقای لطفی خانه نیست گیاهان متوجه این موضوع می‌شوند! علاقه آقای لطفی به گل و گیاه باعث شده تا فرزندان و نوه‌هایمان هم به این موضوع علاقه‌مند شوند و برای خودشان باغچه کوچکی درست کنند. »

  • خانه و محله‌مان را سبز کنیم 

مهدیه حسین‌زاده، مسئول مرکز تحقیقات، مشاوره و فضای سبز منطقه ۲۱ که هر سال شهروند نمونه گل و گیاه را انتخاب می‌کند به همشهری محله می‌گوید: «تعداد شهروندان علاقه‌مند به پرورش گل و گیاه زیاد است و از مراکز ما استقبال خوبی می‌شود. قصد داریم از تجربیات و دانش افراد علاقه‌مند به گل و گیاه استفاده کنیم. برای همین از آقای لطفی دعوت کردیم تا با برگزاری کلاس در مرکز تحقیقات، مشاوره و فضای سبز تهرانسر در بوستان ریما به شهروندان دیگر هم آموزش دهد. جدا از زیبایی باغچه و پرورش خوب گیاهان، آقای لطفی مواردی مانند آبیاری قطره‌ای را هم رعایت می‌کند که بسیار مهم است. هدف ما این است که شهروندان در ایجاد و مراقبت از فضای سبز کوشا و فعال باشند و با مشارکت مردم حیاط، کوچه و محله‌هایمان سرسبز شود تا شهر و محله‌ای سالم و زیبا داشته باشیم. » 

کد خبر 443526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha