جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: چند سال پس از بروز و ظهور شبکه‌های مجازی، افرادی با نام ترول وارد فضای مجازی شدند. ترول‌ها با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند.

ترول

 از ترول، تعاریف گوناگون  ارائه شده است. از ترجمه انگلیسی آن به معنی فریفتن تا ریشه‌های اساطیری آن در افسانه‌های اسکاندیناوی که به غول‌هایی که دشمن زندگی انسان‌ها هستند.

  تعریف دیگری هم  از ترول، ارائه شده است  و آن  شیوه‌ای از ماهی‌گیری است که قایق در حال حرکت، با استفاده از طعمه، ماهیان را گرفتار خود کرده و صید می‌کند.

 اما متداول‌ترین تعریف برای ترول  این است: ترول در گفتمان اینترنتی به افرادی گفته می‌شود که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند.

ترول‌ها، افرادی است که در اتاق‌های گفتگو، تالارها، وب نوشت‌ها یا تارنماهای کاربر-محور،  پیام‌هایی ارسال می‌کنند که حاوی مطالب ناراحت‌کننده یا جنجال‌برانگیز است.

در حالی که در یک جمع اینترنتی کاربران با حسن نیت بحثی را دنبال می‌کنند، ترول‌ها با پیش کشیدن بحث‌های نامربوط یا توهین آمیز، به دنبال مطرح کردن خود و متشنج کردن فضای گفتگو است.

تاریخچه نام ترول، به افسانه‌های اسکاندیناوی بازمی‌گردد. غول‌های کوتوله‌ی زشتی که در غارها زندگی می‌کردند و معمولاً در تاریکی بیرون می‌آمدند و مزاحم مسافران و رهگذران می‌شدند.

 گفته شده است که ترول‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ با خلاقیت گروهی به نام یوزنت، در صفحه‌های اینترنت ظاهر شدند که هدف‌شان سر به سر گذاشتن آدم‌ها و دست انداختن دیگر اعضای گروه در وب سایت‌ها بود.

ترول‌ها، افرادی هستند که در دنیا ی مجازی،  بین گروه  نفاق و عده‌ای را با اظهارنظرهای متفاوت به جان هم می‌اندازند. رفتارهایی که هدف اصلی آن این است که جرقه‌ای را برای یک مشاجره راه بیندازد تا بقیه را به عکس‌العمل‌های احساسی وا دارد و بحث‌های نه‌چندان با ربط را ایجاد کند.

 ترول‌ها، هدف‌شان ایجاد یک بحث منطقی و سازنده نیست بلکه تنها به‌دنبال جلب‌توجه کردن در صفحات مجازی هستند،  وظیفه‌ای که خود ترول‌ها به‌خوبی از پس آن برآمده‌اند و در فاصله کوتاهی از منتشر شدن‌شان، نظر کاربران فراوانی را به خود جلب می‌کنند.

* انواع ترول

ترول‌ها انواع مختلفی  دارند.

  • ترول‌های توهین‌کننده: این ترول‌ها از همه چیز و همه کس متنفرند. کارشان توهین و ناسزا گفتن به دیگران است. به هر کاری دست می‌زنند تا با ایجاد تنش، سایرین را اذیت کنند.
  • ترول‌های سمج در جر و بحث:  این ترول‌ها دوست دارند در همه گفتگوها مشارکت داشته باشند. همیشه  می‌خواهند،  حق با آن‌ها باشد. پست‌هایی که می‌گذارند بسیار طولانی است. آن‌قدر بر نظراتشان پافشاری می‌کنند تا دیگران مجبور به تسلیم می‌شوند.
  • ترول‌های ملا لغتی:  این ترول‌ها فقط در جستجوی غلط‌های املایی و دستوری هستند تا آن غلط‌ها را به رخ دیگران بکشند. معمولا خودشان برای مصون ماندن از هرگونه سرزنش، از غلط‌یاب‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند.
  • ترول‌های همیشه رنجور:  این ترول‌های متخصص واقعی در تبدیل کردن یک شوخی خیلی کوچک به مشاجره‌ای بزرگ هستند. آن‌ها همیشه نقش یک قربانی را در گروه‌ها بازی می‌کنند.
  • ترول‌های خودنما:  این ترول‌ها فقط خودشان حرف می‌زنند و به دیگران مجال صحبت نمی‌دهند. در مطالبی که می‌گذارند از هر دری سخن می‌گویند و اهمیتی نمی‌دهند کسی به آن‌ها توجهی می‌کند یا نه.
  • ترول‌های بدزبان:  این ترول‌ها در پست‌های خود ناسزاهای کلامی را به‌طور مشخص تایپ می‌کنند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.
  • ترول‌های تک‌کلمه‌ای:  ترول‌هایی که در پاسخ به پست‌های دیگران فقط از کلماتی مثل؛    what، Yes، No استفاده می‌کنند. این پست‌های تک‌کلمه‌ای زمانی خیلی آزاردهنده می‌شوند که داخل یک بحث جدی و داغ، پشت سر هم تکرار شوند.
  • ترول‌های مغرور و خودپسند:  در تمام اظهارنظرهایشان مبالغه می‌کنند. معمولا مسائلی را هم مطرح می‌کنند که کوچک‌ترین ارتباطی به بحث اصلی ندارد. این افراد، نشانه‌هایی از ترول‌های خودنما و عالِم‌نما هم دارند. به این دسته از ترول‌ها، ترول‌های افراطی می‌گویند.
  • برخی از ترول‌ها کارشان ‌عوض کردن بحث‌هایی است که اتفاق می‌افتد. آن‌ها معمولاً پست‌هایی کاملاً خارج از موضوع می‌گذارند و باعث تغییر جریان سالم گفتگو می‌شوند. اوضاع زمانی وخیم می‌شود که کسی بخواهد موضوع از مسیر خارج‌شده را مجدد به جای اول بازگرداند.
  • ترول‌های هرزنامه‌پراکن ِفرصتطلب: این‌ها نه‌تنها فرصت‌طلب هستند که گاهی با پخش کردن هرزنامه مشکلاتی را رقم می‌زنند. این ترول‌ها بدون توجه به موضوع بحث، با سوءاستفاده از فضای ایجادشده پست‌های خود را ارسال می‌کنند تا محصول یا خدماتشان را به فروش برسانند.
  • ترول‌های بچه: این افراد در جواب هر پستی یک عبارت کوچک و بچه گانه را تکرار ی کنند و تنها هدفشان شوخی کردن و آزار دیگران است.
  • ترول‌های خشمگین: این افراد که ترول‌های آتشین نیز نام دارند افرادی بسیار تنها هستند که از دست تمام دنیا عصبانی شده اند. چنین ترول‌هایی هر کجا و در هر موقعیتی که باشند این احساسات منفی خود را به دیگران منتقل کرده و باعث ناراحتی و خشم آنها می‌شوند. ترول کردن این افراد به این خاطر نیست که مطلب شما او را عصبانی کرده است بلکه آنها از هر کسی و هر چیز عصبانی هستند.
  • ترول‌های باهوش منفی: این افراد تمایل دارند  که با بیان داستان فیلم یا کتابی که تازه خریده اید تمام هیجان و سرگرمی را از بین ببرند. این افراد بیشتر به کسانی توجه می‌کنند که از خود حساسیت نشان می‌دهند و هر چه حساسیت بیشتر باشد برخورد آنها شدیدتر می‌شود.
  • ترول سوپرمن:  هر کاری که کرده باشید ترول سوپرمن بهتر از شما آن کار را انجام داده است. هر جا که رفته باشید او پیش از شما آنجا بوده و چیزهای بیشتری دیده است. هر توانایی که شما داشته باشید او از شما بهتر و قوی‌تر است.
  • چطور با ترول‌ها برخورد کنیم؟ کارشناسان می‌گویند: در رفتار با ترول‌ها،  باید چند نکته مهم را در نظر بگیریم. اولین قدم نادیده گرفتنشان است. به ترول‌ها پاسخ ندهید و فقط سکوت اختیار کنید. آن‌ها سعی دارند با تحریک و عصبانی کردن، شما را در دام خود اسیر کنند. زمانی که این قدم را برداشتید بهتر است در محیط کاری یا فضایی که در آن فعالیت دارید، موضوع ترول‌ها را به مدیران سیستم گزارش دهید و آن‌ها را نسبت به رفتار و عملکرد ترول‌ها مطلع کنید. در انتها نیز باید قدم نهایی در مواجه با ترول‌ها و هر رفتار آزاردهنده‌ای در دنیای مجازی را بردارید و آن‌ها را بلاک کنید. از کنترل‌کننده‌های موجود برای بلاک کردن ترول‌ها استفاده و با این روش حتی‌الامکان از فضای خشونت و تنش دوری کنید.

یکی از تکنیک‌های بازدارنده‌ای که سایت‌های شناخته شده نظیر فیس‌بوک، بلاگر و غیره برای مقابله با خرابکاری انجام می‌دهند، محدود کردن امکان فعالیت به کاربران ثبت نام کرده‌است. با این روش آمار خرابکاری تا حدی کاهش می‌یابد چرا که خرابکاری را مشکل‌تر و ردیابی کاربر خاطی را آسان‌تر می‌کند.

کد خبر 442975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha