شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

پوپک قاسمی- نیر- خبرنگار: شهر نیر به عنوان ورودی استان اردبیل از طرف تبریز نیازمند توسعه شهری و تامین زیرساخت‌هاست. این شهرستان با این‌که ظرفیت ویژه در زمینه توسعه گردشگری و صنعتی دارد رسیدن به این توسعه نیازمند تامین زیرساخت‌های اصلی و توسعه امکانات شهری است.

روستای کورعباسلوی

در حال حاضر، شهرستان نیر جزو مهاجرفرست‌ترین شهرستان‌های استان اردبیل در سه دهه اخیر بوده و جمعیت آن از ۸۰ هزار نفر در بیست سال گذشته به حدود ۲۰ هزار نفر رسیده است. هر چند به ثمر رسیدن طرح‌های گردشگری در این منطقه با موانعی روبه‌رو است اما با تکمیل بزرگ‌ترین پروژه‌ بخش کشاورزی در نیر، توسعه اقتصادی مهم‌ترین اتفاق ماه‌های آینده در این شهرستان خواهد بود. پروژه آبیاری اراضی سد سرخاب درحال اجراست و قرار است با تکمیل این طرح ۳۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سرخاب شهرستان به  آبیاری مکانیزه مجهز می‌شود.

  • مشکلات اهالی نیر

«سعید نعمتی» از اهالی روستاهای شهرستان نیر، از مشکل اختلال تلفن همراه در نیر گلایه می‌کند و می‌گوید: نیر شهرستان گردشگری است، اما روستاهای این شهرستان در نقطه کور آنتن تلفن همراه قرار دارند که علاوه بر اهالی روستاها، برای گردشگران نیز دردسرساز است. یک شهروند اهل نیر از نبود شبکه فاضلاب این شهرستان گلایه و اظهار می‌کند: سال‌هاست پروژه شبکه فاضلاب نیر در حال اجراست و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب باعث مشکلات بهداشتی برای شهر و محیط ‌زیست این شهر شده است. «توحید ضیایی» ادامه می‌دهد: نه‌تنها شهر نیر، بلکه روستاهای این شهرستان نیز باید تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار گیرند، چراکه جاری شدن فاضلاب روستاها در سد یامچی باعث ایجاد مشکلات بهداشتی آب شرب اردبیل می‌شود.

«یونس ملک‌زاده» هم درباره مشکلات شهری نیر می‌گوید: این شهر کمربندی و کنارگذر ندارد و نبود پارکینگ باعث می‌شود خیابان اصلی این شهر ترافیک سنگینی داشته باشد. خیابان‌ها و معابر شهر نیز آسفالت مناسبی ندارند و مردم نیر انتظار دارند با توجه به گردشگری بودن این شهر توجه بیشتری به ظاهر شهر و رفع مشکلات مردم شود.

  • پیگیری از فرماندار

فرماندار نیر در گفت‌وگو با همشهری با تاکید بر توسعه گردشگرمحور نیر از اجرای ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرستان نیر خبر می‌دهد. «ابراهیم امامی» در مورد آخرین وضعیت شبکه فاضلاب و زمان بهره‌برداری از این پروژه می‌گوید: شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب نیر از پیشرفت قابل قبول ۸۵ درصدی برخوردار است و تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. وی در مورد اختلال تلفن در روستاهای این شهرستان می‌گوید: تقویت آنتن‌دهی و رفع اختلالات تلفن همراه در برخی از روستاهای شهرستان در برنامه کاری ما قرار دارد. بر این اساس با هدف توسعه و تقویت زیرساخت‌های مخابراتی شهرستان امسال ۴۴ روستای این شهرستان از اینترنت پرسرعت برخوردار خواهند شد.

فرماندار نیر در مورد وضعیت آسفالت معابر عنوان می‌کند: در فصل کاری سال جاری، عملیات روکش و بهسازی آسفالت معابر اصلی شهر نیر انجام خواهد شد. این مسئول با اشاره به جمعیت مهاجر قابل توجه این شهرستان اظهار می‌کند: مهاجرت از روستاهای نیر بیشتر به دلیل نبود اشتغال است. با تسهیلات اشتغال پایدار روستایی سعی در کاهش مهاجرت داریم و دولت هم تسهیلات ارزان‌قیمتی در اختیار متقاضیان روستایی قرار می‌دهد. وی با اشاره به تکمیل بزرگراه این شهرستان اظهار می‌کند: شهرستان نیر در ردیف بزرگراه بستان‌آباد - سراب - نیر قرار دارد و با اجرا شدن این بزرگراه تحول مهمی در زمینه زیرساخت حمل و نقلی این شهرستان رقم خواهد خورد.

  • طرح‌هایی برای ترافیک

فرماندار نیر همچنین از اجرای طرح‌های شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای روان‌تر کردن ترافیک خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در این زمینه شهرداری نیر اقداماتی انجام داده است تا با اجرای طرح‌هایی برای بازگشایی مسیر اقدام کند و وجود کنارگذر در شهرستان نیر این مشکل ترافیکی را به شکل قابل توجهی حل خواهد کرد.  امامی می‌گوید: در حال حاضر، برای انتقال حجم سنگین ترافیک داخل شهر به‌ویژه در روزهای تعطیل که مسافران به بولاغلار نیر می‌آیند، پلیس راهنمایی و رانندگی ترافیک را از طریق خیابان‌های فرعی به خروجی شهر هدایت می‌کند.

  • اهالی در انتظار سد سرخاب

فرماندار نیر همچنین با بیان این‌که پروژه آبیاری اراضی سد سرخاب درحال اجراست، اظهار می‌کند:‌ در این طرح ابتدا آب مورد نیاز اراضی از رودخانه آغلاغان چای برداشت و از طریق خطوط لوله به ابتدای اراضی حقابه ۸ روستای واقع در محدوده طرح منتقل می‌شود. وی می‌افزاید: با اجرای این طرح ۳۵۳۰ هکتار از اراضی دیم و نیمه‌آب و آبی روستاهای سرخاب، گوگه گوگرچین، وله زاقرد، قره‌تپه، بوران و ویرثق به سیستم آبیاری کم‌فشار مجهز و موجب بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک توسعه کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد. امامی عنوان می‌کند: در حالت کلی ۶ نهر اصلی از رودخانه آغلاغان‌چای منشعب می‌شود که با لوله‌گذاری با استفاده از لوله پلی‌اتیلن به طول ۸۰ کیلومتر، احداث ۳۷۸ باب آبگیر سر مزارع و ۲۷ باب حوضچه فشارشکن به قالب شبکه آبیاری اصلی و فرعی کم‌فشار تبدیل می‌شود.

آبیاری مکانیزه ۳۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی 

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به این‌که ۳۶۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سرخاب شهرستان آبیاری مکانیزه می‌شود، اظهار می‌کند:‌ یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بخش کشاورزی که در شهرستان نیر درحال اجراست همین پروژه آبیاری مکانیزه اراضی پایاب سد سرخاب است. «رضاکریمی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای اجرای این پروژه ۵ پیمانکار در حال فعالیت هستند و آبیاری این پروژه به صورت کم‌فشار و مکانیزه در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت. وی بیان می‌کند: برای اجرای این پروژه ۲۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و بعد از اتمام آن ۳۶۰۰ هکتار از اراضی ۸ روستای پایین‌دست تحت پوشش آبیاری مکانیزه قرار خواهند گرفت.

  • توسعه گردشگرمحور

معاون فرماندار نیر هم از نهایی شدن مطالعات طرح جامع گردشگری منطقه بولاغلار خبر می‌دهد و می‌گوید: تا یک ماه آینده مطالعات این طرح از سوی مشاور طرح نهایی می‌شود. به گفته «طاهر براتچیان» سرمایه‌گذارانی برای اجرای این طرح گردشگری اعلام آمادگی کرده‌اند. وی از اختصاص ۴۰۰ میلیون ریال برای بهسازی غار تاریخی گلستان خبر می‌دهد و می‌افزاید: کاوش داخل غار هم نیازمند اعتبار است. معاون فرماندار نیر با اشاره به رتبه اول شهرستان نیر در استان با تعداد ۷ منطقه نمونه گردشگری عنوان می‌کند: پنج بنای تاریخی قیرمیزی کورپو، کاروانسرای شاه‌عباسی، دهکده و غارهای تاریخی گلستان و اباذر با فضاهای معماری خاص و سنگر نظامی واقع در جاده قدیم نیر - سراب نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

براتچیان تاکید می‌کند: تامین زیرساخت‌های مورد نیاز منطقه گردشگری سبلان (برجلو) جزو اولویت‌های گردشگری شهرستان است و تامین اعتبار آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. معاون فرماندار نیر ادامه می‌دهد: با اجرای ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرستان گام‌های موثری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیر برداشته شده است. این مسئول با اشاره به ظرفیت روستای هدف گردشگری کورعباسلو در دامنه قلعه تاریخی یوینی یوغون برای حل زیرساخت‌های دو پروژه گردشگری روستای کورعباسلو قول مساعد داد.

  • ظرفیت‌های گردشگری نیر

شهرستان نیر با در اختیار داشتن ۷ منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل میزبان ده‌ها هزار گردشگر از جای‌جای کشور است، اما مهم‌ترین ضعف موجود در این زمینه فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه و نبود امکانات رفاهی برای اهالی این شهرستان است. این شهرستان در ۳۵ کیلومتری مرکز استان در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز قرار دارد و به لحاظ سنگ‌نوشته‌های اورارتویی به سراب و سبلان و معماری خاص صخره‌ای از استقرارگاه‌های قدیمی استان است. قرار گرفتن خطوط فرعی جاده تاریخی ابریشم در این شهرستان نمایانگر رونق آن در دوره‌های گذشته است. رودخانه بالخلی، آبشار گورگور آلوارس، منطقه نمونه گردشگری سقزچی، منطقه گردشگری بولاغلار، روستای گلستان نیر، روستای ایلانجیق، پل آغلاغان، منطقه نمونه گردشگری سبلان، آتشکده نیر اعظم، پل قرمز (قیرمیزی کورپی)، دهکده صخره‌ای اباذر، سد یامچی و آب معدنی حمام و قبرستان قره‌شیران از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.  

کد خبر 442957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha