مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

رمضان نوری- ایلام –خبرنگار: وجود ۶ روستای هدف گردشگری در استان ایلام فرصتی بی‌نظیر برای جذب گردشگر در این استان به شمار می‌رود اما نبود امکانات باعث شده است گردشگری در این روستاها رونق چندانی نداشته باشد.

روستاهاي هدف گردشگري استان ايلام

ایلام، در غرب ایران، دارای جاذبه‌های فراوانی در بخش گردشگری است. بخش مهمی از زیبایی‌های ایلام در روستاهای این استان قرار دارد؛ روستاهایی که با آمدن فصل گرما قطعا رونق بیشتری می‌گیرند. کلم در شهرستان بدره، حیدرآباد در بخش سیوان، سراب کلان در شهرستان سیروان، پشت‌قلعه در شهرستان آبدانان و زنجیره و سنگ‌سفید در شهرستان چرداول روستاهای هدف گردشگری استان ایلام هستند که به رغم همه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی‌شان از امکانات و زیرساخت‌ها بی‌بهره‌اند. عدم معرفی و نبود راه‌های دسترسی مناسب، تابلوهای راهنما، امکانات تفریحی و رفاهی، کمپ‌های گردشگری و محل استراحت، واحدهای اقامتی و... از مهم‌ترین مشکلات روستاهای هدف گردشگری استان ایلام به شمار می‌روند.

  • عروس روستاهای ایلام در محاق کمبود امکانات

روستای کلم در شهرستان بدره به عنوان عروس روستاهای استان ایلام شناخته می‌شود. در این روستا جاذبه‌های طبیعی متعدد و تپه‌های تاریخی زیبایی وجود دارد که ظرفیت بی‌نظیری را برای جذب گردشگر فراهم کرده است اما به دلیل فقر امکانات، کمتر گردشگری گذرش به این روستا می‌افتد. دهیار روستای کلم به خبرنگار همشهری می‌گوید: نبود زیرساخت‌های لازم مثل راه مناسب و محل مناسب برای اتراق از مشکلات این روستا محسوب می‌شود.

«غلام‌حسین آزادی» ادامه می‌دهد: قرار بود طرح پایلوت گردشگری در روستای کلم با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری اجرا ‌شود که تاکنون محقق نشده است. وی اظهار می‌کند: وجود باغ‌های میوه، گونه‌های مختلف گیاهی، آثار تاریخی، اماکن مذهبی و نیز رودخانه پرآبی که از دامنه کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق استان برای گردشگری، مخصوصا در فصل تابستان به دلیل آب و هوای خنک آن، مبدل کرده است.

  • امکانات زیرساختی؛ نیاز روستاهای هدف گردشگری

یکی از اهالی روستای سراب کلان واقع در شهرستان سیروان نیز به همشهری می‌گوید: روستای هدف گردشگری سراب کلان مشکلات زیادی از جمله نبود گاز لوله‌کشی، اینترنت بسیار ضعیف و قطعی مکرر خطوط تلفن همراه و ثابت دارد. «علی غلامی» می‌افزاید: رودخانه سراب‌ کلان و جنگل‌های بلوط از جاذبه‌های گردشگری این روستا به شمار می‌آیند که چشم‌انداز کم‌نظیری ایجاد کرده‌اند. با این حال، هنوز مسیر ارتباطی روستا مناسب نیست.

  • رونق بومگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: استان ایلام ۶ روستای هدف گردشگری دارد که میراث فرهنگی برنامه‌های مختلفی را برای توسعه آنها در نظر گرفته است. «عبدالمالک شنبه‌زاده» اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما رونق و توسعه بومگردی در روستاهای هدف گردشگری است به طوری که تا الان ۴۰ واحد بومگردی در این روستاها راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به این‌که واحدهای بومگردی برای اقامت گردشگران و پذیرایی از آنها با غذاهای بومی و محلی راه‌اندازی شده است، ادامه می‌دهد: خوشبختانه میزان استقبال گردشگران از واحدهای بومگردی‌ در روستاهای هدف گردشگری استان طی سال جاری بسیار خوب بوده است. شنبه‌زاده می‌گوید: طی اردیبهشت سال جاری ۱۷۰۰ نفر در این اقامتگاه‌ها اسکان یافتند.

  • اختصاص اعتبار 

شنبه‌زاده با اشاره به این‌که روستاهای هدف گردشگری از ظرفیت بسیار بالایی برای جذب گردشگر برخوردار هستند، می‌گوید: ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان از مهم‌ترین اهداف در توسعه روستاهای هدف گردشگری ایلام است. مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام می‌افزاید: در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی روستاهای هدف گردشگری استان و همچنین راهنمایی مسافران و گردشگران، کار ساخت تابلوهای معرفی روستاها به اتمام رسیده و در مرحله نصب است. وی بیان می‌کند: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار به توسعه زیرساخت‌ها در روستای هدف گردشگری زنجیره علیا در شهرستان چرداول طی سال جاری اختصاص یافته است. شنبه‌زاده می‌گوید: با این میزان اعتبار، مسیر دسترسی روستای زنجیره علیا به منطقه گردشگری امامزاده پیرحسین‌(ع) بهسازی می‌شود.

  • اجرای برنامه‌های ملی 

این مسئول با اشاره به ظرفیت‌ تولید زردآلو در روستای هدف گردشگری حیدرآباد میشخاص اظهار می‌کند: هر سال جشنواره برداشت زردآلو همراه با برپایی آیین‌های بومی و محلی در این روستا برگزار می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام همچنین با اشاره به ظرفیت تولید برنج محلی در روستای هدف گردشگری سراب کلان می‌گوید: جشنواره برداشت برنج عنبربو روستای سراب کلان در تقویم میراث فرهنگی کشور درج شده است.

  • نیاز به تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی

شنبه‌زاده بیان می‌کند: مشکلات زیادی در روستاهای هدف گردشگری در زمینه امکانات وجود دارد که رفع آنها قطعا نیازمند حضور دیگر دستگاه‌های اجرایی است. وی ادامه می‌دهد: نیاز است دستگاه‌هایی مثل مخابرات، راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها، شرکت‌های برق، آب و فاضلاب روستایی، جهاد کشاورزی و... برای توسعه امکانات روستاها از جمله شبکه ارتباطات، راه دسترسی، آب‌رسانی و برق‌رسانی و... و. پای کار باشند. این مسئول می‌گوید: اعتبارات و امکانات میراث فرهنگی جوابگوی حل تمامی مشکلات روستاهای هدف گردشگری نیست و حضور دیگر دستگاه‌های اجرایی باعث رونق گردشگری در این روستاها می‌شود. آب و هوای مناسب و وجود جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی و تاریخی در روستاهای هدف گردشگری ایلام فرصتی برای اشتغال در این روستاهاست. یکی از مهم‌ترین نیازهای بخش گردشگری ایلام، معرفی روستاهای هدف گردشگری آن در سطح کشور است؛ موضوعی که تحقق آن به توجه ویژه مسئولان ملی و استانی نیاز دارد.

کد خبر 442997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha