همشهری آنلاین: برادر ناتنی رهبر کره‌شمالی که فوریه ۲۰۱۷ در فرودگاه کوالالامپور در مالزی کشته شد، جاسوس و خبرچین سازمان سیا بود.

كيم جونگ اون و كيم جونگ نام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، روزنامه وال استریت جورنال از قول یک منبع ناشناس از دیدارهای پیاپی کیم جونگ-نام با ماموران سازمان جاسوسی آمریکا خبر داده، هر چند هنوز ابعاد و بسیاری از جزئیات ماجرای قتل و ارتباط فرزند ارشد رهبر پیشین کره‌شمالی با طرف‌های آمریکایی نامکشوف مانده است. این منبع همچنین به پیوند میان برادر ناتنی کیم جونگ-اون با سازمان سیا اشاره کرده است.

کیم جونگ-نام در فوریه ۲۰۱۷ برای دیدار با عامل سیا به کوالالامپور سفر کرده بود که در همان فرودگاه به شکلی عجیب با یک ماده شیمیایی ممنوعه مسموم و کشته شد. گرچه به نظر می‌رسد هدف او از این سفر صرفا دیدن طرف آمریکایی نبوده است. دولت مالزی دو زن اندونزیایی و ویتنامی مظنون به دست داشتن در قتل کیم را به ترتیب در ماه‌های مارس و می امسال آزاد کرد.

هر چند صحت این گزارش از سوی منابع رسمی هنوز تایید نشده و سیا هم به آن واکنش نشان نداده اما به نظر می‌رسد خیلی‌ها از همان ابتدا در جریان رابطه میان نام و سیا قرار داشتند. از جمله آنا فیفیلد، مسئول دفتر واشنگتن‌پست در پکن که در کتاب خود «جانشین کبیر» نوشت: «با اینکه کیم جونگ-نام از طرف برادرش با آمریکایی‌ها دیدار می‌کرد اما او اطلاعات در اختیار ماموران سیا قرار می‌داد و آنها را عمدتا در سنگاپور و مالزی می‌دید.»

در بخشی از گزارش وال استریت جورنال آمده است: کیم جونگ-نام سال‌ها خارج از کره‌شمالی زندگی می‌کرد و در پیونگ‌یانگ پایگاه قدرت نداشت. از این رو و بر اساس آنچه تعدادی از مقام‌های رسمی آمریکایی پیش‌تر گفته‌اند، دسترسی او به اطلاعات محرمانه و ارزشمند بسیار کم بود و نمی‌توانست جزئیات فعالیت‌های سری داخل کره‌شمالی را به آمریکایی‌ها منتقل کند. ضمن اینکه نام با ماموران مخفی چند کشور دیگر از جمله چین هم در ارتباط بود.

مقام‌های رسمی آمریکا و کره‌جنوبی پیش از این بر دست داشتن کره‌شمالی در ماجرای ترور برادر ناتنی کیم جونگ-اون تاکید کرده‌اند؛ اتهامی که پیونگ‌یانگ همواره آن را رد کرده است.

کد خبر 443513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha