سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

الهام رئوفی فر - گرگان - خبرنگار: جمعه‌ها اغلب مشاغل تعطیلند. شهروندان یک روز در طول هفته را برای استراحت و رسیدگی به امور شخصی و خانوادگی اختصاص می‌دهند تا بتوانند هفته کاری جدیدی آغاز کنند، اما در پیاده‌روهای اطراف پارک شهر گرگان فقط کتاب است که تعطیلی ندارد.

وقتی کتاب تعطیلی ندارد

تعدادی کتابفروش در آخرین روز هفته پیاده‌روهای شهر را تبدیل به بازار کتاب می‌کنند که این کار باعث شده جمعه نه تنها در گرگان، دیدنی بلکه خواندنی هم باشد. با وجود شیرنی و لطف فرهنگی جمعه‌بازار کتاب گرگان، فروشندگان نگرانی‌های زیادی دارند بابت مسائلی که می‌تواند موجب کسادی بازارشان شود. مهم‌ترین آن وضعیت آب و هوا و احتمال بارندگی است؛ مساله‌ای که وقفه در کسب و کارشان ایجاد می‌کند. کسبه جمعه‌بازار و علاقه‌مندان به کتابخوانی در گرگان انتظار دارند این این بازار ساماندهی شود.

  • ضرورت ساماندهی جمعه‌بازار 

ساماندهی جمعه‌بازار کتاب گرگان از خواسته‌های اهل کتاب و کتابخوانی است. جمعه‌ای نیست که سری به این بازار بزنید و با یکی از اصحاب قلم استان روبه‌رو نشوید. کتابفروشان، صاحبنامان عرصه فرهنگی استان، تازه‌واردان این عرصه، کتابخوانان حرفه‌ای و... همه می‌خواهند شرایط این بازار بهتر شود تا بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. در جمعه‌ای که گذشت برای تهیه گزارشی از وضعیت این بازار، قدم به قدم با دوستداران کتاب در این بازار قدم زدیم و با آنها هم‌صحبت شدیم. یکی از این افراد «مسرور وکیلی» نویسنده کودک و نوجوان گرگانی بود. وی وقتی باخبر شد قصد تهیه گزارش از بازار کتاب را داریم، خوشحال شد و گفت: به نظر من این بازار ظرفیت فرهنگی بالایی دارد و باید برای ساماندهی آن کاری کرد.

  • همه کسبه باید از شورا یا شهرداری تقاضای ساماندهی می‌کردند

«حسین شجاعی» یکی از فروشندگان باسابقه جمعه‌بازار سال‌هاست که بساطش را هر زمان که باران یا برف نباشد، در پیاده‌رو روبه‌روی پارک شهر گرگان پهن می‌کند. حتی تابش آفتاب تابستان هم جلودار او نیست. وی بیان کرد: سال‌هاست که شهرداری و شورا می‌خواهد برای ما کاری انجام دهد. خودتان بهتر می‌دانید تا به حال بارها و بارها از جمعه‌بازار گزارش تهیه شده است، اما تا به حال به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. شجاعی ادامه داد: البته بخشی از تقصیر متوجه خود ما هم هست. چون باید همه کسبه با هم از شورا یا شهرداری تقاضای ساماندهی می‌کردیم.  

  • جمعه‌بازار به تلگرام هم رسیده است

تقریبا هفته‌ای نیست که به این بازار نرویم. اغلب فروشندگان را می‌شناسیم. بارها با آنها گفت‌وگو و از بازار گزارش تهیه کرده‌ایم. هنگامی هم که با شجاعی مشغول صحبت بودیم، متوجه جای خالی یکی از بانوان کتابفروش شدیم که کنار شجاعی، بساط پهن می‌کرد. از وی سراغش را گرفتیم که در جوابمان گفت: او دیگر اینجا نمی‌آید. همه کارهایش را تلفنی انجام می‌دهد. مشتری‌های تلفنی و تلگرامی خودش را دارد. درآمدش هم خدا را شکر خیلی خوب شده است، اما ما که بخش زیادی از بارمان، کتاب درسی است ناچاریم هنوز به صورت حضوری، کتاب بفروشیم.  

  • وعده ایجاد نمایشگاه کتاب 

یکی از کتابفروشان جوان هم که به گفته خودش تازه‌کار است و ۵ سالی می‌شود که اینجا مشغول است، به جمع ما اضافه شد. وی دوست ندارد نامش را بگوید و تمایلی هم برای ضبط صدایش ندارد. این کتاب‌فروش گفت: ما که جوان هستیم، می‌توانیم کارهای غیر فرهنگی یا یکی از شغل‌های کاذب مانند سیگارفروشی را انتخاب کنیم، اما کتاب می‌فروشیم. قبل از عید گروهی از اعضای شورا به اینجا آمده بودند. گفتند اگر می‌خواهید نمایشگاه برگزار کنید، نامه‌ای به شورا بنویسید و از یک انتشارات معتبر هم نامه‌ای بیاورید که این غرفه فلان نشر است تا مجوزهای لازم داده شود. در حالی که ایجاد چنین نمایشگاهی مربوط به ایجاد غرفه دائم فروش برای ما نیست. سال‌هاست که همه می‌دانند اینجا یک فروشگاه کتاب خیابانی است و در محوطه پارک شهر، یا ساختمان دایره‌ای پارک، فضای کافی برای ما وجود دارد.

  •  شورا بی‌خبر است

صحبت‌ها و دغدغه‌های فروشندگان جمعه‌بازار کتاب در حالی بیان می‌شود که یک عضو شورای شهر گرگان، از بازدید اعضای شورای شهر از این بازار ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. «فائزه عبدالهی» به همشهری بیان کرد: من هیچ بازدیدی پیش از عید، از این بازار نداشتم و این خبر برای من تازگی دارد. اما اگر کسبه این بازار، نیاز به مکانی ثابت دارند طبیعتا به دلیل شناخت همه شهروندان از این محل، ساماندهی آنها در همین منطقه، یک اقدام منطقی است و باید بررسی شود.

وی ادامه داد: البته این کسبه باید نامه‌ای به شورا بنویسند و درخواستشان را مطرح کنند تا درخواستشان در کمیسیون فرهنگی به استناد نامه مطرح شود. حتی می‌توانیم در یکی از جلسه‌های کمیسیون از این شهروندان دعوت کنیم و صحبت‌هایشان را بشنویم. عبداللهی در حالی پیگیری مساله جمعه‌بازار کتاب گرگان را منوط به نامه‌نگاری می‌داند که این مساله در ۲ دوره گذشته شورای شهر هم مطرح شده بود. حتی در دوره شهردار سابق هم این مساله در شهردای عنوان شده بود و فقط با وعده‌های بی‌سرانجام مواجه شد.

  • شورای پنجم مشکل را حل کند

اگرچه این روزها دیگر کتاب و محصولات فرهنگی مانند قبل دیگر دغدغه اصلی مردم نیست و با افزایش مشکلات اقتصادی عملا کتاب از سبد خرید خانوارها حذف شده است، اما اینجا و در این بازار،  فروش کتاب منبع درآمد است. همین امر صورت‌مساله را این‌طور تغییر می‌دهد؛ ساماندهی جمعه‌بازار ضرورت حفظ اشتغال گروهی از شهروندان گلستانی و ضامن حفظ در آمد آنهاست.

کد خبر 442609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha