همشهری آنلاین: دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف بی‌رویه فست فودها و کم تحرکی، دو دهه زودتر از حد انتظار سنی در کشور شیوع یافته و جوان‌ها را مورد هدف قرار داده است.

فست فود

به گزارش ایرنا، حسین فوادزی در کنگره جامعه جراحان ایران افزود: به دلایل مختلفی سرطان روده بزرگ نسبت به گذشته جوان‌ترها را بیشتر گرفتار می‌کند به طوری که این سرطان در دنیا سومین سرطان شایع به شمار می‌رود که از دهه ۶ و ۷ زندگی بروز می‌یابد ولی در کشورمان زودتر از انتظار بروز یافته است.

وی اظهار داشت: عوامل مختلفی همچون زندگی شهری، کم تحرکی، افزایش وزن و استفاده از غذاهای فرآوری شده و مصرف فست فودها سبب کاهش سن ابتلا به سرطان‌های روده شده است.

فوادزی ادامه داد: اگر این سرطان به موقع تشخیص داده شوند، می‌توان درمان موثرتری را برای بیمار انجام داد. کم خونی یا دفع خون از طریق مدفوع یا خونریزی بدون علامت از جمله علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است؛ بنابراین افراد در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی باید حتماً به پزشک مراجعه کنند و با انجام یک غربالگری ساده یا کولونوسکوپی به بیماری خود آگاهی یابند.

به گفته وی، اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان با یک جراحی ساده و پس از آن انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی با سرطان مبارزه کرد و در غیر این صورت با پیشرفت بیماری موفقیت در درمان کاهش می‌یابد.

وی افزود: سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در کشور در میان زنان و مردان بوده و مبارزه و پیشگیری از این بیماری مهم است.

کد خبر 443437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha