هادی پناهی- ارومیه - خبرنگار: نبود بیمارستان مناسب برای زنان در آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه سلامت در این استان به شمار می‌رود.

بیمارستان جامع زنان

اما با تدابیر اندیشیده شده از ۲ سال قبل پروژه ساخت بیمارستان تخصصی زنان در ارومیه اجرایی شده و در مدت کوتاهی، به همت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، در آستانه اتمام است. در حال حاضر این بیمارستان مهم با پیشرفت ۸۵ درصدی در انتظار ابلاغ بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن تا هفته دولت امسال به پایان برسد و بخشی از نیاز مهم حوزه سلامت در استان برطرف شود.  

  • ارتقای شاخص‌های بهداشتی

استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: در سال‌های گذشته شاخص سلامت آذربایجان غربی در کشور همیشه رتبه‌های پایینی داشت و مردم، نمایندگان مجلس و مسئولان دغدغه افزایش شاخص‌ها را داشتند. اما با پروژه‌های بزرگی که در استان شروع شده‌اند، این شاخص روند صعودی گرفته است. بر این اساس، سال گذشته ۵۵۰ تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی افتتاح شد و اکنون سرانه فضای فیزیکی درمان در شهرهای استان رقم بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده است.   «محمدمهدی شهریاری» بیان می‌کند: امروز بیمارستان زنان در کمترین زمان ممکن به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده است. افتتاح این مرکز درمانی باز هم شاخص‌های سلامت را در استان ارتقا خواهد داد.

به گفته استاندار، تاکنون ۷۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است و بر اساس گزارش‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی، به ۶۰ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز است که کار به اتمام برسد. شهریاری با اشاره به بیمارستان آیت‌الله خویی، دیگر پروژه درمانی استان، می‌گوید: این بیمارستان در حال حاضر ۹۸ درصد پیشرفت دارد و در هفته دولت افتتاح خواهد شد. البته این بیمارستان هم برای تکمیل به تامین اعتبار نیاز دارد اما عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

  • ابلاغ اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز می‌گوید: عملیات اجرایی بیمارستان جامع زنان ارومیه از مرداد سال ۹۶ آغاز شده است و اکنون دومین سال خود را سپری می‌کند. در صورت تامین اعتبار شاهد افتتاح این بیمارستان در تابستان سال جاری خواهیم بود که این زمان برای ساخت بیمارستان در کشور منحصر به فرد است. «جواد آقازاده» بیان می‌کند: این بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی است و در صورت تامین اعتبار در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

این مسئول با بیان این‌که برای تهیه تجهیزات بیمارستان به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار می‌کند: البته مشکل ما اجرای پروژه است نه تجهیز آن چون هر بیمارستانی که ما افتتاح کرده‌ایم، وزارت بهداشت آن را تجهیز کرده است. آقازاده با تقدیر از حمایت‌های استانداری بیان می‌کند: با دستور استاندار، تا چند روز آینده اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای ادامه پروژه تخصیص خواهد یافت. وی با اشاره به کار بزرگی که با همدلی پیمانکار و دست‌اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است، اظهار می‌کند: «مسعود پزشکیان» نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در بازدیدی که چندی قبل از این بیمارستان داشت، اعلام کرد این پروژه در زمینه مشاور، پیمانکار و کارفرما الگویی برای پروژه‌های ساختمانی کشور است.

  • پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به سایر پروژه‌های بیمارستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: غیر از بیمارستان جامع زنان، به بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی قابل توسعه به هزار تخت، بیمارستان روانپزشکی و بیمارستان سوانح و سوختگی در ارومیه نیاز داریم که تمامی اینها معطل زمین در سایت جهتلو هستند.
وی عنوان می‌کند: با برگزاری جلسات متعدد، استانداری موافقت کرده است ۲۶ هکتار از زمین منطقه آن را  در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شود که البته چندان مورد رضایت ما نیست. کاش مخالفین طرح، به جای بخشی‌نگری، اولویت‌های استان را در نظر می‌گرفتند.  

آقازاده تاکید می‌کند: از دیگر پروژه‌های مهم درمانی آذربایجان غربی بیمارستان آیت‌الله خویی است که در حال حاضر ۹۸ درصد پیشرفت دارد. با تامین اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی، با توجه به آن‌که تجهیزات این بیمارستان از قبل آماده شده است، این پروژه درمانی هم در هفته دولت قابل افتتاح خواهد بود.
این مسئول با اشاره به بیمارستان نقده در جنوب استان که از سوی رئیس‌جمهوری کلنگ‌زنی شده است و ۱۵ درصد پیشرفت دارد، عنوان می‌کند: بیمارستان‌های اشنویه و پیرانشهر نیز با ۶۴ درصد پیشرفت در دست اداره راه و شهرسازی هستند و ما در ساخت آنها نقشی نداریم. همچنین بیمارستان تکاب با ۹۵ درصد پیشرفت در دست این اداره است که شاید در هفته دولت افتتاح شود. تجهیزات این بیمارستان آماده و در انبار است و در انتظار تکمیل ساختمان آن هستیم.

آقازاده با اشاره به اتمام بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی میاندوآب نیز اظهار می‌کند: این پروژه آماده افتتاح است و به صورت موقت تحویل داده شده است. تجهیزات آن نیز به آنجا منتقل شده است که بعد از ماه مبارک رمضان از سوی وزیر بهداشت همراه با ۳۵ پروژه بهداشتی درمانی افتتاح می‌شود. با افتتاح تمام این بیمارستان‌ها، شاخص تخت ما در کشور به ۴/۲ درصد خواهد رسید. البته با توجه به رشد جمعیت در استان نیاز به تخت همچنان وجود دارد.

  • بار مشکلات درمانی در استان کم می‌شود

آذربایجان غربی طی سال‌های گذشته جزو استان‌هایی به شمار می‌رفت که بیشترین پروژه‌های بیمارستانی ناتمام را داشت و با آغاز احداث یکی بدون اتمام دیگری به تعداد آنها افزوده می‌شد. اما در چند سال اخیر اهتمام جدی مسئولان به اتمام پروژه‌های درمانی استان بیش از گذشته شده است و برخی از این طرح‌ها به ایستگاه پایانی خود رسیده‌اند. آذربایجان غربی در حوزه بهداشت و درمان در رتبه‌های آخر جدول رده‌بندی میان استان‌های کشور قرار دارد و به نظر می‌رسد با محقق شدن وعده مسئولان مبنی بر افتتاح برخی از طرح‌های درمانی در سال جاری، این شاخص روند صعودی داشته باشد. طبق تاکید مسئولان، با هدف بهبود شاخص‌های بهداشتی در مرکز استان، ۲ بیمارستان زنان و زایمان و اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) در حال ساخت هستند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند و بیمارستان آیت‌الله‌ خویی هم به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. بی‌شک اجرا و تکمیل پروژه‌های جدید و قبلی باعث می‌شود وضعیت استان در همه بخش‌ها همچون پزشک، تخت و اورژانس بهبود پیدا کند و مشکلات این حوزه با کاهش قابل توجهی همراه شود.

کد خبر 442953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha