شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
۰ نفر

محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتقد است دادستان باید به عنوان حافظ منافع مردم و مدعی العموم در مورد چندشغله بودن مدیران خودروسازی مداخله کند.

خودروسازان

او با انتقاد از چند شغله بودن مدیران شرکت های خودروسازی و حضور آنها در هیات مدیره بانک‌ها و برخی شرکت‌های پتروشیمی، گفت: دولت باید با جدیت شرایطی فراهم کند تا این مدیران یک شغله شوند زیرا حضور مدیران خودروسازی ها در هیات مدیره شرکت‌ها تعارض منافع است.

نقد: حضور مدیران شرکت‌های خودروساز به عنوان نماینده سهامدار عمده در سایر شرکت‌ها از جمله بانک‌ها و پتروشیمی‌ها هرچند ممکن است در ظاهر منافاتی با قانون نداشته باشد، اما با اصل تعارض منافع قطعا منافات دارد زیرا نماینده یک شرکت خودروساز با حضور در هیات مدیره بانک‌ها می‌توانند از فشار و لابی خود برای استفاده از منافع شرکت خود در برخورداری از تسهیلات و اعتبارات بانکی بهره ببرد.

اصولا در اقتصاد ایران حضور چندشغله‌ها در پست‌های مدیریتی به دلیل مشخص نبودن رسالت و دامنه اختیارات و وظایف نماینده سهامداران عمده در ترکیب هیات مدیره شرکت‌های دیگر باعث اختلال در تصمیم‌گیری‌ها و ضربه زدن به اصل رقابت شفاف و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان و برهم خوردن تعادل در بازارها می‌شود.

ضرورت دارد تا قانون در ارتباط با دامنه اختیارات و وظایف حضور نماینده سهامداران عمده در خصوص شرکت‌هایی که ممکن است تعارض منافع ایجاد کند، شفاف‌تر شود و به لابی و فشار پایان داده شود زیرا در این صورت ممکن است حتی بر سر حقوق سهامداران هم معاملات ناصوابی صورت پذیرد. به ویژه در ارتباط با حضور مدیران شرکت‌های خودروساز در هیات مدیره بانک‌ها که نقطه آسیب شبکه بانکی در پیگیری مطالبات و مدیریت تسهیلات آنها می‌شود.

کد خبر 443179

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha