مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
۰ نفر

فروغ جباری- شیراز- خبرنگار: یکی از راه‌های خارج شدن از چالش‌های اقتصادی فعلی، اشتغال‌زایی و حمایت از بنگاه‌ها و تشکل‌هایی است که به این عرصه وارد شده‌اند. استانداری فارس به‌عنوان مهم‌ترین حامی آنها می‌تواند با ارائه تسهیلات و فراهم کردن زمینه اجرای طرح‌های اشتغال، گام‌های موثری در این راستا بردارد.

بهار اشتغال‌زایی
  • حمایت از طرح‌های اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار فارس به بازدید کمیته نظارت استان از طرح‌های اشتغال پایدار فراگیر، روستایی و عشایری اشاره می‌کند و می‌گوید: این کمیته در سال گذشته از ۱۱۵ طرح و از ابتدای امسال از ۳۶ طرح بازدید داشته که از این مجموع ۵۶ طرح به بهره‌برداری رسیده و ۹۲ طرح در دست ساخت است. «یدالله رحمانی» با اشاره به این‌که از طرح‌های مذکور ۱۰۸ طرح ایجادی، ۳۲ طرح توسعه‌ای و ۱۱ طرح در گردش است، می‌افزاید: همزمان با نظارت کمیته استان بر طرح‌ها، فرمانداران، بخشداران و دهیاران نیز به‌عنوان ناظر از طرح‌های در حال اجرا بازدید
 کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: از ۲ هزار و ۲۱۸ طرح اشتغال روستایی، ۳۹۶ طرح تسهیلات بالاتر از ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند که از این تعداد ۲۶۸ طرح به بهره‌برداری کامل رسیده، ۹۶ طرح در حال اجراست و ۳۲ طرح دارای انحراف کامل بوده است. وی با بیان این‌که در طرح‌های اشتغال روستایی برای ۱۳۵۵ نفر اشتغال‌زایی شده، ادامه می‌دهد: طبق گزارش‌های کمیته بازرسی در این طرح‌ها هم‌اکنون یک‌هزار و ۳۲۴ نفر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

  • منابع ابلاغ شده

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار به طرح‌های مصوب بانک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ۴ هزار و ۴۲۳ طرح به ارزش ۱۹ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان از طرح‌های اشتغال روستایی و عشایر مورد تصویب بانک‌ها و ۴ هزار و ۲۷ طرح به ارزش ۵۷۵ میلیارد تومان منعقده بانک‌ها و موسسات عامل است. رحمانی در خصوص ارزش منابع ابلاغ شده به موسسات عامل و تسهیلات مصوب و پرداختی آنها بدون احتساب طرح‌های حمایتی، اضافه می‌کند: سهم فارس در منابع ابلاغ شده یک‌هزار و ۳۷۹ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۷۹۳ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است. وی می‌افزاید: سهم طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری در منابع ابلاغ شده ۳۴۶ میلیارد تومان بوده که ۳۲۶ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

رحمانی ادامه می‌دهد: در طرح اشتغال فراگیر نیز مبلغ یک‌هزار و ۳۳ میلیون ریال ابلاغ شده که ۴۶۷ میلیون ریال آن تخصیص داده شده است. وی به میزان سهمیه ابلاغی و تخصیصی دستگاه‌های حمایتی اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان سهمیه ابلاغی دستگاه‌های حمایتی بنیاد شهید و امور ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) مبلغ ۱۳۷ میلیارد تومان بوده که به طور صد درصد به بانک‌ها و موسسات عامل تخصیص یافته است.

  • حمایت از مشاغل نوپا

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار فارس بر ضرورت حمایت جدی از مشاغل نوپا و استارت‌آپ‌ها تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به جدید و نوپا بودن بعضی از فعالیت‌ها که غالبا بر پایه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد، لازم است هم پارلمان بخش خصوصی و هم بخش‌های دولتی به حمایت از این مشاغل بپردازند. رحمانی با بیان این‌که مشاغل نوپا با سرمایه‌های نسبتا کم، اشتغال زیادی را به‌ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند، ادامه می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حمایت‌های لازم تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی از مشاغل نوپا به صورت جدی آغاز می‌شود. وی اضافه می‌کند: با توجه به اهمیت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران، این مرکز باید به‌عنوان میز خدمت سرمایه‌گذاری عمل کند و تا به ثمر رسیدن طرح‌ها و مرحله بهره‌برداری پیگیری جدی را در دستور کار قرار دهد.

  • درنگ

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار فارس به مشکلات سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف به‌خصوص مشاغل نوپا اشاره و اضافه می‌کند: گروه کارشناسی کمیته جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری باید مشکلات عمده متقاضیان اخذ مجوز را از طریق تحلیل نتایج و بازخوردهای جلسات کمیته جذب شناسایی، احصاء و طی یک برنامه‌ریزی منسجم رفع کند. «یدالله رحمانی»  در خصوص سرمایه‌گذاری‌هایی که به‌صورت زنجیره ارزش هستند، می‌افزاید: در بخش‌هایی مانند کشاورزی توجه به تولیداتی که می‌توانند ما را از واردات کالاهای مشابه بی‌نیاز کنند با توجه به تامین نیازهای داخل کشور ضروری است. رحمانی تاکید می‌کند: تمامی کارشناسان دستگاه‌ها موظفند به سرمایه‌گذاران مشاوره تخصصی ارائه بدهند و سرمایه‌گذار را به سمت استفاده از فناوری‌های جدید در ساختار تولید و کاهش مصرف نهاده‌ها در فرایند تولید و نهادسازی هدایت کنند.

کد خبر 442969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha