علی ابراهیمی: کمیته‌خودرو در مصوبه‌ای مجوز پیش فروش محصولات خودروسازانی را صادر کرد که به دلیل کاهش تیراژ تولید و عرضه ۷۰۰ هزار دستگاه تعهد معوق برای تحویل خودروهای پیش فروش شده قبلی به مشتریان را دارند.

خودرو

به باور کارشناسان عرضه قطره چکانی، کاهش تیراژ تولید و دپوی خودروهای ناقص در پارکینگ شرکت‌های خودروسازی عامل اصلی افزایش قیمت خودرو است. سهم ایران خودرو و سایپا از هدفگذاری امسال تیراژ تولید خودرو یک میلیون و ۲۲۰ هزار دستگاه ۵۵۰ هزار دستگاه است. ایران خودرو ۴۰۰ هزار دستگاه و سایپا ۳۰۰ هزار دستگاه تعهد عمل نشده ناشی از پیش فروش‌های قبلی محصولات خود به مشتریان را در کارنامه‌شان به ثبت رسانده‌اند  با توجه به هدفگذاری خودروسازان برای تولید امسال به نظر نمی رسد دو خودروساز بزرگ ایران  بتوانند به رغم وعده‌های مطرح شده به ایفای تعهدات معوق فروش محصولاتشان تا پایان امسال قادر باشند.

در چنین شرایطی کمیته خودرو یک بار دیگر برای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان مجوز پیش فروش خودرو را به ایران خودرو و سایپا را اعطا کرده ولی با توجه به تیراژ روزانه حداکثر ۳هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو در این دو شرکت خودروساز و تعهدات معوق آنها، دستاوردی جز رشد حجم تعهدات معوق این دو خودروساز و سردرگمی مشتریان به دنبال نخواهد داشت.

  • صدور مجوز پیش فروش خودروسازان

الزام وزارت صنعت به عرضه ۳۰ درصدی تیراژ تولید روزانه خودروسازان در قالب طرح‌های فروش فوری-نقدی در شرایطی به دلیل مشکلات تولید و تعهدات معوق خودروسازان اجرایی نشده که اخیرا کمیته خودرو در مصوبه‌ای مجوز پیش فروش محصولات خودروسازان را صادر کرده و ایران خودرو نیز بر اساس مصوبه جدید ازدیروز اقدام به پیش فروش خودرو دنا پلاس برای بازه‌های زمانی مختلف در سال آینده کرد.  

این در حالی است که سازمان حمایت قبلا اعلام کرده بود، خودروسازان قبل از تحویل خودروهای معوق خود حق پیش فروش خودرو را نداشتند اما درمصوبه جدید، خودروسازان امکان پیش فروش خودرو را پیدا کرده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه جدید کمیته خودرو برای پیش فروش محصولات خودروسازان خبر داده و گفت: کمیته خودرو موافقت کرده خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیش فروش کنند. عباس تابش با بیان این که تعهدات معوقات خودروسازان ارتباطی به این مصوبه ندارد، افزود: در گذشته خودروسازان به دنبال پیش فروش در زمان معوقات برای تامین نقدینگی بودند که با آن مخالفت کردیم. او افزود:در درخواست جدید، خودروسازان پیشنهاد کردند برای زمان پس از معوقات پیش فروش کنند که شرط سازمان حمایت مابه ازای خروج خودروهای تعهدات شده است.

  • ترکیدن حباب قیمتی خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به سیر نزولی قیمت خودرو در بازار اعلام کرد، اکنون قیمت خودرو نسبت به اسفند ۹۷ ارزان نشده است، اما حباب قیمت خودرو اندکی در حال خالی شدن است. حمیدرضا قندی با بیان این که قیمت ها در بازار خودرو در حال ریزش است، افزود: البته این تنها مربوط به خودرو نیست و طی ۱۵ روز گذشته بیشتر اصناف به دلیل رکود حاکم بر بازار شاهد افت قیمت‌ها هستند.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال متاسفانه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته، گفت: اکنون قدرت خرید مصرف کننده در بازارخودرو بسیار کم شده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان، افزود: در حالی‌که قیمت خودرو سراتو در اسفند ماه ۲۵۰ میلیون تومان بود در سال جاری به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما اکنون در رکود بازار، قیمت این خودرو به ۳۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است، گرچه این قیمت نسبت به سه ماه گذشته همچنان ۶۰ میلیون تومان بالا است.

قندی با بیان اینکه اکنون خودروهای وارداتی خرید و فروش نمی شود، گفت: با ورود خودروهایی که در برخی خانه‌ها از سوی مصرف کنندگان ارزان شده بود و همچنین تحویل فوری خودروها از سوی شرکت های خودروساز، حباب قیمت خودرو در حال تخلیه شدن است. او در مورد ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، افزود: البته هنوز شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو تصمیمی نگرفته است، اما جو روانی این تصمیم موجب کاهش قیمت بازار خودرو شده است.

متاسفانه با افزایش قیمت خودرو، در برهه ای از زمان با عرضه قطره چکانی خودرو، بازار تشنه نگه داشته شد تا پنج درصد سود حاشیه بازار که مد نظر خودروسازان بود، محقق شود.

*کمیته خودرو موافقت کرده خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیش فروش کنند

کد خبر 443103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha