همشهری‌آنلاین: نظرسنجی‌های انجام‌شده پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر قزاقستان نشان داد که رهبر موقت این کشور با کسب بیش از ۷۰ درصد آرا در این انتخابات پیروز شده است.

قزاقستان

آینور ماژیتوار، رئیس موسسه تحقیقات افکار عمومی در "نورسلطان" (آستانه) پایتخت قزاقستان در کنفرانسی خبری گفت: قاسم جومارت توکایف، ۷۰.۱۳ درصد آرا را از آن خود کرده است.

به گزارش ایسنا، کمیسیون مرکزی انتخابات قزاقستان اعلام کرد: ۷۷.۴ درصد از ۱۲ میلیون رای دهنده ثبت نام شده در این انتخابات شرکت کرده بودند.

پس از برگزاری انتخابات نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، گفت: نسل جدیدی با افکاری جدید روی کار خواهد آمد و آنها قزاقستان را به قله‌های جدید خواهند برد.

نظربایف ۷۸ ساله که از زمان استقلال قزاقستان به دنبال فروپاشی جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی زمام امور این کشور را به دست داشت، نخستین رهبر آسیای مرکزی از دوران پس از جماهیر شوروی است که با تمایل خود استعفا داد.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری او قرار بود در سال ۲۰۲۰ میلادی پایان یابد.

توکایف ۶۶ ساله، متحد نظربایف، که یک روز پس از استعفای غیرمنتظره نظربایف زمام امور را به عنوان رئیس جمهور موقت برعهده گرفت، در تاریخ ۹ آوریل اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در تاریخ ۹ ژوئن در این کشور برگزار می‌شود.

این در حالی است که در بحبوحه اعتراضات نسبت به انتخابات یکشنبه ۱۹ خرداد، پلیس صدها تن از مردم را در قزاقستان بازداشت کرد؛ انتخاباتی که مخالفان مدعی هستند اقدامی فریب‌دهنده در دموکراسی بوده است.

افسران پلیس که برخی از آنها نیروهای ضد شورش با سپر و کلاه بودند معترضان در نورسلطان و آلماتی، اصلی‌ترین شهر تجاری در این کشور آسیای مرکزی را متفرق کردند؛ به گفته یکی از مقامات دولت حدود ۵۰۰ معترض بازداشت شده‌اند.

معاون وزیر کشور قزاقستان اعلام کرد: سه افسر پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شدند. هنوز هیچ گزارشی در رابطه با اتهامات وارده به بازداشت‌شدگان منتشر نشده است.

معترضان ادعا می‌کنند که این انتخابات برای برگزیدن جانشین نظربایف عادلانه و آزاد نبوده و خواستار تحریم آن شده بودند.

کد خبر 443367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha