شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
۰ نفر

محمد مهرچیان - قائم‌مقام کارگروه توسعه گردشگری پایدار: اصفهان با تمدن چند هزارساله، قلب ایران و نقطه عطف چهارراه ارتباطی شرق به غرب در جهان است.

محمد مهرچیان

یکی از مزیت‌های پایدار این شهر در طول تاریخ موقعیت استراتژیک آن در مسیر ارتباطی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان شرق دور و اروپا در غرب و کشورهای شمالی با آب‌های آزاد و اقیانوس است و بدین سبب در هزاران سال گذشته، هرچند به دلیل شناخته‌شده بودن در جهان (که در هزاره سوم آن را برندینگ می‌نامند) مورد هجمه‌های بسیار قرار گرفته است، سرو قامتش همیشه برافراشته شده و جایگاه خود را در جهان دوباره به دست آورده است.

دیروز که رسیدن یک خبر از شرق دور تا غرب ماه‌ها طول می‌کشید و قاصدان با اسب و استر پیام‌رسانی می‌کردند، آوازه و شهرت اصفهان در همه نقاط جهان پیچیده بود که اسناد آن را می‌توان در سفرنامه‌های متعدد در دل کتب تاریخ پیدا کرد. اما امروز با گسترش ارتباطات و پدید آمدن پارادایم‌های جهانی مانند اینترنت و رسیدن بشر به نسل‌های سوم و چهارم شبکه‌های اجتماعی لزوم حضور فعال و ایجاد ارتباط موثر در جهان بیش از هر روز است. ارتباط فعال با سازمان‌ها و شبکه‌های جهانی امروز در این دنیای کوچک که اخبار آن در کسری از ثانیه از شرق تا غرب منتشر می‌شود و در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرد، از ضروریات است.

در این میان، سودجویانی که در طول تاریخ با استعمار ممالک دیگر به قصد غارت منابع و استثمار به کشورهای دیگر لشکرکشی می‌کردند و متعرض منابع و اموال مستعمرات خود می‌شدند به شیوه‌ای نوین با راه‌اندازی برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند ناتو سعی در حفظ منافع چند صدساله خود دارند، ولی سازمان‌هایی مانند شانگهای نیز با حفظ کرامت همه اعضا و بهره‌وری از ظرفیت‌های کشورهای عضو از پارادایم پدیدآمده در جهان استفاده بهینه کرده‌اند و با برقراری ارتباط سازنده سعی در گسترش همکاری و رسیدن به توسعه پایدار دارند.

اصفهان نیز که دارای مزیت رقابتی پایدار در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی است، می‌تواند ضمن حضور موثر در سازمان‌های بین‌المللی مانند شانگهای و مشارکت در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با آنان، زمینه‌های حضور آنان را در رویدادهایی مانند نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی که در پایان خرداد ماه برگزار می‌شود، فراهم کند و با اجرای پروژه‌های بزرگ مانند «اصفهان ۲۰۲۰» که استانداردهای «شهر گردشگر» را ایجاد و تقویت می‌کند، مسیر خود را برای رسیدن به توسعه پایدار هموار کند. حال ما هستیم و اعتبار چند هزارساله اصفهان و رسالت سنگینی که در این زمان بر دوش ما است.

کد خبر 442966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha