همشهری آنلاین: روزنامه گاردین گزارش داد: دونالد ترامپ به مقامات انگلیس اطمینان داده که به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست و در تلاش است تا از طریق گفت وگوی مستقیم با تهران توافق هسته‌ای را توسعه دهد.

ترامپ

گاردین نوشت: مقامات آمریکایی موضع این کشور را در جریان سفر سه روزه رئیس جمهوری آمریکا به انگلیس اعلام کرده و گفته‌اند که اعزام ناو هواپیما بر به منطقه اقدامی دفاعی بوده است.

بااین‌حال مقامات انگلیسی نگرانند که با ضرب‌الاجل تعیین‌شده از سوی ایران برای کاهش برخی از تعهداتش در برجام، فرصت زیادی برای اینکه دو طرف بر سر شرایط مذاکره به توافق برسند باقی نمانده است.

به نوشته گاردین، اقدامات بعدی ایران درباره برجام سبب خواهد شد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند که ایران به تعهداتش پایبند نیست و به‌این‌ترتیب تنش‌ها بیشتر شود.

این نشریه انگلیسی همچنین به سفر هفته آینده شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به تهران اشاره و پیش‌بینی کرد که در این سفر پیام آمریکا برای تبیین شرایط مذاکره با ایران اعلام شود.

به نوشته گاردین، آبه همچنین قرار است با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کند. او تاکنون ۶ مرتبه با حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرده است. ژاپن همچنین یکی از خریداران نفت ایران است و با برخی از سیاست‌های آمریکا ازجمله شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالف است. اما تجربه میانجی‌گری در مسائل خاورمیانه را ندارد.

گاردین پیش‌بینی کرد موضوع لغو تحریم‌ها احتمالاً یکی از پیش‌شرط‌هایی خواهد بود که ایران برای مذاکره با آمریکا تعیین خواهد کرد. بااین‌حال معلوم نیست ترامپ با شرایط تهران برای مذاکره موافقت کند.

این نشریه انگلیسی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، عنوان کرد اروپا ثابت کرده که نمی‌تواند از روابط تجاری با ایران از ترس تحریم‌های آمریکا حمایت کند. در همین حال مقام‌های انگلیسی نگرانند اگر مذاکرات میان ایران و آمریکا انجام نشود تنش میان دو کشور روند صلح در یمن را به خطر بیندازد.

آمریکا مدتی است که با هیاهوی و تغییر آرایش نظامی، ناوهای هواپیمابر خود را برای تحت‌فشار گذاشتن ایران، عازم منطقه کرده اما چون با ایستادگی ایران مقابل سیاست فشار حداکثری روبرو شده، به دنبال راهی است تا از طریق یک کشور میانجی، به این قائله پایان دهد.

دونالد ترامپ هفته گذشته در سفری به ژاپن در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که به دنبال "تغییر حکومت" در ایران نیست.

او همچنین از تلاش‌های ژاپن برای گشودن مجرای ارتباطی با ایران استقبال کرد و افزود: "ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل‌شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به‌صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم. "

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین امروز در مصاحبه با شبکه آی. تی. وی انگلیس اعلام کرد که ترجیح می‌دهد با ایران وارد مذاکره شود.

کد خبر 442851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha