مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: فصل برداشت گندم و جو در بیشتر مناطق استان ایلام آغاز اما کمبود کمباین باعث شده است این محصولات کشاورزی از بین برود و کشاورزان را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

فصل برداشت گندم و جو در استان ایلام

خردادماه اوج برداشت محصولات کشاورزی در استان ایلام از جمله گندم و جو است و طبق اعلام مسئولان، کشاورزان این استان بیش از ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خود را به کشت این ۲ محصول اختصاص داده‌اند. در حال‌ حاضر از اکثر مناطق استان ایلام خبرهایی مبنی بر کمبود یا نبود کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی به گوش می‌رسد که باعث نگرانی کشاورزان شده است.

  • نرخ بالای کمباین‌ها

یکی از کشاورزان شهرستان دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: سیل‌ها و بارش‌های امسال خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی وارد آورد و به رغم این‌که اقتصاد روستا بر پایه کشاورزی استوار است، متاسفانه کشاورزان شهرستان دره‌شهر برای برداشت محصولات خود، به خصوص گندم و جو، با کمبود کمباین روبه‌رو هستند.

«زاهد نوری» اضافه می‌کند: آن تعداد اندک کمباین هم که در منطقه هستند، با قیمت‌های گزاف کار می‌کنند. از مدیریت محترم جهاد کشاورزی خواهشمندیم به این مشکل ورود کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد و نرخ کار کمباین‌ها را نیز اطلاع‌رسانی کند. وی می‌گوید: هم‌اکنون نرخ کمباین به ازای هر ساعت کار در شهرستان بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است که باعث متضرر شدن کشاورزان شده است. این کشاورز می‌افزاید: به دلیل تخریب پل گاومیشان، حضور کمباین‌های خوزستان در دره‌شهر امکان‌پذیر نیست.

  • از بین رفتن محصولات

یکی از کشاورزان شهرستان سیروان در شمال استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: این روزها برداشت محصولات کشاورزی از جمله جو و گندم در شهرستان سیروان آغاز شده است ولی متاسفانه ادوات برداشت آن مثل کمباین به اندازه کافی وجود ندارد و کشاورزان از این مشکل رنج می‌برند. «علی مرادی» اظهار می‌کند: با توجه به بارندگی‌های اخیر و زیاد شدن پوشش گیاهی منطقه که در نتیجه آن احتمال وقوع حریق وجود دارد، مسئولان جهاد کشاورزی دست به کار شوند و تعداد مورد نیاز کمباین را تامین کنند تا دسترنج کشاورزان در اولین فرصت ممکن برداشت شود. وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته به دلیل نبود کمباین یا عدم حضور به‌موقع آن شاهد از بین رفتن محصولات بعضی از کشاورزان شهرستان بر اثر آتش‌سوزی بوده‌ایم.

  • کشاورزان استان از نبود کمباین گله دارند

عضو هیات‌رئیسه شورای اسلامی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از نبود کمباین به تعداد کافی در شهرستان‌های استان انتقاد می‌کند و می‌گوید: با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی نیاز است به اندازه کافی ادوات کشاورزی از جمله کمباین در استان وجود داشت باشد. «هادی هاشمی» اظهار می‌کند: متاسفانه کشاورزان در بیشتر نقاط استان از نبود کمباین به تعداد کافی گله‌مند هستند. با وجود این‌که چند هفته از فصل برداشت می‌گذرد، تعداد کمباین‌ها در بیشتر شهرستان‌ها به اندازه کافی نیست که با توجه به آتش‌سوزی‌های متعدد در مزارع نیاز است مسئولان این مشکل را حل کنند.

  • فعالیت ۴۴۰ دستگاه کمباین در استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: تاکنون از ۱۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ۱۸۰ هزار تن گندم برداشت شده است. «محمد تراب‌میری» با اشاره به فعالیت ۴۴۰ دستگاه کمباین در استان ایلام اضافه می‌کند: کمبود کمباین در برخی نقاط استان ناشی از افزایش سطح زیر کشت و برداشت محصول از مزارع گندم است. وی بیان می‌کند: با هماهنگی‌های انجام شده، به محض اتمام برداشت محصولات در یک منطقه، کمباین‌ها به مناطق دیگر فرستاده می‌شوند و بلافاصله برداشت گندم انجام می‌شود.

میری ادامه می‌دهد: کشاورزان استان هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند چون به زودی از دیگر مناطق کشور تعدادی کمباین‌ برای برداشت محصولات کشاورزی وارد استان می‌شود تا محصول گندمزارهای استان ایلام به‌موقع برداشت شود. وی می‌گوید: نرخ‌های دستمزد مالکان کمباین‌ها از سوی ستاد برداشت محصول کل کشور مصوب و اعلام شده است. هم کشاورزان و هم مالکان کمباین‌ها باید این نرخ‌ها را رعایت کنند که هیچ‌کدام متضرر نشوند.

  • ورود دادستانی دره‌شهر برای حل مشکلات کشاورزان

همچنین، دادستان دره‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: با توجه به درخواست مکرر کشاورزان و نیز استعلام از ادارات مربوطه مبنی بر عدم برداشت کامل محصول گندم در دره‌شهر، خروج کمباین‌ها تا ۲۳ خرداد از این شهرستان ممنوع است. «علی ادبی فیروزجاهی» می‌گوید: همچنین کشاورزانی که تا الان اقدام به برداشت نکرده‌اند تا ۲۰ خرداد مهلت دارند درخواست خود را برای برداشت به جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کنند که کمباین در اختیار آنها قرار بگیرد.

وی می‌افزاید: پس از تاریخ اعلام شده، کمباین‌ها حق خروج از استان را دارند و مسئولیت عدم برداشت محصول بر عهده خود کشاورزان خواهد بود. فیروزجاهی بیان می‌کند: هم‌اکنون نیز، با پیگیری جهاد، کار برداشت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مهلت مقرر، گندم شهرستان به طور کامل برداشت شوند. دادستان دره‌شهر می‌گوید: با توجه به ممنوعیت خروج کمباین به دلیل برداشت محصول گندم، از همه کشاورزان درخواست می‌شود دستمزد کمباین‌داران را به‌موقع پرداخت کنند.

کد خبر 443143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha