هادی پناهی- ارومیه – خبرنگار: چگونگی گذراندن اوقات فراغت با پایان امتحانات پایان ترم مدارس و دانشگاه‌ها، در راس اولویت‌ خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در آذربایجان غربی هم از سوی ارگان‌های مختلف برنامه‌های فرهنگی برای نوجوانان و دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان

در این میان، نهادهای فرهنگی مانند آموزش و پرورش و کانون مساجد که هر سال میزبان تعداد زیادی نوجوان هستند، وظیفه سنگین‌تری در غنی‌سازی اوقات فراغت دارند. بیش از یک و نیم میلیون نفر مخاطب برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان و ۱۱۹۹ کانون فرهنگی مساجد نیز میزبان نوجوانان خواهند بود.  

  • اهمیت غنی‌سازی اوقات فراغت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اوقات فراغت برای خانواده‌ها و نوجوانان می‌گوید: امروزه دام‌های زیادی در مسیر نوجوانان و دانش‌آموزان وجود دارد و این موضوع اهمیت موضوع اوقات فراغت را بیش از پیش برای ما معلوم می‌کند.  «قدرت‌الله قاسمی» می‌افزاید: به طور قطع، برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تهدیدهای پیش روی نوجوانان را به یک فرصت تعلیم و تربیتی تبدیل کند.

به گفته وی، هر اندازه پدر و مادرها، نظام تعلیم و تربیت و سایر نهادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جامعه بتوانند با روش‌های صحیح، اصولی و منطقی فضای مناسبی برای نوجوانان و جوانان فراهم سازند شرایط مطلوب را برای فرزندان، نوجوانان و جوانان در راه رسیدن به آرامش، خوداتکایی خلاقیت و بهداشت روان آماده ساخته‌اند.

  • استفاده از تمام ظرفیت آموزش و پرورش

قاسمی عنوان می‌کند: یکی از ارگان‌های مهم در غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان اداره کل آموزش و پرورش است و باید با استفاده از تمام توان و ظرفیت شرایط مناسبی را برای متقاضیان فراهم بیاوریم. البته برای رسیدن به نتیجه مطلوب، همه دستگاه‌ها باید همراهی و همکاری داشته باشند.  به گفته این مسئول، امسال برای جذب بیش از ۵۰ هزار نفر دانش‌آموز در ۴۰۰ پایگاه تابستانی برنامه‌ریزی شده است و فعالیت‌های تابستانی بر اساس ۵ محور اعتقادی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، مهارت‌آموزی و کارآفرینی و سازندگی، تربیت بدنی و سلامت صورت می‌گیرد.

  • مساجد؛ میزبان نوجوانان

رئیس اداره فرهنگی اداره کل ارشاد آذربایجان غربی هم می‌گوید: در سال جاری ۱۱۹۹ کانون در مساجد میزبان اجرای طرح اوقات فراغت در استان است. «پرویز اشرافی» با اشاره به اولویت‌های این اداره کل برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان عنوان می‌کند: برگزاری کلاس‌های فرهنگی با محوریت قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی، شبکه‌سازی و فضای مجازی، کتاب‌خوانی، هنر متعالی و فعالیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین اولویت‌های ما در فصل تابستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه «اخلاق، نشاط و معنویت» شعار برنامه‌های اوقات فراغت در سال جاری است، ادامه می‌دهد: برنامه‌های اوقات فراغت از اول تیر آغاز می‌شود و مراسم افتتاحیه نیز در روز ۶ تیر در ارومیه برگزار خواهد شد. این برنامه در ۱۱۹۹ کانون مساجد برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۸۵ هزار نفر از نوجوانان و جوانان در این طرح حضور داشته باشند.  این مسئول درباره اینکه در سال گذشته چه برنامه‌هایی و در چه سطحی برگزار شده است اظهار می‌کند: سال گذشته ۱۱۰۰ کانون فرهنگی در مساجد و ۶۱ پایگاه ویژه در مرکز استان میزبان نوجوان بودند. امسال چه از لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد در غنی‌سازی اوقات فراغت خواهیم بود.

اشرافی ادامه داد: تعداد شرکت‌کنندگان در برنامه‌های اوقات فراغت سال گذشته ۶۱ هزار و ۱۴۶ نفر و همچنین تعداد مربیان همکار در کانون مساجد استان نیز ۲۸۷۴ نفر بوده است. از شاخص‌ترین برنامه‌های اوقات فراغت می‌توان به برگزاری همایش‌های افتتاحیه و توجیه مدیران کانون‌های مساجد، اعزام مبلغین طرح هجرت تابستان به ۹ منطقه استان، حمایت مالی از برگزاری طرح اوقات فراغت در کانون‌ها و برگزاری همایش اختتامیه و تجلیل از مدیران فعال کانون‌های اوقات فراغت اشاره کرد.

  • حضور ۵/۱ میلیون جوان در طرح غنی‌سازی اوقات فراغت

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی هم با بیان اینکه بیش از یک و نیم میلیون نفر از جوانان استان از برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت بهره‌مند می‌شوند می‌گوید: مسابقات ورزشی به همراه برنامه‌های فرهنگی و هنری، کتاب‌خوانی و اردوهای جهادی مهم‌ترین برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در استان خواهد بود.

«عبدالله چمن‌گلی» ادامه می‌دهد: رویکرد ما در برنامه‌های آموزشی و استعدادیابی خواهد بود. در این زمینه تمام مدیران و معاونان اداره کل باید حضور فعالی داشته باشند. به گفته وی، غنی‌سازی اوقات فراغت در مناطق محروم بسیار مورد توجه ماست و در نظر داریم در تمام مناطق کم‌برخوردار مسابقات فوتبال برگزار کنیم. در کنار آن رقابت‌های فوتسال و برگزاری مسابقات کوهنوردی و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های سازمان ورزش و جوانان در حوزه اوقات فراغت است.

کد خبر 443485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha