رابعه تیموری_خبرنگار : زورگیر نوجوان میدان بهاران و سارقان گوشی تلفن همراه که در بوستان معلم به دام پلیس افتادند، آرام و سربه‌زیر کنار میزهای پر از لوازم یدکی خودرو، شیشه‌های مشروبات الکلی و... به انتظار حکم قانون نشسته‌اند و از جسارت و هیاهوی رعب‌آور چند ساعت پیش خود هیچ نشانی ندارند.

اموال مسروقه

 اینجا نمایشگاهی از اموال کشف‌شده پلیس پیشگیری تهران بزرگ است که با اجرای طرح «رعد ۲۵» ظرف ۴۸ ساعت از سارقان، مالخران و فروشندگان موادمخدر کشف و ضبط شده و احوال این قانون‌شکنان هم جزیی از نمایش اقتدار پلیس در برقراری نظم و امنیت شهر است. نمایشگاه اموال کشف‌شده طرح رعد۲۵ با حضور سردار «‌کیوان ظهیری» رئیس پلیس پیشگیری، سردار «‌حسین رحیمی» فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و جمعی از خبرنگاران در ساختمان پلیس پیشگیری تهران بزرگ برگزار شد و ما برای اطلاع از دستاوردهای کلانتری‌های جنوب تهران از این نمایشگاه بازدید کردیم.

به بازاری پرهیاهو شباهت دارد که هر کالایی در آن یافت می‌شود. روی میزهای پایه بلندی که دور تا دور محوطه پارکینگ مقر پلیس پیشگیری تهران بزرگ چیده شده، انواع و اقسام لوازم منزل، خودرو، قمه، چاقو، موادمخدر و... به چشم می‌خورد. نام سرکلانتری‌ها روی بنرهایی با آرم ‌نیروی انتظامی تهران بزرگ نوشته وکنار هر میز نصب شده است. تعداد زیادی سارق، کـیف‌قاپ، توزیع‌کننده موادمـخدر و خلافکاران که ظرف ۴۸ساعت گذشته در حال ارتکاب جرم به دام پلیس افتاده‌اند دور میزها ایستاده‌اند و هر عکاسی که با دوربین به سراغ‌شان می‌آید چهره‌هایشان را پشت دستان دستبندزده خود پنهان می‌کنند. تقریباً همه آنها جوان هستند و دستان و بازوهای خالکوبی‌شده از ویژگی‌های مشترکشان است. سردار «کیوان ظهیری»، رئیس پلیس پیشگیری و سردار «رحیمی»، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به جمع خبرنگاران آمده‌اند و در حال بازدید از دستاوردهای طرح رعد ۲۵، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران درباره جوانب و نتایج این طرح هستند.

  • اموال مسروقه به مالباختگان بر می‌گردد 

۱۵کلانتری‌ که امنیت جنوب تهران را تأمین می‌کنند، در محدوده انتظامی سرکلانتری‌های هفتم تا دهم توزیع شده‌اند. اموال کشف‌شده این کلانتری‌ها چندان متفاوت نیست و در نمایشگاه‌های آنها بسته‌های سیگار، انواع و اقسام تلفن همراه، لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت، دستگاه تولید مشروبات الکلی، شیشه‌های مشروب با برچسب نوشابه‌های مجاز، لوح‌های فشرده غیرمجاز و ‌آلات استعمال موادمخدر دیده می‌شود. مقادیر روغن موتور کشف‌شده در کلانتری ۱۳۱ شهرری قابل توجه است و اتصالات و دریچه‌های آب و فاضلاب سرقتی فقط در نمایشگاه اموال ضبط‌ شده این مرکز انتظامی وجود دارد. تعداد زیادی دوچرخه‌هایی که عوامل کلانتری۱۶۱ ابوذر در عرض ۴۸ساعت از ربایندگان ضبط کرده‌اند نشان می‌دهد در محدوده استحفاظی این کلانتری بی‌احتیاطی مالکان دوچرخه‌ها کار سارقان را آسان کرده است. سردار ظهیری از طریق خبرنگاران حاضر در مقر پلیس پیشگیری به مالباختگان مژده‌ای می‌دهد و می‌گوید: «مشخصات این وسایل در سامانه (اموال مسروقه کشف‌شده) ثبت می‌شود و صاحبان اموال می‌توانند برای پس گرفتن آنها به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کنند.»

  • طرح دوستی برای سرقت

۲ جوان که به جرم مشارکت در سرقت گوشی تلفن همراه در بوستان معلم منطقه ۱۸ دستگیر شده‌اند، پشت دوچرخه‌های کوچک و بزرگ کشف‌شده کز کرده‌اند. حدود ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند و لباس‌شان به پوشش معمول زندانیان بی‌شباهت نیست. یکی از آنها می‌گوید: «ما شریک جرم هستیم و فرد دیگری مجرم است. او ما و ۲۰ ـ ۳۰ نفر دیگر را همراه خود به بوستان معلم می‌برد تا دور هم جمع شویم و با بگو و بخند و شلوغ‌بازی توجه افراد تازه‌وارد را جلب کنیم. بعد مجرم با فرد تازه‌وارد طرح دوستی می‌ریخت و به بهانه خالی‌بودن شارژ تلفن همراه خود، گوشی او را می‌گرفت تا در فرصتی مناسب فرار کند. » نیروهای کلانتری ۲۰۸ پایانه جنوب سارقانی را که به مدارس دستبرد زده و رایانه، لپ‌تاپ و... را به سرقت برده‌اند بازداشت کرده‌اند. این سارقان معتاد به موادمخدر و از مجرمان سابقه‌دار هستند و با تخریب در مدارسی که به دوربین مداربسته مجهز نبودند، دست به سرقت می‌زدند.

  •  سرقت در لباس مأمور پست

زورگیر میدان بهاران از خلافکاران دیگری است که در طرح رعد ۲۵ به دام قانون افتاده است. این فرد شرور با کمین حوالی میدان بهاران (از میدان‌های اصلی منطقه ۱۷) به زورگیری، سرقت اموال و تلفن همراه رهگذران اقدام می‌کرد. او که ۱۶ سال سن دارد، می‌گوید: «ما در شهرستان زندگی می‌کردیم. پدرم معتاد بود و برای اینکه دور از چشم فامیل و آشنایان اعتیادش را ترک کند همراه خانواده‌ام به تهران آمدم. اینجا من نان‌آور خانواده شدم. به هر دری زدم تا کار مناسبی پیدا کنم، ولی نتوانستم و کم‌کم به‌خاطر رفاقت با افراد خلافکار به سرقت و زورگیری کشیده شدم. » سارق لوازم خودرو که برای کاهش کنجکاوی رهگذران و سهولت ارتکاب جرم در نقاط خلوت، از لباس مأموران اداره پست استفاده کرده، از خلافکاران دیگری است که در جنوب تهران و توسط عوامل کلانتری ۱۵۲ خانی‌آبادنو دستگیر شده است. او که از مجرمان سابقه‌دار و معتاد به موادمخدر است، بیش از ۲۰۰ فقره سرقت لوازم یدکی خودرو را در سابقه کیفری خود دارد. مشخصات اموال ضبط‌ شده از این سارق و همدستش در سامانه اموال مسروقه کشف‌شده به ثبت رسیده است.  

کد خبر 442566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha