مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

آوا صادق- اراک- خبرنگار: استان مرکزی مناطق طبیعی زیبا و منحصر به فردی داردکه کمتر به آنها پرداخته شده است، به طوری که شاید بسیاری‌ از هم استانی‌ها نیز از آن بی‌اطلاع باشند.

درياچه محلات در استان مركزي

این وضعیت نشان از نبود زیرساخت‌های لازم برای دعوت و ورود گردشگران دارد که البته یکی از مسائل مهم قبل از شناساندن مناطق گردشگری در این حوزه است. در استان مرکزی حدود ۲ هزار جاذبه فرهنگی و تاریخی و بیش از ۸۵۰ جاذبه گردشگری وجود دارد که به ثبت ملی رسیده‌اند، اما هنوز به درستی معرفی نشده و نتوانسته در جذب گردشگران داخلی و خارجی آن طور که شایسته است و می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند مورد استفاده قرار گیرد.

صنعت گردشگری یکی ازمهم‌ترین بخش‌هایی است که می‌تواند در زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور بسیار مهم و تأثیرگذار باشد. بر این اساس، بسیاری از کشورها از این راه توانسته‌اند مشکلاتی مانند بیکاری و کمبود درآمد ارزی خود را برطرف کنند. اما این صنعت مهم و درآمدزا نتوانسته در مرکزی به درستی معرفی شود. به عنوان نمونه شهر محلات در استان دارای آبگرم است و علاوه بر واقع شدن در مرکز کشور ویژگی درمانی بسیار مطلوبی نیز دارد، اما به دلیل ناشناس ماندن و نبود تبلیغات مناسب و زیرساخت‌های لازم مردم برای آبگرم تا اردبیل می‌روند، اما به این استان سفر نمی‌کنند.

  • ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری 

یک کارشناس حوزه گردشگری می‌گوید: استان مرکزی دارای جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی است که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی صحیح بسیاری از این آثار ناشناخته مانده و بیشتر مردم کشور از آن بی‌اطلاع هستند. «علیرضا حسنی» بیان می‌کند: البته اگر این مناطق بکر از این طبیعت زیبا معرفی هم شوند و گردشگر با اطلاع از آنها بخواهد به این مناطق سفرکند، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری، قطعاً باکمبود امکانات مواجه خواهد شد. یعنی در بحث گردشگری ۲ مشکل اساسی وجود دارد که یکی غفلت از معرفی و شناساندن اماکن گردشگری است و دیگری فراهم نبودن زیرساخت‌ها گردشگری.

وی ادامه می‌دهد: بی‌شک نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های گردشگری و زیرساخت‌ها، گردشگران را از این مناطق مطلع و دعوت کرد، چراکه با مشکل اقامت و مسائل دیگر روبه‌رو خواهند شد که در این صورت امکان تخریب مناطق طبیعی نیز وجود دارد. این کارشناس حوزه گردشگری اظهار می‌کند: صنعت گردشگری با کمترین هزینه یک صنعت بسیار مهم و درآمدزاست که می‌تواند جایگزین درآمد نفتی شود، اما مسئولان کشور این مهم را جدی نمی‌گیرند. هرکدام از مناطق استان برای گردشگری یک ظرفیت اقتصادی و درآمدزاست. شهرستان محلات با آثار تاریخی و آبگرمی که جذابیتی خاص دارد، تفرش، شازند، ساوه و... نیز جذابیت‌های ویژه خودشان را دارند که می‌توان گفت همه چیز برای به گردش درآوردن چرخ گردشگری مهیاست و فقط نگاه و همت مسئولان را کم دارد.

حسنی می‌افزاید: البته در برخی مناطق روستایی مقاومت روستاییان در برابر ورود گردشگر دلیل بی‌رونقی در این بخش محسوب می‌شود که در پاره‌ای از اوقات حق با روستاییان است. البته باید مسئولان نیز قبل از ورود گردشگران روستاییان را با فرهنگ گردشگری آشنا و برای برخورد با گردشگران آماده کنند. وی می‌گوید: اگر کمی به این ظرفیت‌ها توجه شود قطعاً استان مرکزی می‌تواند به یک مقصد بسیار خوب برای حضور گردشگران تبدیل و موجب تحولی شگرف در اقتصاد استان شود. البته در این زمینه علاوه بر تخصیص اعتبارات باید مدیریت مناسب و برنامه‌ریزی‌های کارآمد و علمی نیز توسط مسئولان وجود داشته باشد.

این کارشناس حوزه گردشگری بیان می‌کند: این در حالی است که صنعت گردشگری هنوز نتوانسته در مرکزی و کشور به درستی معرفی شود. در حالی که این استان در بیشتر شهرهای خود به واسطه ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، صنعتی، طبیعی و مذهبی که دارد در صورت معرفی و شناسایی صحیح می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود به‌ویژه در حوزه اقتصاد و اشتغال را برطرف کند.

  • رفع مشکلات اقتصادی 

یک کارشناس دیگر در حوزه گردشگری می‌گوید: تنوع ظرفیت‌های گردشگری صنعتی، طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی در مرکزی گویای آن بوده که گردشگری در این استان از نظر ظرفیت  تکمیل است و فقط باید آن را به مردم معرفی کرد و شناساند. «سعید ابراهیمی» بیان می‌کند: با توجه به این‌که مرکزی یک استان تاریخی و فرهنگی است، به این مسأله چندان توجهی نشده و بیشتر از این‌که این استان به عنوان یک استان فرهنگی معرفی شود به عنوان یک استان صنعتی در کشور شهرت یافته است. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر آثار شناخته شده و ثبت ملی شده، این استان بیش از ۴ هزار اثر بکر باستانی، تاریخی و دیدنی دارد که هنوز به ثبت نرسیده است.

این کارشناس حوزه گردشگری می‌افزاید: دلیل اینکه این تعداد از آثار هنوز به ثبت ملی نرسیده آن است که این آثار به منظور ثبت، نیاز به مرمت، دفاع از هویت تاریخی آثار و جمع‌آوری اسناد دارد که همه این موارد نیازمند مدیریت و تخصیص اعتبار است. البته در این زمینه تاکنون اقداماتی انجام شده که کافی نیست. ابراهیمی اظهار می‌کند: با توجه به حجم عظیم داشته‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری در استان مرکزی از این ظرفیت تاکنون به درستی در زمینه توسعه صنعت گردشگری که می‌تواند زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات از جمله اقتصادی و بیکاری در این استان باشد به درستی استفاده نشده است. وی می‌گوید: قبل از هر اقدامی باید زیرساخت‌های صنعت گردشگری در استان با استفاده از سرمایه‌گذاران تقویت و در کنار این مهم، شناسایی این ظرفیت‌ها با جدیت و برنامه‌ریزی دنبال شود.

  • اهمیت تغییر نگرش مردم به گردشگری

رئیس انجمن‌های گردشگری استان مرکزی با اشاره به اهمیت توسعه فکری مردم و جامعه نسبت به گردشگری و گردشگر قبل از هر اقدام دیگر می‌گوید: باید در زمینه جذب و نگرش مردم استان نسبت به گردشگری تغییراتی ایجاد شود و این ظرفیت‌ها به درستی شناسایی، معرفی و مورد استفاده قرار گیرد تا مبالغی که مردم استان در مناطق دیگر و خارج از کشور برای گردشگری هزینه می‌کنند در داخل خرج شود و اقتصاد استان رونق بگیرد.

«رضا خدابخشی» اظهار می‌کند: استان مرکزی از نظر موقعیت گردشگری از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها باشد، اما قبل از توسعه زیرساخت‌های فیزیکی باید زیرساخت‌های فکری مردم جامعه نیز دچار تغییر شود.
وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی و فرهنگی متعدد و متنوعی در استان وجود دارد که باید در سایه ایده‌پردازی‌های نو، خلاقیت در مدیریت و کاربری‌های جذاب معرفی شود می‌افزاید: مرکزی ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری و جذب گردشگر دارد که در صورت ایجاد حلقه اتصال بین دستگاه‌های مربوطه و تقویت فکری جامعه می‌توانیم به توسعه پایدار و موفقیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دست یابیم.

کد خبر 443478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha