سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور - تبریز - خبرنگار: آذربایجان شرقی در تعطیلات اخیر یکی از مقاصد مهم گردشگران از استان‌های مختلف کشور بود. آب و هوای خنک استان بیش از چیزهای دیگر موجب جذب گردشگران شد چراکه در چند سال گذشته کار خاصی برای افزایش جذب گردشگر صورت نگرفته است و حتی رویداد گردشگری بین‌المللی «تبریز ۲۰۱۸» هم نتوانست به جذب گردشگر چندان کمک کند.

جاده‌های نا‌امن؛ پاشنه آشیل گردشگری

حضور گردشگران در آذربایجان شرقی، بیش از آن‌که در شهرها و هتل‌ها خود را نشان دهد، در جاده‌های آن ملموس بود. البته ظرفیت هتل‌ها تکمیل شده بود اما با توجه به تعداد کم آنها در تبریز و شهرهای دیگر استان، این مسئله نشان‌دهنده حضور تعداد زیاد گردشگران در استان نیست. تعطیلی بازار بزرگ تبریز و پلمب شهربازی ائل‌گلی انگیزه‌ چندانی برای گردشگران به منظور حضور در مرکز استان باقی نگذاشته بود.  همان‌طور که گفته شد، اتفاق مهم در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی، افزایش بی‌سابقه تردد در جاده‌های آن بود؛ موضوعی که ضعف‌ها و کمبودهای گردشگری جاده‌ای استان را به رخ کشید و البته حوادث تلخی هم در پی داشت.

  • جاده‌هایی خالی از خدمات و پر از نقص 

یک شهروند کرجی که آذربایجان شرقی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده است، از وضعیت خدمات جاده‌ای و مجتمع‌های رفاهی و خدماتی و همچنین رستوران‌ها در این استان چندان راضی نیست. «امین ساجدی» با بیان اینکه در مدت ۳ روز سفر به استان در اغلب جاده‌های مهم آن تردد داشته است، می‌گوید: جاده‌های استان به صورت ملموس از خدمات مناسب بی‌بهره هستند. رستوران‌های مناسب کم و خدمات رفاهی جاده‌ای هم ضعیف است. رانندگان خسته امکان چندانی برای استراحت مناسب چند دقیقه‌ای در کنار جاده و نوشیدن چای یا خوردن یک غذای سبک و سادهندارند.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر خدمات ضعیف، کیفیت جاده‌ها هم چندان مطلوب نیست. به عنوان مثال، در محور تبریز - زنجان در محدوده هشترود، وضعیت فنی جاده بسیار نامناسب است. یا در محور تبریز به ارومیه جاده شانه خاکی مناسب ندارد. به گفته این گردشگر، نبود خدمات مناسب رفاهی، عدم اطلاع‌رسانی و راهنمایی مسافران در مسیرهای مختلف به‌ویژه جاده‌های فرعی استان ملموس بوده و موجب سردرگمی مسافران ورودی از استان‌های دیگر می‌شود.

  • افزایش ۳۱ درصدی تردد در جاده‌های استان 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضعیت تردد در جاده‌های این استان در تعطیلات هفته گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ می‌گوید: افزایش تردد در جاده‌های استان ملموس بود و به بیش از ۳۱ درصد رسید. ۸۵ درصد این ترددها مربوط به خودروهای شخصی و سهم خودروهای مسافربری و باری حدود ۱۵ درصد بود.

«اروجعلی علیزاده» می‌افزاید: در این مدت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در جاده‌های استان تردد کردند که اغلب این ترددها به سفرهای بین شهری استان مربوط بود. وی با اشاره به گزارش برخی شهروندان در مورد ضعف خدمات جاده‌ای به‌ویژه در محورهای اصلی و پرتردد استان اظهار می‌کند: این تخلفات اغلب از سوی مراکز غیرمجاز صورت گرفته بود. در مواردی هم که تخلف از سوی مراکز رسمی و مجوزدار صورت گرفته باشد، اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای استان ملزم به نظارت است.

علیزاده ادامه می‌دهد: البته صدور مجوز برای برخی از این مراکز خارج از کنترل این اداره کل است، مثل مجتمع‌های خدمات رفاهی که از سوی بخش خصوصی ساخته می‌شوند. روند دریافت مجوز نیازمند هماهنگی و اصلاح وضعیت است. این مسئول با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان مسئول نگهداری جاده‌های آن است، تاکید می‌کند: البته برخی نواقص مشهود به زمان احداث جاده‌ها برمی‌گردد که برای رفع آنها به هماهنگی بین بخشی نیاز است.

  • ۹ کشته در جاده‌های استان

سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تردد در جاده‌های این استان در تعطیلات اخیر بیان می‌کند: پلیس راه در تعطیلات اخیر روزهای کاری شلوغی را پشت سر گذاشت و با وجود کمبود نیرو و خودرو تلاش کرد در تمام محورهای مواصلاتی استان حضور موثر داشته باشد.
«رضا کریمی‌نژاد» با بیان اینکه در زمینه راهنمایی مسافران و گردشگران هم همکاری خوبی صورت گرفت، می‌گوید: بیشترین ترددها در مسیر تبریز - زنجان و بالعکس بود و بیشترین سرعت تردد خودرو نیز در این جاده ثبت شد. حتی تا یک روز بعد از تعطیلات عید فطر هم ترافیک نیمه‌سنگین اما رواندر این مسیر وجود داشت.

وی با بیان اینکه تعطیلات اخیر در استان بدون تصادف نبود، اظهار می‌کند: در ۳ روز تعطیلات هفته گذشته ۴ تصادف منجر به فوت در جاده‌های استان رخ داد و ۹ نفر جان خود را از دست دادند. این مسئول عمده علت وقوع حوادث را خطای انسانی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اغلب تصادفات به دلیل سرعت بالای خودروها و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان رخ دادند که حدود ۷۰ درصد تصادفات را شامل می‌شدند. کریمی‌نژاد با بیان اینکه اغلب این تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها و اطراف مقاصد گردشگری رخ دادند، عنوان می‌کند: رانندگان با این فرض که در حال رسیدن به مقصد هستند، توجه خود را به جاده کاهش می‌دهند، با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و استراحت هم نمی‌کنند و همین موجب تصادف می‌شود.

کد خبر 443487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha