یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

شهره کیانوش‌راد-خبرنگار: بوستان قیطریه در منطقه یک از مکان‌های تفریحی‌ای است که به دلیل فضای سبز و درختان کهنسالش مقصد بسیاری از گردشگران تهرانی است.

خانه ویکتوریا مسعود

این بوستان یکی از باغ‌های قدیمی قیطریه است. عمارت زیبایی که در این بوستان واقع است، با معماری قدیمی و پنجره‌های رنگی و مشبک، نشان از قدمت این ساختمان دارد. روایت‌های مختلفی درباره این عمارت وجود دارد. مشهورترین آن تعلق داشتن این خانه به صدراعظم قاجار امیرکبیر است. هرچند تندیس روبه‌روی نصب شده در ورودی عمارت این روایت را قوی‌تر می‌کند اما اهالی قدیمی و آنها که با تاریخ و هویت این عمارت آشنا هستند این روایت را تأیید نمی‌کنند و این خانه را متعلق به فردی به نام ویکتوریا مسعود می‌دانند.

نصرالله حدادی، پژوهشگر تاریخی معتقد است امیرکبیر هیچ‌گاه در این عمارت زندگی نکرده است. او می‌گوید: «این عمارت قبل از اینکه به ویکتوریا مسعود برسد، مدتی در اختیار میرزا علی‌اصغر خان امین السلطان، صدر اعظم مظفرالدین شاه بود. زیرا هم به کاخ صاحبقرانیه و هم به کاخ نیاوران نزدیک بود. امین السلطان به دست عباس تبریزی تیر می‌خورد و کشته می‌شود و اینجا آخرین اقامتگاه او به حساب می‌آید. عمارت قیطریه بعدها متعلق به ویکتوریا مسعود، نوه علی‌اصغر خان امین السلطان (اتابک اعظم) بود. » در این عمارت که اکنون فرهنگسرای ملل نام دارد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌شود.  

کد خبر 443264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha