مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

آیت‌الله محمود عبداللهی- عضو مجلس خبرگان رهبری: چهاردهم خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی(ره) یکی از اندوه‌بارترین روزهای تاریخ ملت ایران است، چراکه در این روز مردم ما رهبری بزرگ، حکیم، شجاع و انسان مؤمنی را از دست دادند که مصداق بارز یک رهبر الهی بود که توانست تحول عظیمی را در مناسبت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران اسلامی رقم بزند.

15 خرداد

البته بلافاصله پس از ارتحال امام امت، انتخاب شایسته خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری از سوی مجلس خبرگان به این سمت سبب شد که این اندوه و غم تا حدودی جای خود را به امیدواری هر چه بیشتر نسبت به آینده بدهد. در طول ۳ دهه دوران زعامت و رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، کشور و انقلاب ما بر همان خط و مسیری که امام(ره) برای همگان ترسیم فرمودند، حرکت کرده و به موفقیت‌های چشمگیری با وجود فشارها و تهدیدها و تحریم‌های دشمنان این ملت دست یافته است.

در سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، فراتر از سخن گفتن درباره ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره)، آنچه ضروری به نظر می‌رسد، صحبت کردن درباره خط و سیره نورانی آن بزرگوار است، کما این‌که مقام معظم رهبری فرموده‌اند امام خمینی(ره) بهترین شاخص برای ماست و هر کجا که راه امام خمینی(ره) را با استقامت و بصیرت دنبال کرده‌ایم، موفق بوده‌ایم.

یکی از شاخصه‌های مهم خط و راه امام(ره)، تأکید بر مسأله استقلال کشور و نیز استکبارستیزی است و همه کسانی که مدعی پیروی از این راه هستند، نه فقط در گفتار بلکه در رفتار و عملکرد خود باید ملتزم و متعهد به این مسأله باشند. اساساً در آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) که خود امام راحل بزرگ‌ترین مروج آن در دوران معاصر بودند، برای یاری جبهه حق و از آن سو، مقابله با جبهه کفر و باطل باید با همه توان به میدان آمد و این‌که از قدرت و امکانات ظاهری دشمن نهراسید. کما این‌که خود حضرت امام(ره) نیز همین طور بود و با قاطعیت در اوج قلدری آمریکا می‌فرمود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

یکی دیگر از شاخصه‌های بسیار مهم خط و مکتب امام خمینی(ره)، ناظر به مسأله خدمت‌رسانی به مردم به‌ویژه اقشار محروم و مستضعف است. از نگاه ایشان خدمت به مردم به‌ویژه محرومان و پابرهنگان جزو برترین اعمال و عبادات و جزو وظایف مسلم و غیرقابل انکار مسئولان است. در منظومه فکری و سیره رفتاری امام خمینی(ره)، مردم و همین پابرهنه‌ها و محرومان، ولی‌نعمت انقلاب و مسئولان هستند و بنابراین خدمت صادقانه، بی‌منت و شبانه‌روزی یک مسئول در ساختار نظام جمهوری اسلامی نه فقط یک تکلیف قانونی و شرعی که باید یک افتخار بزرگ محسوب شود. نکته بسیار حائز اهمیت دیگر، تفکر و روحیه انقلابی امام خمینی(ره) در همه سال‌های زندگی شریف به خصوص پس از انقلاب تا زمان ارتحال ملکوتی‌شان است.

از این منظر تبیین نگاه انقلابی امام (ره) و نیز مقام معظم رهبری، به یقین لازمه حراست از آرمان‌های انقلابی این ملت و پیروزی بر دشمنان است و نباید به هیچ وجه این بُعد انقلابی‌گری که در همه گفتارها و رفتارهای امام خمینی(ره) نیز تجلی و نمود بارز داشته، کمرنگ یا تضعیف شود. در واقع چه در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چه قبل از آن به خصوص نهضت ۱۵ خرداد، این روحیه عمیق انقلابی که ریشه در باورهای دینی این ملت داشت، سبب شد که ایران اسلامی در طول این سال‌ها به عنوان یک کشور مقاوم، مستقل و الهام‌بخش در مناسبت‌های جهانی و منطقه‌ای شناخته شود. از این نظر، پیام شهدای مظلوم قیام خونین ۱۵ خرداد که در ایام سالگرد آن نیز قرار داریم این است که در مسیر اعتلای کلمه الله و تبعیت از رهبر و ولی فقیه، تسلیم فشارهای دشمن و ایادی آنها نشده و با ثبات قدم، بصیرت انقلابی و دینی و مهم‌تر از همه توکل بر خدا و استعانت از ائمه اطهار(ع) از میراث عظیم شهیدان به خون خفته نهضت و انقلاب اسلامی به درستی دفاع کنیم.

کد خبر 442605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha