یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

مدتی است که سیرسیرک های صحرایی مشکی رنگ (جیرجیرک ها) به شهر اهواز هجوم آورده و ماندنی شده اند.

جیرجیرک

کارشناسان می گویند اینها تبعات سیل است و جوانه محصولات کشاورزی را هدف می گیرند. پس از اینکه گره سبزه سیزده بدر در خوزستان با سیلاب و تخریب‌های آن عجین شد، این روزها شاید سیل در خوزستان تمام شده باشد ولی مردم این استان همچنان شاهد تبعات و آثار آن هستند.

بعد از هجوم پشه‌های بسیار در سیلاب خوزستان و حتی روزهای پساسیل در این میان چند روزی است که سیرسیرک‌های مشکی رنگ به شهر اهواز هجوم آورده و ماندنی شده‌اند. سیرسیرک‌های بزرگ و سیاهی که شهر را یکپارچه به رنگ خود درآورده و با جیغ‌های مداوم خود سوهان اعصاب شهروندان شده‌اند.

یک عضو گروه حشره شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با مهر می گوید: معمولاً سال‌های توأم با بارندگی زیاد، حشره و یا برخی انواع گیاهان رشد بی شماری دارند؛ یعنی بسیاری از حشرات، گیاهان و حتی آفاتی را که در سال‌های بدون بارندگی نداشتیم در این سال‌های پربارش رشد پیدا می‌کنند.

محمد سعید مصدق با اشاره به اینکه ملخ‌های بسیاری از عربستان به سمت ایران حرکت کردند، می‌افزاید: امسال به دلیل بارندگی‌های زیاد حشراتی از قبل جیرجیرک و ملخ که نزدیک دریا و در ماسه‌ها تخم گذاری کرده بودند بعد از رسیدن رطوبت به تخم‌ها متولد و رشد کردند. وی با اشاره به اینکه تخم این حشرات دارای پوشش خوب و سختی است که تا ۱۰ سال امکان رشد دارند، تصریح می‌کند: حتی حرارتی که به تخم این حشرات در ماسه می‌رسد هم نمی‌تواند آنها را از بین ببرد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این جیرجیرک‌ها فقط مزاحم هستند و تأثیر منفی بر سلامتی ندارند ولی می‌توانند آلودگی‌های ثانوی ایجاد کنند چون قدرت پرواز دارند و در صورت نشستن روی مواد خوراکی منجر به انتقال میکروب‌ها می‌شوند.

مهرداد شریفی با تأکید بر اینکه باید بهسازی محیط از سوی شهروندان انجام شود، ادامه می‌دهد: هر چند سمپاشی منسوخ شده ولی در صورت صلاحدید به انجام سمپاشی در مدیریت شهری نیز حتماً باید با محیط زیست و جهاد کشاورزی مشورت شود چون تأثیرگذاری آن بر سلامت مردم باید مدنظر باشد؛ با توجه به جریان داشتن باد در فضای باز و امکان جابجایی سموم باید تدابیر لازم انجام شود.

کد خبر 443309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha